سن ورود به مدرسه تغییر میکند
بنا به اعلام سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، قرار است که از این به بعد سن ورود به پیشدبستانی به ۵ سال کاهش پیدا کند. همچنین این مقام مسئول از تغییرات دیگر در ساختار آموزشی کشور خبر داد.

احسان عظیمیراد گفت: در نشست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، ادامه بررسی طرح «تقویت نظام آموزش و پرورش» در دستور کار قرار گرفت و مواد ۱۱ تا ۱۵ این طرح بررسی شد؛ در نهایت، دو ماده (۱۳ و ۱۵) حذف و سایر مواد با اصلاحاتی به تصویب کمیسیون رسید.
کاهش سن ورود به آموزش رسمی
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت ماده (۱۱) طرح یاد شده، افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون، سن لازم برای ورود به آموزش رسمی از ۶ سال به ۵ سال کاهش مییابد و دوره پیشدبستانی در این سن بهصورت اجباری برگزار خواهد شد. به این ترتیب، نظام آموزشی کشور که هماکنون به شکل «۳-۳-۶» اجرا میشود، بهتدریج به ساختار «۳-۳-۵-۱» تغییر خواهد یافت و در عوض یکسال زودتر تحصیلات به اتمام میرسد.
۱۲ سال تحصیلی تغییری نمیکند
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق این تغییر، کودکان از ۵ سالگی وارد دوره پیشدبستانی میشوند و سپس تحصیل رسمی خود را از پایه اول تا پنجم ابتدایی آغاز میکنند.
همچنین بخوانید: آموزش و پرورش به طرح ورود پنج سالهها به مدرسه واکنش نشان داد
همچنین ظرفیت قانونی برای ایجاد دوره «پیش یک» نیز پیشبینی شده است تا در صورت ضرورت، سازمان تعلیم و تربیت بتواند آن را اجرا کند، در واقع نظام آموزش و پرورش کشور بعد از تصویب قانون به نظام «۳-۳-۵-۱» تبدیل خواهد شد.
تنظیم تقویم آموزشی بر اساس اقلیم
عظیمیراد در ادامه با تاکید بر اینکه در بخشی از طرح تقویت نظام آموزش و پرورش به تغییر نظام آموزشی با توجه به اقلیم جغرافیایی میپردازد، گفت: در بخشی از طرح یاد شده به اختیار وزارت آموزش و پرورش برای تنظیم تقویم آموزشی متناسب با شرایط اقلیمی هر استان و شهرستان تصمیم گیری میشود که بر این اساس، شوراهای آموزش و پرورش در استانها میتوانند زمانبندی حضور دانشآموزان در مدارس را با توجه به ویژگیهای جغرافیایی، آبوهوایی و اجتماعی منطقه تنظیم کنند. این اقدام موجب افزایش انعطاف و چابکسازی نظام آموزشی خواهد شد.
وی با بیان اینکه اهمیت نظارت بر محتوای کتب درسی در نشست امروز مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: کمیسیون آموزش معتقد است واگذاری چاپ و توزیع کتابهای درسی به بخش غیردولتی میتواند زمینهساز بروز فساد و کاهش کیفیت شود؛ خوشبختانه این موضوع با حذف ماده مربوطه برطرف شد و روند فعلی ادامه خواهد داشت؛ بدین معنا که سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مسئولیت تدوین محتوا را برعهده دارد و چاپ از طریق شرکتهای وابسته به وزارتخانه انجام میشود. همچنین مقرر شد وزارت صمت و سایر دستگاههای مرتبط مکلف به همکاری با وزارت آموزش و پرورش در تأمین کاغذ و امکانات مورد نیاز شوند.
سخنگوی کمیسیون آموزش در پایان خاطرنشان کرد: بررسی این طرح در جلسات بعدی ادامه خواهد داشت و در جلسه سهشنبه این هفته، فصل چهارم طرح که مربوط به تغییرات ساختاری در ستاد وزارت آموزش و پرورش است، بررسی میشود. هدف نهایی کمیسیون این است که طرح پس از تکمیل و تصویب نهایی، در صحن علنی مجلس مطرح و تبدیل به قانونی کارآمد برای تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور شود.
منبع: اقتصادنیوز