کابوس سوخو ۳۵ روسیه در آسمان اوکراین

سوخو 35 فلانکر نمونه پیشرفته سوخو 27 است که به عنوان یک جنگنده چندمنظوره برتر با قابلیت تسلط هوایی و حملات زمینی دقیق طراحی شده است. با این حال، عملکرد آن در درگیری های کنونی در اوکراین انتظارات را برآورده نکرده است.

سوخو ۳۵ علیرغم افزایش قدرت مانور، سیستم رادار بهبود یافته و موتور قدرتمند، برای حفظ برتری هوایی روسیه در اوکراین به زحمت افتاده است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که چندین فروند سوخو ۳۵ سرنگون شده اند، از جمله یک حادثه قابل تامل در سواحل سواستوپل.

این موضوع به خسارات قابل توجهی برای نیروی هوایی روسیه منجر شده و نشان دهنده چالش‌های موجود در عملیات نظامی آن علیه اوکراین است.

سوخو ۳۵ فلنکر برای خدمت به عنوان یک  جنگنده چندمنظوره پیشرفته طراحی شده بود تا بتواند برتری هوایی ایجاد کند و حملات زمینی دقیق را انجام دهد. با این حال، در آسمان اوکراین برای زنده ماندن تلاش می کند.


بخوانید: چگونه می شود یک ناو هواپیمابر را غرق کرد؟


ناکامی روسیه در ایجاد برتری هوایی

سوخو 35 به موازات خط افق

حمله روسیه به اوکراین که بیش از دو سال به طول انجامیده است، ماشین نظامی روسیه را در بوته آزمایش قرار داد. واقعیت این است که این حمله، آن طور که برای نیروهای روسی برنامه ریزی شده یا انتظار می رفت پیش نرفت. قرار بود روسیه بتواند دستاوردهای زمینی قابل توجهی داشته باشد و حریم هوایی منطقه جنگی را ایمن کندد، اما ر حالی که جنگ وارد سومین سال خود می شود، هیچ یک از این اهداف محقق نشده اند.

ناتوانی روسیه در به دست گرفتن حریم هوایی اوکراین یکی از عواملی است که به جنگ فرسایشی و راکد و نبرد تن به تن منجر شده است و هر دو طرف تلفات زیادی متحمل شده اند. روسیه به ویژه از نظر تانک ها، نیروی پیاده و هواپیماهای خود متحمل خسارات سنگینی شده است. یکی از هواپیماهایی که روسیه در عرصه آسمان در برابر اوکراینی‌های مزاحم با آن به مشکل خورده است، سوخو ۳۵ است.


بخوانید: ۳ پهپاد و موشک که در حمله ایران به اسرائیل نقش اصلی را داشتند


جنگنده ای برگرفته از سوخو ۲۷

سوخو ۳۵ که از نسل ۴++ جنگنده ها است و زمزمه های پیوستن آن به نیروی هوایی ایران هم شنیده می شود، از سوخو ۲۷ مشتق شده است. با این حال، ظاهر سوخو ۳۵ را به لطف استفاده از کاناردهایی که جلوی بال‌ها و روی بدنه قرار گرفته اند، می توان از نمونه پیشین تشخیص داد. کاناردهای سوخو ۳۵، به علاوه یک بال تغییر شکل داده شده در لبه جلو، امکان تغییر جهت جریان هوا را فراهم می کند و به این ترتیب مشکل ضربه زدن  سوخو ۲۷ هنگام پرواز در زوایای تند را حل کرده است.

سوخو ۳۵ با سطوح پروازی به روز شده، قادر است تا ۱۰جی یا ۱۰ برابر نیروی گرانش را تحمل کند. همچنین، سطوح پروازی سوخو ۳۵، همراه با یک سیستم پیشرفته fly-by-wire، به این جنگنده اجازه می دهد تا قدرت مانور بیشتری نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد.

به روز رسانی های اضافی شامل یک سیستم جدید کنترل تسلیحات است که دارای یک رادار آرایه فازی با ردیابی پالس داپلر، معروف به N011 Bars است. میله‌های جدید N011 به  سوخو ۳۵ اجازه می‌دهد تا اهداف زیر افق را ردیابی کند که این امر توانایی سوخو ۳۵ را برای تعامل با اهداف زمینی افزایش می‌دهد. در واقع، «اِن ۰۱۱» نسبت به رادار N001 Myech موجود در سوخو ۲۷ به شکل قابل توجهی بهبود یافته است. در حالی که «ان ۰۰۱» تنها قادر به ردیابی ده هدف و شلیک دو موشک به طور همزمان بود، «ان ۰۱۱» می تواند همزمان پانزده هدف را دنبال کند و شش موشک را شلیک کند.

سوخو ۳۵ با دو موتور توربوفن سترن ۴۱ (Saturn Al-41F1S) که هر کدام ۳۰۹۰۰ پوند نیروی رانش را ارائه می دهند  (با پس سوز فعال)، می تواند به حداکثر سرعت ۲.۲۵ ماخ برسد.

چالش سوخو ۳۵ در آسمان اوکراین

در حالی که سوخو ۳۵ دارای مجموعه ای چشمگیر از ویژگی های فناورانه است، در طول جنگ روسیه و اوکراین برای بقا تلاش کرده است. در چند ماه گذشته چندین فروند سوخو ۳۵ سرنگون شده اند که یکی از آنها در سواحل سواستوپل کریمه بوده است.

گاردین درباره این حادثه نوشت: «تصاویر آنلاین نشان می‌دهد که یک جت آتش گرفته، به شکل مارپیچ به سمت دریا رفته و منفجر شده است. میخائیل رازوشایف، فرماندار منصوب روسیه در منطقه اشغالی، روز پنجشنبه گفت که خلبان از هواپیما ایجکت کرد و توسط امدادگران نجات یافت، اما جزئیاتی در مورد علت سقوط این هواپیما در دست نیست.»

در حالی که ممکن است علت دقیق  حادثه سواستوپل  مشخص نباشد، نمی توان آن را منحصر به فرد دانست. تنها در ماه فوریه، نیروهای اوکراینی سیزده هواپیمای روسی را سرنگون کردند که دو فروند از آنها  سوخو ۳۵ بودند. فوربس  گزارش داد: «نیروی هوایی روسیه ۹۵ فروند جت از فوریه ۲۰۲۲ از دست داده است.  این یعنی چهار حادثه در ماه.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا