تانک ۵۰۰ به بازار خودروی ایران می‌آید!

با نزدیک شدن به زمان عرضه رسمی تانک 500 وارداتی، بازار خودروهای آفرودی ایران در آستانه ورود یک بازیگر جدید و قدرتمند قرار گرفته است. این شاسی‌بلند هیبریدی با طراحی مدرن، امکانات رفاهی متنوع و قابلیت‌های آفرودی پیشرفته می‌تواند رقابتی جدی برای برندهای باسابقه باشد.

گریت‌وال موتور پس از ۴۰ سال حضور مستمر در بازارهای جهانی، اکنون آماده‌تر از همیشه با خودرو وارد رقابت با برندهای باسابقه در کلاس خودروهای آفرودی شده است.

محصولات پیشین این شرکت نظیر هاوال، اورا و سری P بستر مناسبی برای تثبیت جایگاه گریت‌وال در بازارهای بین‌المللی فراهم کردند و زمینه را برای معرفی محصولات جاه‌طلبانه‌تری چون سری تانک مهیا ساختند.

در این میان تانک ۵۰۰ به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین و پیشرفته‌ترین محصولات گریت‌وال پا به بازار ایران گذاشته و طبق برنامه‌ریزی‌ها به‌زودی در قالب خودروهای وارداتی به مشتریان عرضه می‌شود. اما این شاسی‌بلند تمام‌چرخ چه مشخصاتی دارد و چه برگ برنده‌هایی برای حضور در بازار آفرودرها به همراه آورده است؟

همچنین ببینید: ونوسیا وی آنلاین به صورت اقساطی فروخته می‌شود +جزئیات

طراحی بدنه تانک ۵۰۰

با نگاه اولیه، شباهت بدنه این خودرو به تویوتا لندکروزرJ200 انکارناپذیر به‌نظر می‌رسد. این تشابه نزد برخی کپی‌کاری تلقی می‌شود، اما برای برخی خریداران این تشابه و بدنه عضلانی اطمینان خاطری برای انتخاب این خودرو است.

تانک

ابعاد بزرگ بدنه در کنار جلوپنجره برجسته با پوشش کروم، سبک طراحی آشنای آفرودرهای لوکس را القا می‌کند.

چراغ‌های جلو و عقب با طرح‌هایLED، رینگ‌های ۲۰ اینچی کرومی و رکاب برقی، ترکیبی از کاربرد و تجمل ارائه داده‌اند.

فضای داخلی تانک ۵۰۰؛ ترکیبی از امکانات تجملاتی با طراحی چینی

درون کابین، صندلی‌های چرم ناپا با دوخت الماسی، نورپردازی مخفی و تزئینات چوبی به‌خوبی حس لوکس بودن را القا می‌کنند.

صفحه‌نمایش ۱۴.۶ اینچی مرکزی کنترل اکثر بخش‌های خودرو را بر عهده دارد. همچنین کلاستر پشت فرمان ۱۲.۳ اینچی گرافیک خوبی داشته و یک سر و گردن بالاتر از سایر خودروهای چینی ظاهر شده است.

از امکانات رفاهی درون کابین خودرو می‌توان به سانروف پانوراما، سیستم صوتی ۱۲ بلندگویی هارمن-اینفینیتی، Android Auto، Apple CarPlay، شارژر بی‌سیم، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، ماساژور برای سرنشینان جلو و تهویه‌ی مجزای ردیف دوم اشاره کرد.

تانک

فضای داخلی بزرگ است و صندلی‌های ردیف دوم برای بزرگسالان مناسب‌اند. صندلی‌های ردیف سوم بیشتر برای استفاده موقت و کودکان مناسب‌ بوده و ورود به آن‌ها فقط از سمت راننده امکان‌پذیر است. این مسئله در زمان توقف کنار خیابان می‌تواند خطرساز باشد.

گنجایش صندوق در حالت دو ردیف فعال ۷۹۵ لیتر بوده که با باز کردن ردیف سوم این عدد به کمتر از ۱۰۰ لیتر کاهش پیدا می‌کند. خواباندن کامل صندلی‌های ردیف دوم نیز به سطحی صاف منتهی نمی‌شود و شیب‌دار بودن کف ظرفیت بارگیری را محدود می‌کند، اما اگر به سطح شیب‌دار صندلی‌های ردیف دوم تن دهید، فضای باری در حدود ۱۴۶۰ لیتر مهیا می‌شود.

قوای محرکه و مصرف سوخت واقعی تانک ۵۰۰

موتور ۲.۰ لیتری توربو با کمک سامانه‌ی هیبریدی، توان ۲۵۵ کیلووات و گشتاور ۶۴۸ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این اعداد روی کاغذ قدرتمند به‌نظر می‌رسند و در عمل نیز کشش موتور در بیشتر موقعیت‌ها رضایت‌بخش است. با این حال در زمان مواجهه با سربالایی یا عبور از پیچ‌های تند، واکنش تاخیردار گیربکس باعث افت لحظه‌ای نیرو می‌شود.

گیربکس ۹ سرعته هیبریدی انتقال قدرت به چهار چرخ را به کمک دیفرانسیل مرکزی انجام می‌دهد. راننده می‌تواند از داخل کابین قفل دیفرانسیل جلو و عقب را نیز فعال کند.

مصرف سوخت واقعی حدود ۱۰ تا ۱۱ لیتر در صد کیلومتر است که با مصرف سوخت هشت و نیم لیتر در صدکیلومتر کارخانه فاصله چشمگیری دارد. سامانه هیبریدی در کاهش مصرف چندان اثرگذار نیست و بیشتر نقش پشتیبان قوای محرکه را ایجاد می‌کند.

قابلیت‌های آفرودی تانک ۵۰۰

توانایی‌های آفرودی تانک ۵۰۰ از نقاط قوت آن است. برخلاف بسیاری از رقبا این خودرو علاوه بر قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب دیفرانسیل جلو را نیز قفل می‌کند، مزیتی که در گذر از موانع سخت وجه تمایز خود را به‌خوبی نشان می‌دهد.

در جدول زیر مشخصات آفرودی تانک ۵۰۰ قابل مشاهده است:

ویژگیمقدار
زاویه ورود۳۰ درجه
زاویه عبور از مانع۲۲.۵ درجه
زاویه خروج۲۴ درجه
ارتفاع از سطح زمین۲۲۴ میلی‌متر
عمق عبور از آب۸۰۰ میلی‌متر
قفل دیفرانسیلجلو، عقب، مرکزی
تعداد حالات رانندگی۹ حالت

در مسیرهای پرمانع خودرو با قفل کامل سه دیفرانسیل می‌تواند بدون استفاده از هرکمک الکترونیکی از شیب‌ها و ناهمواری‌ها عبور کند.

سیستم کنترل حرکت خزشی (کرال کنترل)این خودرو برای رانندگان کم‌تجربه کارآمد است، اما سامانه‌ی رادار حفظ حرکت بین خطوط در جاده‌های خاکی بیش از حد دخالت می‌کند و تلاش بی‌موردی برای حفظ موقعیت در مسیری که عملاً وجود ندارد انجام می‌دهد. عملکرد ترمز خودکار نیز با اختلال‌ها و ناهماهنگی‌هایی همراه است.

امکانات ایمنی تانک ۵۰۰

هفت کیسه هوا، سیستم حرکت بین خطوط، هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار برخورد، کمک حرکت در شیب، سازه‌ی تقویت‌شده‌ی بدنه با فولاد و سیستم خودران سطح دوم از جمله تجهیزات ایمنی خودرو هستند.

با این وجود تانک ۵۰۰ هنوز توسط موسسات معتبر تست نشده و این جای خالی تردیدهایی برای خریداران حساس به ایمنی ایجاد می‌کند.

جمع‌بندی

گریت‌وال هنوز تا رسیدن به جایگاه برندهای موفق ژاپنی و کره‌ای فاصله دارد، اما با گام‌های تدریجی در مسیر درستی گام برمی‌دارد و تانک ۵۰۰ را می‌توان پیشگام این روند دانست.

تانک ۵۰۰ ترکیب مناسبی از امکانات استاندارد را ارائه می‌دهد و با سیستم انتقال قدرت خاص خود در این کلاس چهره‌ای قدرتمند به نمایش گذاشته است.

با این حال، این خودرو در زمینه سیستم‌های کمک‌راننده و تنظیمات بخش هیبریدی همچنان با چالش‌هایی مواجه است و تردیدهایی درباره دوام کیفیت متریال کابین در استفاده‌ طولانی‌مدت وجود دارد.

اما با تمام این‌ها، بسته‌ای که تانک ۵۰۰ ارائه می‌دهد با قدرت بالا، لیست بلندبالای امکانات و قیمت رقابتی آن را به گزینه‌ای جذاب در بین شاسی‌بلندهای بزرگ و مجهز به سیستم چهارچرخ محرک تبدیل کرده است. این خودرو در بازار کم‌رمق ایران می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

برای مشتریانی که امکانات، قابلیت آفرود و ارزش خرید را مقدم بر سابقه‌ی برند می‌دانند، تانک ۵۰۰ می‌تواند گزینه‌ای قابل بررسی باشد.طبق گزارش‌ها عرضه‌ این خودرو در ایران توسط شرکت شتابران خودرو به‌زودی آغاز می‌شود. قیمت جهانی تانک ۵۰۰ بین ۴۰ تا ۴۵ هزار دلار است، اما هنوز اطلاعاتی درباره شیوه عرضه آن در دسترس نیست.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا