آستون مارتین ونتیج S جدید، خودروی ایمنی فصل ۲۰۲۵ فرمول یک

آستون مارتین ونتیج S با موتور تقویت‌شده، بهبود آیرودینامیک و سیستم تعلیق جدید، نقش خودروی ایمنی فرمول یک ۲۰۲۵ را ایفا می‌کند.

فرمول یک در طول فصل ۲۰۲۵ خودروی ایمنی خود را با مدل جدیدی از آستون مارتین به‌روزرسانی کرد؛ خودرویی که فراتر از یک تغییر ظاهری ساده است. این‌بار، ونتیج S نه تنها به موتوری تقویت شده مجهز شده، بلکه مجموعه‌ای از اصلاحات فنی و آیرودینامیکی باعث شده تا نسبت به نسخه قبلی‌اش پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

معمولاً خودروی ایمنی جدید پیش از شروع فصل فرمول یک معرفی می‌شود اما آستون مارتین در سال جاری نتوانست جلوی هیجان خود را بگیرد و با آغاز گرندپری هلند، این خودرو کوپه اسپرت بریتانیایی به عنوان خودروی ایمنی در مسیر مسابقه ظاهر شد.

این روند به چند ماه زمان نیاز داشت، زیرا آستون مارتین ابتدا ونتیج S جاده‌ای را در اوایل تیرماه در جشنواره سرعت گودوود رونمایی کرد و سپس آن را به شکل رسمی به خودروی ایمنی فرمول یک تبدیل کرد. ونتیج S دومین مدل از خط تولید «S» باز طراحی شده آستون مارتین است؛ خط تولیدی که با معرفی Vanquish S در سال ۲۰۰۴ آغاز شده و پس از آن مدل‌های V8 و V12 Vantage S در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ عرضه شدند. در سال ۲۰۲۵ دو مدل جدید به صورت همزمان وارد بازار شدند: کراس‌اوور DBX S و کوپه Vantage S که در نهایت کوپه ونتیج S به خودروی ایمنی فرمول یک  اختصاص یافت.

مشخصات فنی

از نظر ظاهری، ونتیج S جدید به سادگی با بدنه‌ای آیرودینامیک‌تر از مدل قبلی‌اش متمایز می‌شود. کاپوت خودرو با دو ورودی هوای اضافی طراحی شده تا خنک‌کنندگی موتور به شکل موثرتری انجام شود، در عقب دیفیوزری جدید و اسپویلری بزرگتر نصب شده است. چرخ‌های ۲۱ اینچی با پره‌های Y شکل و تزئینات قرمز رنگ، همراه با نشان‌های برنجی «S» با مینای قرمز روی گلگیرهای جلو، جلوه‌ای خاص و پرانرژی به این مدل بخشیده‌اند.

در این میان بزرگترین تغییرات زیر کاپوت اتفاق افتاده است؛ موتور ۴.۰ لیتری V8 مرسدس-AMG که قلب تپنده این خودروست، حالا با قدرت ۶۸۰ اسب بخار (افزایش قابل توجهی نسبت به قبل) به فعالیت خود ادامه می‌دهد، در حالی که گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر ثابت مانده است. در کنار این افزایش قدرت، تنظیمات جدیدی برای واحد کنترل موتور اعمال شده تا پاسخگویی به فشار پدال گاز سریع‌تر و فعال‌تر باشد. نتیجه این است که شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت به ۳.۴ ثانیه کاهش یافته و شتاب خودرو در رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت تنها ۱۰.۱ ثانیه طول می‌کشد؛ البته حداکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت بدون تغییر باقی مانده است.

علاوه بر موتور، سیستم تعلیق خودرو نیز به روز شده تا عملکرد دینامیکی بهتری ارائه دهد. کمک‌فنرهای تطبیقی Bilstein DTX با تنظیمات جدید سخت‌تر شده‌اند، در حالی که فنرهای عقب برای بهبود راحتی در سرعت‌های پایین نرم‌تر شده‌اند. همچنین، پایه‌های گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ۱۰ درصد نرم‌تر شده‌اند تا خودرو بتواند حرکات بدنه و گیربکس را بهتر کنترل کند. برای پاسخ‌دهی دقیق‌تر فرمان، ساب‌فریم عقب مستقیماً به بدنه متصل شده است، نه از طریق اسپیسر. در نهایت، تغییرات تنظیمات کمبر، تو و کستر در سیستم تعلیق باعث شده‌اند تا چسبندگی و نیروی رو به پایین خودرو نسبت به مدل پایه بیش از ۲۰۰ کیلوگرم افزایش یابد که در بهبود هندلینگ و ثبات خودرو نقش کلیدی دارد.

از نظر تجهیزات، خودروی ایمنی ونتیج S همان امکانات مدل پیشین را دارد؛ صندلی‌های ویژه با کمربند ایمنی چند نقطه‌ای، دکمه‌های کنترل ارتباط رادیویی، چراغ‌های چشمک‌زن، صفحه نمایش‌های اضافی، دوربین‌های داخلی، ماژول نمایش سیگنال‌های پرچم در پیست و تجهیزات روشنایی پیشرفته، همه از جمله ویژگی‌های استاندارد این خودرو هستند.

الکس لانگ، مدیر بازاریابی جهانی آستون مارتین، در این‌باره می‌گوید: ونتیج S نماد اوج عملکرد در قلب برند آستون مارتین است. این خودرو با قدرت بیشتر و دینامیک برجسته‌تر، برای ایفای نقش مهم خودروی ایمنی در فرمول یک طراحی شده است. برای ما افتخار بزرگی است که در بزرگترین نمایش خودرو در جهان حضور داریم و هر بار که این خودرو در صدر مسابقات ظاهر می‌شود، همکاران و مشتریان ما احساس غرور می‌کنند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا