کمیسیونهای اسنپ رانندگان را بیچاره کرده است
رانندگان اسنپ و تپسی و سایر پلتفرم های تاکسی آنلاین در روزهای اخیر نسبت به کمیسیون ۲۳ درصدی این پلتفرمهای تاکسی آنلاین معترض بودند.

رانندگان اسنپ و تپسی و سایر پلتفرم های تاکسی آنلاین در روزهای اخیر با شدت بیشتری نسبت به کمیسیون ۲۳ درصدی این سکوها اعتراض کرده اند. آنها معتقدند که در شرایطی که هزینه های زندگی و قیمت قطعات خودرو با جهش چشمگیر دلار چند برابر شده، سهم بالای پلتفرم ها از کرایه ها، فشار طاقت فرسایی بر دوش رانندگان گذاشته است.
کمیسیون سنگین بدون ارائه خدمت به رانندگان اسنپ
به گفته بسیاری ازرانندگان اسنپ ، مالکان و مدیران این پلتفرم ها هیچ گونه خدمات واقعی در قبال دریافت چنین کمیسیون بالایی ارائه نمی دهند. آنها در تماس های مکرر خود با خبرنگار تین نیوز اظهار می کنند: این شغل هیچ خدماتی ندارد و از بیمه و حمایت فنی و پشتیبانی خبری نیست. هرچند تبلیغات این شرکت ها از «پشتیبانی ۲۴ ساعته» و «حمایت از رانندگان» سخن می گوید، اما واقعیت میدانی چیز دیگری است. بسیاری از رانندگان تأکید دارند که هر بار مشکلی برایشان پیش می آید، پاسخ روشنی دریافت نمی کنند و عملاً در میدان کار تنها رها می شوند.
همچنین بخوانید: آغاز فعالیت تاکسی اینترنتی شهرداری تهران تا پایان تیر: رقیب دولتی اسنپ و تپسی رسید!
این رانندگان معتقدند که سهم ۲۳ درصدی کمیسیون در واقع خالی کردن جیب آنها است، آن هم در شرایطی که هزینه های نگهداری خودرو، بیمه، سوخت و حتی هزینه های روزمره زندگی هر روز بیشتر می شود. بسیاری از رانندگان می گویند: «در حالی که پلتفرم ها هیچ مسئولیتی در قبال ما ندارند، چرا باید چنین سهم سنگینی از کرایه ها را دریافت کنند؟»
افزایش سرسام آور هزینه ها در برابر کرایه های ناچیز
در یکی دو ماه اخیر، قیمت لاستیک، روغن موتور، قطعات یدکی و تعمیرات خودرو با رشد چشمگیر نرخ دلار، افزایش داشته است. رانندگان می گویند با وجود این افزایش هزینه ها، کرایه های سفر در اسنپ متناسب با تورم بالا نرفته و همچنان در سطح بسیار پایین و غیرواقعی باقی مانده است.
یکی از رانندگان می گوید: «الان هر چهار چرخ من نیاز به تعویض لاستیک دارد ولی از هزینه آن عاجزم. تعمیرات موتور و گیربکس که دیگر بماند. با این کرایه ها فقط می توانیم بنزین بزنیم!»
به گفته رانندگان، میانگین کرایه ها در ساعات عادی نه تنها افزایش نداشته بلکه در برخی مسیرها نسبت به سال گذشته کاهش هم پیدا کرده است. در نتیجه، درآمد واقعی رانندگان اسنپ با وجود کار طولانی تر، کمتر از قبل شده و فشار اقتصادی بر آنها دوچندان شده است.
تنش میان رانندگان و مسافران
از سوی دیگر، وضعیت اقتصادی نامناسب مردم نیز مزید بر علت شده است. بسیاری از مسافران توان پرداخت کرایه های فعلی را ندارند و همین مسئله باعث بروز درگیری های لفظی و حتی فیزیکی میان رانندگان و مسافران شده است
یکی از رانندگان می گوید: «گاهی مردم سر چند هزار تومان با ما بحث می کنند، چون واقعاً در فشارند ولی کسی نمی پرسد ما چطور باید هزینه زندگی، تعمیر ماشین و اجاره خانه را بدهیم؟»
درخواست بازنگری فوری در کمیسیون رانندگان اسنپ
کارشناسان بازار کار و حمل ونقل نیز بر این باورند که سهم کمیسیون پلتفرم های تاکسی آنلاین در ایران بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است. در بسیاری از کشورها، سهم شرکت از هر سفر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است و در مقابل، در بعضی از این کشورها خدمات بیمه و پشتیبانی فنی به آنها ارائه می شود. در حالی که در ایران، رانندگان اسنپ باید بیش از یک پنجم کرایه خود را به شرکت واگذار کنند.
بسیاری از رانندگان خواستار آن هستند که دولت و نهادهای نظارتی به موضوع ورود کرده و سقف کمیسیون دریافتی از رانندگان را کاهش دهند. به گفته آنها، ادامه این روند نه تنها به نارضایتی گسترده در میان رانندگان دامن می زند، بلکه ممکن است در آینده نزدیک به کاهش شدید تعداد فعالان این پلتفرم ها منجر شود.
در شرایطی که معیشت بسیاری از رانندگان تنها از راه کار در تاکسی های اینترنتی تأمین می شود، کاهش کمیسیون دریافتی از رانندگان، ضروری است. اگر این روند اصلاح نشود، چرخ زندگی هزاران راننده از حرکت بازمی ایستد و در نهایت، خود این پلتفرم ها نیز با بحران کمبود راننده مواجه خواهند شد.
منبع: تین نیوز