افت فروش تسلا در اروپا علی‌رغم عرضه نسخه مدل Y

در حالی که تسلا با عرضه نسخه بازطراحی‌شده مدل Y در تلاش برای احیای فروش خود در اروپا بود، آمار رسمی نشان می‌دهد که فروش این برند در ماه ژوئیه در بسیاری از کشورهای اروپایی با افت شدید مواجه شده و رقابت فزاینده، واکنش‌ها به مواضع ایلان ماسک و محدودیت‌های قانونی از عوامل اصلی آن به شمار می‌روند.

داده‌های رسمی صنعت خودرو نشان می‌دهد فروش ماه ژوئیه شرکت تسلا در چند بازار مهم اروپا تحت تاثیر عواملی از جمله واکنش منفی به دیدگاه‌های سیاسی ایلان ماسک، چالش‌های نظارتی و رقابت فزاینده به‌ویژه از سوی شرکت‌های چینی با کاهش شدیدی مواجه بوده است. این کاهش در حالی است که این خودروساز آمریکایی آپدیت جدیدی از پرفروش‌ترین خودرو برقی‌ سال ۲۰۲۳ جهان یعنی Y را در سال ۲۰۲۵ ارائه کرد.

بازارهای اروپا چه می‌گویند؟

به گزارش رویترز، طی ماه ژوئیه میزان ثبت‌نام خودروهای تسلا، که معیاری نزدیک به میزان فروش این محصولات محسوب می‌شود، در سوئد ۸۶ درصد، در دانمارک ۵۲ درصد، در فرانسه ۲۷ درصد و در هلند ۶۲ درصد کاهش داشته است. این هفتمین ماه متوالی کاهش فروش تسلا در این کشورها به شمار می‌رود.
این در حالی است که فروش کلی تسلا در بازار اروپا طی شش ماه نخست سال جاری نیز بیش از یک‌سوم کاهش یافته است.

با این حال، نروژ و اسپانیا در مسیر متفاوتی حرکت کرده‌اند. فروش تسلا در نروژ با رشد ۸۳ درصدی به ۸۳۸ دستگاه و در اسپانیا با افزایش ۲۷ درصدی به ۷۰۲ دستگاه رسیده است. اسپانیا همچنین رشد ۱۵۵ درصدی در فروش خودروهای برقی و هیبریدی را تجربه کرده و رقیب چینی تسلا، BYD، موفق به فروش ۲٬۱۵۸ خودرو در این کشور طی ژوئیه شده که نسبت به سال گذشته هشت برابر افزایش داشته است.

ماسک: قوانین اروپا سختگیرانه است

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، قوانین سخت‌گیرانه اروپا در زمینه رانندگی خودکار را دلیل اصلی افت فروش مدل Y در برخی بازارهای این قاره دانست و گفت: قابلیت رانندگی نیمه‌خودکار این خودرو یکی از نقاط قوت اصلی آن است. ما معتقدیم فروشمان در اروپا زمانی به‌شکل چشمگیری بهبود می‌یابد که بتوانیم تجربه‌ای مشابه بازار آمریکا را در اختیار مشتریان قرار دهیم.
او همچنین هشدار داد که با توجه عرضه نشدن خودروهای اقتصادی‌تر تسلا تا سه‌ماهه پایانی سال و همچنین پایان تخفیف مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری برای خریداران خودروهای برقی در آمریکا، ممکن است شرکت با «چند فصل دشوار» مواجه باشد.

همچنین بخوانید: سوزوکی فرانکس ۲۰۲۵؛ ترکیب هوشمند قدرت، صرفه‌جویی و فناوری پیشرفته

رشد کلی فروش خودرو در اروپا

شرکت تسلا با هدف افزایش راحتی، کیفیت رانندگی و کاهش مصرف، طراحی جدیدی از مدل Yرا در سال ۲۰۲۵ ارائه و فروش نسخه‌های چهارچرخ محرک و دیفرانسیل عقب از این مدل را از ماه مارس شروع کرد. با این وجود، ثبت‌نام مدل Y در سوئد و دانمارک به ترتیب ۸۸ و ۴۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.
کاهش تقاضا برای خرید محصولات تسلا در حالی است که در ماه ژوئیه، فروش کلی خودرو در کشورهای دانمارک، سوئد، نروژ، اسپانیا و هلند به ترتیب ۲۰٪، ۶٪، ۴۸٪، ۱۷٪ و ۹٪ افزایش یافته و تنها فرانسه با ۸ درصد کاهش فروش مواجه بوده است.
هم‌زمان، خودروسازان بزرگ اروپایی مانند فولکس‌واگن، مرسدس بنز، استلانتیس، رنو و بی‌ام‌و نیز در گزارش‌های سه‌ماهه دوم خود از کاهش تقاضا و فشار ناشی از تعرفه‌های وارداتی آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند.

مشخصات کلی تسلا مدل Y

یک کراس‌اوور برقی (SUV) دارای ۳ نسخه؛ دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل (AWD) و برد بلند
ظرفیت: ۵ یا ۷ نفر
شتاب صفر تا صد: حدود ۵ ثانیه (بسته به مدل)
برد: حدود ۴۵۰ تا ۵۳۰ کیلومتر
مجهز به فناوری رانندگی نیمه‌خودکار (Autopilot)

تغییرات مدل Y بازطراحی‌شده در ۲۰۲۵

• نورپردازی داخلی جدید (Ambient Light)
• کاهش صدای کابین با شیشه‌ دوجداره و بهبود عایق‌بندی
• رینگ‌های آیرودینامیک جدید برای کاهش مصرف
• تعلیق نرم‌تر برای رانندگی راحت‌تر
• افزایش برد در برخی نسخه‌ها (تا حدود ۵۵۰ کیلومتر در نسخه Long Range)

چرا مدل Y بازطراحی شد؟

• طراحی قدیمی: این مدل از سال۲۰۲۰ بدون تغییر مانده بود و ظاهر و امکانات آن در برابر رقبای جدید، به‌ویژه چینی‌ها، عقب افتاده بود.
• رقابت شدید: برندهایی مثل BYD و سایر شرکت‌های آسیایی مدل‌های ارزان‌تری با امکانات مشابه عرضه کردند.
• ارتقای تکنولوژی و راحتی: در بازطرحی مدل Y، فضای داخلی، نورپردازی، سیستم تعلیق، مصرف انرژی و رابط کاربری به‌روزرسانی شد.
• افزایش تقاضا برای نوآوری: مشتریان این برند خاص انتظار امکانات تازه‌تر، طراحی مدرن‌تر و تجربه کاربری بهتر داشتند.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا