نسخههای جدید ساعت اولترادایو شرپا رونمایی شدند +تصاویر
شرپا با معرفی نسخههای تاکسیدو و آتول از ساعت غواصی اولترادایو، ترکیبی از مهندسی سنتی کمپرسور و طراحی مدرن را به ارمغان آورده است.

تحریریه حرف مرد: علی شاهرخ– شرپا از دو نسخه جدید ساعت غواصی اولترادایو (Ultradive) با نامهای تاکسیدو (Tuxedo) و آتول (Atoll) رونمایی کرده است. این مدلها ضمن حفظ هویت خاص این برند، تنوعی تازه به مجموعه اصلی ساعتهای غواصی شرپا میبخشند.
معرفی برند شرپا و ساعتهای کمپرسور
شرپا در سال ۲۰۲۱ میلادی فعالیت خود را با حیطه نسبتا محدود آغاز کرد؛ رویکردی که در دورهای که بسیاری از برندهای ساعتسازی میخواهند برای همه سلایق محصول بسازند، قابل تحسین است. این برند ساعتهایی بسیار تخصصی برای غواصی تولید میکند که از قابهای کمپرسور (Compressor) بهره میبرند و در عین حال، نمادها و مفاهیم بودیسم را بهصورت فیزیکی در موتور ساعت جای میدهند. بنیانگذار شرپا، مارتین کلُکه (Martin Klocke)، خود یک بودایی عملگراست.

پیش از ورود به جزئیات دو مدل جدید، لازم است با مفهوم قاب کمپرسور آشنا شویم. این فناوری تقریبا به فراموشی سپرده شده بود، چرا که پیشرفت کلی در تولید باعث شده ساخت ساعتهای مقاوم در برابر آب آسانتر شود. با این حال، قابهای کمپرسور بخشی مهم از تاریخ ساعتهای غواصی و صنعت ساعتسازی به شمار میروند.
این قابها که نخستین بار توسط شرکت «اروین پیکرز اسآ» (Ervin Piquerez SA یا به اختصار EPSA) طراحی شدند، به گونهای عمل میکردند که پشت قاب در فشار کم (خارج از آب) بهطور سبک مهر و موم میشد، اما با افزایش فشار آب، این مهر و موم محکمتر میگردید. در واقع، این طراحی هوشمندانه از نیروی فشار آب به نفع خود استفاده میکرد.

طی سالها، نسخههای مختلفی از قابهای EPSA ساخته شد. شرپا سیستم موسوم به «بایونت» (Bayonet) را برگزیده که نسبت به پشتقابهای قدیمی با اتصال فشاری، مکانیزمی پیشرفتهتر و مقاومتر دارد.
قابهای کمپرسور معمولا دارای دو دسته کوک هستند: یکی برای کوک کردن و تنظیم ساعت، و دیگری برای چرخاندن حلقه داخلی (Internal Bezel). البته بسیاری از افراد هر ساعت دودستهای را «کمپرسور» مینامند، اما تعداد کمی از ساعتهای مدرن کمپرسور واقعی هستند. اولترادایو شرپا یکی از آن معدود نمونههاست.

اولترادایو تاکسیدو؛ ترکیب ظرافت و عملکرد
نخستین مدل جدید، تاکسیدو است که بهعنوان نسخهای شیکتر از یکی از کاربردیترین ساعتهای غواصی طراحی شده است. صفحه ساعت از جنس نقره گالوانیزه با پرداخت سانری (Sunray) بوده و حلقه مشکی با نوشتههای سفید دور آن را فرا گرفته است. سبک «تاکسیدو» که ترکیبی از عناصر سیاه و سفید است، یادآور طراحیهای میانه قرن بیستم بوده و معمولا با ساعتهای رسمی و مجلسی مرتبط است.

اولترادایو آتول؛ رنگی برای دریا
مدل دیگر آتول است که صفحهای به رنگ فیروزهای نقاشیشده دارد و حلقه بیرونی آن سفید و شفاف است. جزئیات مشکی روی نشانگرهای دقیقه (روی صفحه و حلقه) کنتراست بالایی ایجاد کرده و خوانایی را آسانتر میسازد. تاریخ در موقعیت ساعت ۳ به رنگ قرمز درج شده است که احتمالا واکنشهای متفاوتی ایجاد میکند، چرا که تنها عنصر قرمز صفحه است و فورا توجه را جلب میکند.

مشخصات فنی مشترک
همه مدلهای اولترادایو تا عمق ۲۰۰ متر در برابر آب مقاوم هستند و بدنهای از جنس فولاد ضدزنگ دارند. قطر قاب ۴۰ میلیمتر و ضخامت آن ۱۳.۵ میلیمتر است که با توجه به پیچیدگی ساختار، اندازهای منطقی محسوب میشود.

موتور ساعت نسخه اصلاحشده سلیتا اسدبلیو ۲۰۰ (Sellita SW200) است که چرخ فرار (Escape Wheel) و چرخ ثانیه آن دارای منقوشات لیزری بسیار ریز از «مانتراهای» (Mantras) بودایی هستند. این نوشتهها تنها ۱ میلیمتر طول و ۰.۱۵ میلیمتر ارتفاع دارند و بنا بر گفته شرپا، احتمالا کوچکترین منقوشات مانترا در جهان هستند. هدف نمادین این طراحی، ارسال مانترا به جهان در حین حرکت موتور ساعت است.
قیمت و زمان عرضه
مدلهای جدید اولترادایو تاکسیدو و اولترادایو آتول هماکنون قابل سفارش هستند و تحویل آنها برای سپتامبر ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است. قیمت خردهفروشی هر یک از این دو مدل نیز ۶۷۰۰ دلار است.
منبع: wornandwound