اولین خودرو هیدروژنی بی ام و تا ۲۰۲۸ عرضه می‌شود

جدیدترین گزارش‌ها حاکی از این است که بی ام و ایکس 5 جدید با 5 گزینه پیشرانه از جمله یک پیشرانه هیدروژنی عرضه خواهد شد. سیستم پیل سوختی هیدروژنی جدید این خودرو در کارخانه BMW در اشتایر اتریش تولید خواهد شد.

تحریریه حرف مرد: علی شاهرخ- سال‌هاست که بی‌ام‌و در کنار تویوتا روی پیشرانه‌های هیدروژنی کار می‌کند، با وجود اینکه بسیاری از خودروسازان قدیمی دیگر از توسعه پیشرانه‌های هیدروژنی عقب‌نشینی کرده‌اند تا روی خودروهای هیبریدی و برقی تمرکز کنند.

در حالی که بازار خودروهای هیدروژنی همچنان کوچک است، این برند آلمانی همچنان به پیشبرد پروژه خود ادامه می‌دهد و تایید کرده است که اولین خودروی پیل سوختی آن در سال ۲۰۲۸ به بازار عرضه خواهد شد.

بی ام و X5 جدید اولین خودرو هیدروژنی BMW خواهد بود

بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، اولین مدل هیدروژنی بی‌ام‌و، نسخه‌ای ویژه از نسل پنجم X5 خواهد بود و در کنار مدل‌های بنزینی، دیزلی پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی عرضه خواهد شد. به احتمال زیاد، این مدل در تعداد کمتری نسبت به سایر نسخه‌ها به فروش خواهد رسید، اما می‌تواند گزینه خوبی برای افراد علاقه‌مند به محیط زیست باشد که به SUV هیبریدی یا برقی علاقه‌ای ندارند.

اولین خودرو هیدروژنی بی ام و تا 2028 عرضه می‌شود
اولین خودرو هیدروژنی بی ام و تا ۲۰۲۸ عرضه می‌شود

فروش X5 هیدروژنی به مناطقی با زیرساخت‌های سوخت‌رسانی لازم محدود خواهد شد، به این معنی که موجودی آن بسته به بازار متفاوت خواهد بود. با این حال مشخص است که بی‌ام‌و، هیدروژن را به عنوان یک افزودنی معنادار به خط تولید خود درنظر گرفته، نه یک آزمایش کوتاه مدت.

از آزمایش‌های اولیه تا نسل سوم

بی ام و X5 هیدروژنی
بی ام و X5 هیدروژنی

اولین نسل از سیستم انتقال قدرت هیدروژنی بی‌ام‌و در سال ۲۰۱۴ با یک سری ۵ ویژه، معروف به ۵۳۵iA، رونمایی شد. این سیستم به طور کامل توسط تویوتا تامین می‌شد.

سیستم انتقال قدرت نسل دوم فعلی با ناوگان آزمایشی iX5 فعلی آغاز به کار کرد که ترکیبی از سلول‌های تویوتا و یک سیستم پیل سوختی طراحی شده توسط خود بی‌ام‌و را بود. زیربنای X5 هیدروژنی آماده تولید اما سیستم نسل سوم جدید  BMW خواهد بود.

بی ام و X5 هیدروژنی
بی ام و X5 هیدروژنی

در مقایسه با نسل‌های قبلی، این سیستم جدید ۲۵ درصد فضای کمتری اشغال می‌کند و چگالی توان آن افزایش یافته است. علاوه بر این، انعطاف‌پذیری در سیستم انتقال قدرت به این معنی است که می‌توان آن را به طور یکپارچه در معماری خودروهای آینده ادغام کرد. بی‌ام‌و همچنین نوید برد بهتر و خروجی بالاتر را داده، در حالی که مصرف انرژی کاهش یافته است.

واحدهای نمونه اولیه جدیدترین سیستم هیدروژنی BMW در دفتر مرکزی بی‌ام‌و در مونیخ در حال توسعه هستند. پس از شروع تولید در سال ۲۰۲۸، سیستم‌های پیل سوختی تکمیل‌شده از خط تولید کارخانه این شرکت در استایر اتریش خارج خواهند شد.

بی ام و X5 هیدروژنی
بی ام و X5 هیدروژنی

از نظر ظاهری، نسل پنجم X5 یکی دیگر از مدل‌های بی‌ام‌و خواهد بود که از زبان طراحی Neue Klasse این برند پیروی می‌کند و با مدل‌های دیگری مانند سری ۳ تمام الکتریکی، معروف به i3، و همچنین نسل دوم iX3 قرابت خواهد داشت.

با این وصف نه تنها تغییرات بزرگی در نمای بیرونی ایجاد خواهد شد، بلکه فضای داخلی نیز کاملا جدید خواهد بود و با نمایشگر جدید سیستم اطلاعات سرگرمی کج و صفحه نمایش پانوراما که در امتداد پایه شیشه جلو قرار دارد، تکمیل می‌شود.

بی ام و X5 هیدروژنی
بی ام و X5 هیدروژنی
بی ام و X5 هیدروژنی
بی ام و X5 هیدروژنی
بی ام و X5 هیدروژنی
بی ام و X5 هیدروژنی
بی ام و X5 هیدروژنی
بی ام و X5 هیدروژنی
بی ام و X5 هیدروژنی
بی ام و X5 هیدروژنی
بی ام و X5 هیدروژنی
بی ام و X5 هیدروژنی

منبع: carscoops

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا