باتریهای بدون آند پاناسونیک؛ جهشی بزرگ در آینده خودروهای برقی
پاناسونیک با معرفی فناوری باتریهای بدون آند، نوید افزایش برد خودروهای برقی تا ۲۵ درصد و کاهش هزینهها را داده است؛ نوآوریای که میتواند آینده صنعت حملونقل را دگرگون کند.

پاناسونیک بهعنوان یکی از بزرگان صنعت باتری جهان، از فناوری انقلابی جدیدی رونمایی کرده است که میتواند بُرد حرکتی خودروهای برقی را بهطور چشمگیری افزایش دهد. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ باتریهای بدون آند را توسعه دهد و به مرحلهی تجاریسازی برساند. در این فناوری، دیگر نیازی به استفاده از آندهای سنتی از جنس گرافیت یا سیلیکون نیست و لایهی آند بهصورت طبیعی و در جریان اولین شارژ، با فلز لیتیوم شکل میگیرد.
همچنین بخوانید: هیوندای موفاسا وارد ایران شد +عکس
باتریهای بدون آند؛ حذف لایه ذخیرهسازی و جهش در ظرفیت انرژی
بهنوشتهی Autopostglobal، باتریهای لیتیوم-یونی رایج، انرژی را با جابهجایی یونهای لیتیوم از کاتد به آند ذخیره میکنند؛ جایی که این یونها در لایهای مانند پوشش گرافیت قرار میگیرند. از طرفی در باتریهای بدون آند، لایهی ذخیرهسازی حذف میشود و یونهای لیتیوم بهطور مستقیم روی فلز لیتیوم رسوب میکنند تا آند در حین شارژ تشکیل شود. این روش میتواند بدون نیاز به بزرگتر شدن بسته باتری با بهرهگیری از چگالی انرژی بالای لیتیوم فلزی، ظرفیت باتری را تا ۲۵ درصد افزایش دهد.
مزایای فناوری پاناسونیک فقط به ظرفیت بیشتر محدود نمیشود. پاناسونیک تأکید کرده است که باتریهای بدون آند میتوانند وابستگی به فلزاتی مانند نیکل را کاهش دهند و هزینهی مواد اولیه را پایین بیاورند. علاوهبر این، حذف ساختار مجزای آند باعث سبکتر شدن باتریها میشود که به کاهش وزن کلی خودروهای برقی منجر خواهد شد. بااین حال، چالشهایی مانند پایداری چرخهی شارژ و عمر مفید باتری همچنان باید برطرف شوند تا این فناوری بهصورت گسترده وارد بازار شود.
رقابت برای توسعهی نسل بعدی باتریها، از باتریهای حالتجامد گرفته تا نمونههای پرمنگنز، روزبهروز شدیدتر میشود. در این میان، رویکرد پاناسونیک در تمرکز بر فناوری بدون آند، مسیری جسورانه و متفاوت بهنظر میرسد.
اگر پاناسونیک بتواند به هدف خود در سال ۲۰۲۷ دست یابد، این پیشرفت میتواند نقطه عطفی در بهبود برد حرکتی و مقرونبهصرفهتر شدن خودروهای برقی باشد؛ موضوعی که شاید سلطهی خودروهای بنزینی را پایان دهد.
منبع: زومیت