رکود معنادار بازار لوازم خانگی؛ سود برخی کالاها صفر شده است

بنا به گفته دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران، بازار لوازم خانگی ایران در یک دوران رکود شدید قرار دارد. تولیدکنندگان ایرانی به دلیل وضعیت بغرنج بازار حالا از برخی کالاها هیچ سودی نمی‌برند.

نسرین اوجاقی در گفت‌وگو با رسانه‌ها، با اشاره به وضعیت بازار لوازم خانگی پس از جنگ ۱۲ روزه گفت: «در حال حاضر بازار با رکود شدیدی مواجه است. تولیدکنندگان برای عبور از این وضعیت، به‌دنبال افزایش قیمت نیستند و تمرکز اصلی بر تحریک تقاضا و حفظ مشتری است. بالا بردن قیمت اصلاً در برنامه نیست.»

وی افزود: «افزایش هزینه‌های تولید موضوعی است که بسته به ساختار هزینه‌ای هر کارخانه، متفاوت است. تغییرات نرخ ارز به‌ویژه در آذر و دی‌ماه باعث افزایش هزینه واردات مواد اولیه شده و همچنین هزینه نیروی انسانی نیز بالا رفته است.»

همچنین بخوانید: آیا می‌شود غرامت سوختن لوازم خانگی برقی را گرفت؟

به گزارش سایت انتخاب دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به سطح داخلی‌سازی محصولات گفت: «کالا به کالا متفاوت است. به‌عنوان مثال، کولر آبی، اجاق گاز و بسیاری از لوازم آشپزخانه تا ۸۰ یا حتی ۱۰۰ درصد داخلی تولید می‌شوند. در حالی که حدود ۶۰ درصد قطعات تلویزیون‌ها وارداتی است و یخچال و ماشین لباسشویی نیز حدود ۲۰ درصد به واردات وابسته‌اند.»

وی درباره تفاوت قیمت کارخانه و بازار نیز اظهار کرد: «آمار دقیقی از قیمت خرده‌فروشی یا تفاوت میان قیمت کارخانه و بازار وجود ندارد، اما روی بسیاری از کالاها قیمت هر دو بخش درج شده است. امیدواریم با کاهش رکود، تولید افزایش یابد. چراکه هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده از بالا رفتن قیمت متضرر می‌شوند و به نفع همه است که قیمت‌ها پایین باقی بماند.»

چالش کالاهای قاچاق در بازار

اوجاقی در ادامه درباره کالاهای قاچاق نیز توضیح داد: «محصولات خارجی همچنان طرفداران زیادی دارند و این تصور فرهنگی وجود دارد که کالاهای خارجی کیفیت بالاتری دارند. اما بسیاری از این کالاها به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، فاقد خدمات پس از فروش هستند و بعضاً تقلبی‌اند. اگر فروشندگان این کالاها مالیات و تعرفه پرداخت کنند، قیمت آن‌ها به‌مراتب بالاتر از نرخ فعلی خواهد بود.»

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا