چرا ازازیل شکست خورد؟
سریال "ازازیل" با وجود تبلیغات گسترده و بازیگران سرشناس، نه تنها انتظارات را برآورده نکرد، بلکه به یکی از ناامیدکنندهترین تولیدات شبکه نمایش خانگی تبدیل شد.

سریال «ازازیل» شاید بیشتر به دلیل تبلیغات عجیب و غریبش در ذهن مخاطبان باقی مانده باشد؛ تبلیغاتی که توسط بهرنگ علوی طراحی شد و باعث ناراحتی و عصبانیت بسیاری از رسانهها و حتی کاربران شبکههای اجتماعی شد.
با این حال، برخی هنوز در انتظار بودند تا ببینند آیا پشت این تبلیغات پر سر و صدا، سریالی هیجانانگیز و ترسناک وجود دارد یا اینکه این تبلیغات فقط یک طبل توخالی است.
اما وقتی قسمت اول پخش شد، نه تنها جذابیتی نداشت بلکه مانند تیر خلاصی به قلب مخاطبان، امیدشان را نیز از بین برد. شوخیهای عجیبی که مانی پاشایی (بابک حمیدیان) با مادرش (گوهر خیراندیش) داشت، در فضای مجازی وایرال شد و مورد انتقاد شدید اهالی رسانه قرار گرفت.
در قسمت اول، غیر از یک جشن تولد و چند سکانس به اصطلاح ترسناک که بیشتر برای طرفداران حرفهای ژانر وحشت خندهدار بود، هیچ اتفاق خاصی نیفتاد. سریال هر هفته پخش میشد، اما هیچ گام رو به جلویی در آن مشاهده نمیشد. حتی حضور بازیگران برجستهای همچون پیمان معادی، پریناز ایزدیار و علی مصفا نتوانست سایه انتقادات را از سر حسن فتحی بردارد.
همچنین بخوانید: «کامنت» آماده نمایش در جشنوارههای خارجی
حسن فتحی، پس از موفقیتهای بزرگش در سریال «شهرزاد»، نتواست در پروژههای بعدی خود نظیر «مست عشق»، «جیران» و حالا «ازازیل»، کارنامه درخشان خود را حفظ کند. به گونهای که در صفحه مجازیاش واکنشی جالب به تمامی انتقادات نشان داد. او ترجیح داد از سریال کنارهگیری کند و نخواهد که «ازازیل» بر اعتبار حرفهایاش سایه بیافکند. با اینکه ۸۰ درصد فیلمبرداری فصل دوم سریال تحت رهبری او پیش رفته، به نظر میرسد این تصمیم نوعی فرار به جلو باشد. (چرا که او در بخشی از یادداشت خود نوشته است: “در صورت پخش فصل دوم این اثر، با هر عنوان و به هر شکلی، مسئولیتی در قبال کیفیت آن برعهده نخواهم داشت! “)
او در صفحه مجازی خود، به انتقاداتی که درباره ضعف در تدوین، نداشتن تعلیقهای مناسب و برخی مشکلات دیگر مطرح شده بود، اینگونه پاسخ داده است: «ضمن قدردانی از مخاطبان مجموعه «ازازیل» و تشکر از اهالی نقد و نظر و رسانههایی که مطالبی را چه به صورت مثبت و چه منفی، در مورد این اثر به رشته تحریر درآوردند، بنا به دلایلی انصراف رسمی خود را از ساخت فصل دوم این مجموعه اعلام میکنم.
نکته اول اینکه روند تدوین این اثر به دلیل دخالتهای غیرحرفهای و غیراخلاقی تهیهکننده و علیرغم اعتراضها و هشدارهای مکرر بنده، به دفعات دستخوش تغییرات ناصواب و ناگهانی شد و این امر باعث آسیب دیدن قسمتهای پخش شده در فصل اول گردید.
علاوه بر این، به دلیل اختلافات مالی میان تهیهکننده و پلتفرم پخشکننده، علاوه بر تأخیر چند ماهه در پرداخت دستمزد گروهی از بازیگران و عوامل پشتصحنه، فیلمبرداری سکانسهای بسیار مهمی از فصل اول و دوم در تهران، شمال کشور و شهر استانبول ترکیه، علیرغم تذکرات مکرر بنده از جانب هر دو طرف دعوا، به تعویق افتاد.
گرچه با یاری همکارانم بیش از ۸۰ درصد تصویربرداری فصل دوم این سریال را در شرایطی دشوار به اتمام رساندهایم، اما اکنون در اعتراض به رفتار غیرقانونی و سخیف تهیهکننده، نقض مکرر قول و قرارها از سوی ایشان و پلتفرم پخشکننده، ضمن پوزش از مخاطبان گرامی آثارم، انصراف خود را از ادامه کار اعلام کرده و در صورت پخش فصل دوم این اثر با هر عنوان و در هر قالبی، مسئولیتی در قبال کیفیت آن برعهده نخواهم داشت.»
اما آقای فتحی عزیز، شما که سالها با آثاری همچون «شب دهم»، «پهلوانان نمیمیرند»، «میوه ممنوعه»، «پستچی سه بار در نمیزند»، «مدار صفر درجه» و حتی «شهرزاد» مخاطبان را شیفته هنر هفتم کردهاید، اکنون این کنارهگیری پس از پایان فصل اول «ازازیل» و تحمل این همه ضعف و اتلاف وقت مخاطب، نمیتواند جبرانکننده باشد.
شما حتماً باید بابت تمام این ضعفها در ساخت فیلم و سریال که از «مست عشق» به بعد به اوج خود رسید، نه تنها از ادامه کار انصراف دهید، بلکه باید عذرخواهی کنید! البته یک بار بابت آن تبلیغات عجیب، این عذرخواهی را پذیرفتید؛ اکنون نوبت آن است که به دلیل فصل اول «ازازیل»، که جز پرداخت اشتراک هیچ دستاوردی نداشت، عذرخواهی دیگری به مخاطب بدهید.
«ازازیل» به نوعی عبرتآموز شد؛ مخاطبی که امروز در شبکه نمایش خانگی به دنبال تماشای یک سریال است، دیگر تحت تأثیر سلبریتیهای رنگارنگ قرار نمیگیرد. شاید یک سریال که حتی مهرههای میلیاردی هم نداشته باشد، بتواند مفهومی دلانگیز و محتوایی قابل تأمل ارائه دهد.
پلتفرم پخش کننده در کارهای اخیر خود نتوانسته موفقیت خاصی را از آنِ خود کند. شاید با «سووشون» یا فصل جدید «جنگل آسفالت» و دیگر آثار، این تغییر اتفاق بیفتد؛ اما قطعاً بابت «ازازیل» و سایر کارهای ضعیف اخیرش، به مخاطب خود بدهکار است. این پلتفرم میتواند با ارائه اشتراکهای هدیه یا ساخت آثار با کیفیت و جلوگیری از تولید کارهای ضعیف، این نقیصه را جبران کرده و عذرخواهی خود را به طور عملی نشان دهد.
مشکلات سریال «ازازیل» چه بودند؟
ضربالمثل معروفی وجود دارد که میگوید: «آفتاب و لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی؟» این ضربالمثل بهطور کامل بر سریال «ازازیل» صدق میکند. سریالی که با تبلیغات گسترده و استفاده از بازیگران شناختهشدهای مانند پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان، پیمان معادی و علی مصفا، توانست توجه بسیاری را جلب کند. اما نه تنها داستان سریال کشش لازم را نداشت، بلکه ضعفهایی در فیلمنامه، پردازش شخصیتها و جلوههای ویژه نیز باعث شد تا این اثر از استانداردهای ژانر خود فاصله بگیرد.
یکی از مشکلات بزرگ این سریال، کیفیت پایین جلوههای ویژه بصری و تدوین نامناسب آن است. با توجه به ژانر وحشت، انتظار میرفت که افکتهای تصویری و صوتی به ایجاد حس ترس و هیجان کمک کنند، اما بسیاری از صحنهها به دلیل اجراهای ضعیف و غیرواقعی، بیشتر تصنعی به نظر میرسند. علاوه بر این، کارگردانی حسن فتحی که در آثار تاریخی خود توانسته بود استانداردهای بالایی را رعایت کند، در این سریال دچار ناهماهنگی در ریتم و فضاسازی شده است.
برخی از مخاطبان معتقدند که سریال نه تنها در ایجاد حس ترس موفق نبوده، بلکه به دلیل دیالوگهای ضعیف و بازیهای تصنعی، در برخی صحنهها بیشتر به یک درام سطحی شبیه است تا یک اثر ترسناک واقعی. بنابراین، ضعف در فیلمنامه، پردازش شخصیتها، جلوههای ویژه و عدم انسجام روایی باعث شد که این سریال یکی از ناامیدکنندهترین آثار سال لقب گیرد.
یکی دیگر از بزرگترین مشکلات سریال، بازیهای غیرطبیعی و تصنعی بازیگران است. حتی چهرههای سرشناسی همچون پیمان معادی و مریم سعادت نتوانستند بهخوبی از عهده نقشهای خود برآیند. برخی سکانسها به گونهای اجرا شدهاند که تماشاگر به جای غرق شدن در داستان، متوجه تصنعی بودن بازیها میشود.
مشکل دیگر، همان ایرادی است که خود حسن فتحی نیز در یادداشت مجازیاش به آن اشاره کرده است؛ تدوین و صداگذاری نامناسب. در برخی صحنهها، دیالوگها نامفهوم یا بیصدا هستند و در جاهایی که نیاز به سکوت است، صداگذاریهای غیرضروری انجام شده است. بهطور مثال، در یکی از صحنهها، یک شخصیت پا به زمین میکوبد، اما صدای آن شنیده نمیشود، در حالیکه صدای دیالوگ شخصیت دیگر کاملاً واضح است. این ایرادات باعث میشود که بیننده از فضای داستان فاصله بگیرد.
اشتباهات فنی در یک سریال تلویزیونی همیشه مورد توجه منتقدان قرار میگیرد، اما در «ازازیل»، این اشتباهات به حدی زیاد بودند که به وضوح قابل مشاهده بودند. از تغییرات ناگهانی روز و شب در سکانسها گرفته تا نمایان شدن وسایل فیلمبرداری در برخی صحنهها، همه اینها نشان از عدم دقت کافی در تولید دارند. برای مثال، در یکی از صحنهها، ساعتی که در موبایل یک شخصیت نشان داده میشود، ۴:۳۰ صبح است، در حالیکه فضای نورپردازی و محیط کاملاً نشاندهنده غروب است.
من ک خیلی خوشم آمد
سلام و خسته نباشید خدمت عوامل محترم سریال ازازیل ، از جمله کارگران ماهر و کاربلدش. والا از نظر من سریال فقط یک ایراد داشت ، اونم داستانهای متعددی که از شخصیت های بی شماری وارد فیلم کرده بودند، کاش همین موضوع شیطان و تسخیر روی چهار پنج شخصیت اتفاق میفتاد و همونو بسط میدادند تو فیلم و رفته رفته با جزئیات این اتفافات رو به رو میشدیم و در آخر به یه جمع بندی و رمزگشایی میرسید داستانشون، مثلا اون پدربزرگی که در اولین سکانس از قسمت اول کشته شد، تو همون قسمت باقی موند و ربطی به باقی قسمتها نداشت ، یعنی اگه از اول نبود هم خللی وارد فیلمنامه نمیشد. اگه سریال گواردیولا رو دیده کلی شخصیت و داستان متفاوت داره که همه رو همزمان پیش میبره ولی برخلاف ازازیل کاملا موفق و درخشان بوده. ولی این تعدد داستان و شخصیت ها فیلمنامه ازازیل رو ضعیف کرده و مخاطب رو کلافه و سردرگم.
نقد بیخودی کردین
اتفاقا فیلمی بالاتر از فهم سینمای ایران ساختن
فیلمی بسیااار زیبا و بازی های بینظیر و درخشان.نه تنها من بلکه یه ملت منتظر فصل جدید هستیم.خانم ایزدیاری و اقای معادی و حمیدیان خارق العاده بودن
کسایی که میگن بد بود برن همون فیلمای آب دوغ خیاری چون پایتخت ببینن
نمیدونم این نقد بر چه اساسی بوده است من و اطرافیانم به عنوان یک بیننده عام از این سریال خوشمان آمد . و ایراداتی که نوشته شده را جز صدای نامفهوم در بعضی موارد متوجه نشدیم. به نظرم چون یک کار متفاوت بود باید مورد استقبال قرار گیرد.چرا دنبال موضوعات کلیشه ای و تکراری باشیم. بازی زیبای بابک حمیدیان در این سریال خصوصا قسمت آخر قابل تحسین است
نه اون ژانری ترسناک رو حتی بهش نزدیک هم نشد مثل فیلم پستچی ۳ بار در نمیزند پوچ شروع شد و پوچ هم تمومش کرد .
متاسفم که کارگردان مدار صفر درجه و شب دهم و شهرزاد به چه روزی افتاده اخه کاری که توش بهرنگ علوی بازی کنه و اون مسخره بازیهارو در بیاره پای ایسان اسلامی رو بکشه وسط همین میشه دیگه مثل کیمیایی که بعد انقلاب تموم شد دیگر اثری از گوزنها قیصر و داش اکل نشد
ظاهرا که فصل اولش تموم شد این سریال برام جالب بود ولی تو فصل اول من واقعا متوجه نشدم کی به کیه چی به چیه.
واقعا حیف از وقت وپولی که واسه دیدن چند قسمت از این سریال گذاشتم من بیشتر کلاه بازیگرایی که توو این سریال بازی میکردن سرم رفت فکر نمیکردم توو همچین سریالی با همچین متن وقصه ضعیفی بازی بکنن .الان توو قرن ۲۱ سال ۲۰۲۵ کارگردانها نباید به شعور بیننده توهین بکنند
اتفاقا خیلی هم وحشت ناک بود
من که تا یه هفته تمام موجودات متافیزیکی خونمون داشتن خودشون نشون میدادن😂
مثلاً لامپ اتاق خود به خود خاموش میشد
در بسته میشد لیوان میافتاد
خلاصه سریال داشت به خونمون کشیده میشد
خیلی خوب فیلمش
الکی نقد نکنید
سلام سریال باز میفهمه خوب بود یا بد هنوز با گذشت یک فصل از سریال بازم هم جای مانور زیادی داره ما همیشه زود گاهی خیلی زود قضاوت میکنیم تو ایران اصلا ژانر وحشت درست کردن تابو شده کمتر کسی جرات میکنه بره سمت چنین سبکی با تمام کمبودهایی که تو تکنولوژی داریم باز هم تمام تلاش خودشو کرده نمیدونم چرا هر چه ساخت خارج هست عالی میشه ولی با تمام نداری محصول داخل کشور را میگن بده بخدا این سبک ساخت خیلی سخته درسته بعضی سکانس ها زود و بی دلیل حذف کارکتر داشت از نظر من ولی بازم اونقدر که مقاله پرداخته بی محتوا نبوده بعد از چندین سال به ژانر وحشت درست کردیم اینقدر بگیید تا همینم خشک بشه بماند که خود ازازیل (منظور موجود ازازیل) خودش هم از نظر ریشه به ادیانی ربط پیدا میکنه که شاید کم لطفی به خاطر انتخاب نام مجموعه هم باشه ولی در کل منتظر ادامه سریال هستم چه بد چه خوب ممنون
بشدت مزخرف..بود….حالم از این سریال پوچ….بهم خورد….حیف….اعصابم….
سریال ازازیل قشنگ بود
آقای فتحی آخر سریال شهرزاد روهم خراب کرد خوشفکر واخلاگرا هست ولی آخر سریالها رو خراب میکنه وقتی فکر اولیه خودش رو به الفعل در میاره انگار حوصله پردازش وجمع کردن فیلم رو نداره انگیزه اش ازبین میره
واقعا که هیجی نداشت واسه گفتن
چرا به مخاطب خودتون احترام نمیزارید
درست گفتید موافقم
بسیار بسیار فیلم خوبی هست
باید فهم فیلم را داشته باشید
وقتی نویسنده حتی نمیدونه خانم خیراندیش نقش دایه مانی (آقای حمیدیان) را داشته، نه مادرش، معلومه که چقدر فراستی وار نقد کرده و اصلا ارزش وقت تلف کردن و خوندن نداره.
حیف از نتی که دادم🤢🤮
ما که چیزی نفهمیدیم اصلا مزخرف حیف این همه هنرپیشه عالی
سلام این مزخرف ترین سریالی بود که دیدم
شکست خورد چون کارگردانش خیلی وقته که راهش را گم گرده وقتی به خاطر فرار از ممیزی قید تلویزیون رازد ورفت تو جایی که فقط به فکر دورزدن ممیزی ها بود تهشم نیشه شکست ازازیل واست عشق وزیران.