مقایسه میتسوبیشی اوتلندر با کیا اسپورتیج؛ کدام مدل وارداتی ارزش خرید بیشتری دارد؟

سل جدید میتسوبیشی اوتلندر و کیا اسپورتیج توسط شرکت‌های آرین پارس موتور و کوشا خودرو وارد ایران شده‌اند. این خودروها مدل ۲۰۲۴ هستند و با قیمت مشابه در کشور ما فروخته می‌شوند.

کراس‌اورهای خانوادگی در بازار ایران بسیار محبوب هستند. محصولات تویوتا و نیسان از سال‌ها قبل به عنوان شاسی‌بلندهای باکیفیت وارد ایران شدند و حالا دیگر برندهای آسیایی با قیمت پایین‌تر، در کلاس کراس‌اور اندازه متوسط، عرضه می‌شوند. این خودروها برای مردم کشورهای مختلف دنیا، عامه‌پسند و ارزان‌قیمت هستند اما در ایران به دلیل مالیات و عوارض گمرکی مخصوص مدل‌های وارداتی، ثروتمندان جامعه را خوشحال می‌کنند.

حدود یک قرن پیش، شرکت میتسوبیشی موتورز، شروع به فعالیت کرد. این گروه صنعتی، تا قبل از روی آوردن به صنعت خودرو، به‌عنوان غول کشتی‌سازی ژاپن شناخته می‌شد، اما با معرفی اولین وسیله نقلیه‌ی بنزینی با خط تولید تجاری در سال ۱۹۱۷، نخستین خودروساز صنعتی ژاپن، لقب گرفت.  طی دو دهه‌ی اخیر میتسوبیشی در سراشیبی سقوط قرار گرفت و مجبور به فروش خطوط تولید خود، در خارج از ژاپن شد. هم‌اکنون، ۳۴درصد از سهام میتسوبیشی به نیسان تعلق دارد.

کیا

اولین اوتلندر سال ۲۰۰۱ معرفی شد. نسل سوم این مدل، به بازار ایران رسید و مورد توجه قرار گرفت. از سال ۲۰۲۲ نسل جدید اوتلندر در بازار جهانی دیده می‌شود. این مدل، حالا فقط خط تولید در ژاپن و چین دارد که طبیعتا، نسخه‌ی مونتاژ چین به کشور ما می‌رسد.

همچنین ببینید: قیمت شاسی‌ بلندهای محبوب چینی در کارخانه +جدول ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

کیا موتورز، در سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت. امروزه بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی دنیا، محسوب شود.

اولین اسپورتیج سال ۱۹۹۳ معرفی شد و حالا یکی از قدیمی‌ترین کراس‌اورهای ساخت آسیا است. نسل دوم و سوم و چهارم این خودرو به تعداد بالا حدود ۱۵ سال در ایران حضور داشت. اسپورتیج نسل پنج، سال ۲۰۲۱ معرفی شد و تغییر چهره اساسی را تجربه کرد. این محصول هم‌اکنون در کره جنوبی، امریکا، ویتنام و چین مونتاژ می‌شود. نسخه‌ی وارد شده به ایران، مدل کشیده (L) با فاصله محوری بیشتر از اسپورتیج اصلی است و از چین به ایران می‌آید.

مقایسه طراحی میتسوبیشی اوتلندر با کیا اسپورتیج وارداتی

انتخاب بین دو خودرو با سبک طراحی متفاوت، به سلیقه‌ی مخاطب مربوط می‌شود. خصوصا بین اوتلندر و اسپورتیج، به راحتی نمی‌توان شاسی‌بلند زیباتر را انتخاب کرد. هر دو مدل، سبک جدید و اسپرت با نمایی آینده‌نگر دارند که متفاوت از نسل‌های قبل موجود در ایران به نظر می‌رسند؛ اما میتسوبیشی کمتر از کیا از ادوات پلاستیکی استفاده کرده و لوکس‌تر دیده می‌شود. از جدول زیر می‌توان متوجه شد این خودروها ابعاد مشابه دارند.

ابعادمیتسوبیشی اوتلندرکیا اسپورتیج  L
طول (میلی‌متر)۴,۷۰۹۴,۶۶۰
عرض (میلی‌متر)۱,۸۶۲۱,۸۶۵
ارتفاع (میلی‌متر)۱,۷۴۰۱,۶۶۵
فاصله محوری (میلی‌متر)۲,۷۰۵۲,۷۵۵

کیا

در اوتلندر جدید، روشنایی اصلی به طرفین سپر منتقل شده و چراغ‌های بالا بسیار باریک هستند. این خودرو وابستگی چندانی به ادوات پلاستیکی ندارد و صرفا زیر سپرهای جلو و عقب، قطعات سیاه‌رنگ دیده می‌شوند. گلگیرها تماما هم‌رنگ بدنه هستند و همراه خطوط عمیق در نمای جانبی، حالت عضلانی اوتلندر را تقویت می‌کنند.

کیا

نمای پشت اوتلندر توسط چانگان CS55 الگوبرداری شده و برای مخاطب ایرانی آشنا است. چراغ‌‌های عقب، هماهنگی بسیار خوبی با حجم‌دهی بدنه دارند و نمای مدرن اوتلندر را مدرن، نشان می‌دهد. بالچه‌ی نزدیک سقف، تورفتگی محل نصب پلاک و شیب شیشه‌ی عقب، حساب‌شده طراحی شده‌اند.

کیا

نمای اصلی اسپورتیج ۲۰۲۴ بیش از اوتلندر، ساختاشکن و مدرن دیده می‌شود. ادوات پلاستیکی در جلوپنجره و سپر هم برای کیا، بیشتر هستند که البته توی ذوق نمی‌زنند.  حجم‌دهی کاپوت جلو و سپر نیز ساده است. قطعات پلاستیکی سیاه در نمای جانبی اسپورتیج هم دیده می‌شوند. این ادوات، قاب گلگیر، رکاب‌ها، پنجره و حتی آینه بغل نسخه‌های پایه را تشکیل می‌دهند. خطوط روی بدنه نیز، حساب‌شده و کم‌عمق هستند. اسپورتیج با رینگ ۱۸ اینچ آلومینیوم و تایر ۲۳۵ میلی‌متر در غالب کشورهای دنیا فروخته می‌شود.

کیا

اسپورتیج ۲۰۲۴ یکی از عجیب‌ترین چراغ‌ عقب‌های دنیا را ارایه می‌دهد. از سویی دیگر، حجم زیاد ادوات پلاستیکی در سپر و پشت بدنه، نکته‌ی منفی این خودرو است. طراحان کیا، حالت ساده و کم‌هیجان را برای درپوش صندوق انتخاب کرده‌اند. حتی محل نصب پلاک نیز مثل خودروهای کلاسیک، روی سپر است. طراحی بال عقب، شیب سقف تا انتهای بدنه و فرم شیشه، نکات جذاب در طراحی اسپورتیج هستند.

مقایسه کابین میتسوبیشی اوتلندر با کیا اسپورتیج وارداتی

طراحی داشبورد و نمایشگرهای اسپورتیج، دنیایی متفاوت از اوتلندر دارد. کیا برای این کراس‌اور، حالتی مدرن و فناوری‌محور خلق کرده؛ اما کابین میتسوبیشی، حس کلاسیک و بااصالت خود را ادامه داده است. طبیعتا افراد علاقه‌مند به نمایشگرهای بزرگ و تجهیزات دیجیتال، اسپورتیج را ترجیح می‌دهند؛ درحالی که حس نوستالژیک با سبک ژاپنی، داخل اوتلندر احساس می‌شود.

کیا

فرمان ساده، خروجی هوای باریک سراسری و دسته‌دنده‌ی پلاستیکی کوتاه، ادوات کم‌هیجان در کابین اوتلندر جدید هستند. صرفا برای کلیدهای گردان از قاب فلزی استفاده شده است و ادوات پلاستیکی، تقریبا در همه‌جا دیده می‌شوند. فرم صندلی‌ها و کیفیت پوشش چرم، بسیار خوب است.  کراس‌اور میتسوبیشی برای ۴ سرنشین بلند قد، فضای قابل قبول دارد و با مدل سه ردیف صندلی نیز تولیدمی‌شود. در حالت استاندارد بدون استفاده از ردیف سوم صندلی‌ها، حجم صندوق ۴۸۵ لیتر است و در حالت ۷ نفره، تنها ۱۲۸ لیتر فضای حمل بار وجود خواهد داشت. با خواباندن تمام صندلی‌ها عقب، ۱۵۰۰ لیتر از کف تا سقف، فراهم خواهد شد.

کیا

مدل‌های وارد شده به ایران (تصویر بالا) از نمایشگرهای ۱۲/۳ اینچ استفاده می‌کنند که سراسر قاب روی داشبورد را پوشش می‌دهد. فرمان D و صندلی‌ها تمام چرم هستند. جوی‌استیک روی کنسول بین صندلی‌ها، مخصوص اسپورتیج فول آپشن  است که برای نسخه‌ی وارداتی نیز وجود دارد. در صندوق عقب هم، ۵۶۰ لیتر قابل استفاده است که نسبت به ابعاد این کراس‌اور، قابل قبول است.

مقایسه فنی میتسوبیشی اوتلندر با کیا اسپورتیج وارداتی

روی کاغذ مهم‌ترین تفاوت اولندر با اسپورتیج به نسخه‌های دو دیفرانسیل میتسوبیشی وارداتی مربوط است. هرچند اوتلندرهایی که به ایران رسیده‌اند؛ دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل را شامل می‌شوند اما اسپورتیج‌های وارداتی، صرفا محرک جلو هستند.

کیا

واردات شاسی‌بلند میتسوبیشی با پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱/۵ لیتر، فناوری هیبرید و گیربکس CVT انجام شده است. این نمونه، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت، ۱۰ تا ۱۱ ثانیه است و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.  در بازار جهانی، مدل پلاگین هیبرید و موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی هم وجود دارند که هنوز به بازار ایران نرسیده‌اند.

اسپورتیج  وادراتی هرمس خودرو و کوشا خودرو از یک پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت GDI استفاده می‌کند. این موتور قدرت ۲۰۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۵۳ نیوتن متر دارد. قوای محرک از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود. مصرف سوخت ترکیبی ۶ تا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که احتمالا با بنزین استاندارد ایران، کمی بیشتر است.

کیا

کاتالوگ میتسوبیشی اوتلندر  وارداتی شرکت آرین موتور و کاتالوگ کیا اسپورتیج هرمس خودرو، امکانات و تجهیزات این خودروها را نشان می‌دهد.

امکانات میتسوبیشی اوتلندر (آرین موتور)
سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ASC)پنل دیجیتال پشت فرمان
سامانه پیشگیری از هرزگردی (TCS)تریم داخلی چرم با دوخت لوزی
سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)صندلی برقی راننده
سامانه کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)تنظیم برقی گودی کمر راننده
ترمز اضطراری اتوماتیکگرمکن صندلی‌های جلو
ترمز اضطراری پارکدنده پشت فرمان
اخطار برخورد از جلو (FCW)تهویه اتوماتیک دو کاناله
استارت دکمه‌ایسیستم کمکی بین خطوط
استارت استاپ اتوماتیکسیستم هشدار نقطه کور (BSW)
رینگ آلومینیومیترمز پارک برقی (EPB)
تنظیم حالت رانندگی در ۵ حالت مختلفاتوهلد (Auto Hold)
کروز کنترل تطبیقیکیسه هوای رو به روی سرنشینان جلو
کنترل سیستم صوتی از روی فرمانکیسه هوای جانبی جلو
فناوری LED چراغ‌هاکیسه هوای پرده‌ای
مه شکن‌های LED جلوکیسه هوای زانویی راننده
سنسور نورسقف پانورامای برقی
نور بالای اتوماتیکروف رک
هدآپ دیسپلیدر صندوق عقب برقی
دوربین ۳۶۰ درجهدسته دنده الکتریکی
دوربین تابلو خوانشیشه‌های برقی اتوماتیک
دوخت چرمی فرمانآینه‌های جانبی تاشو برقی با گرمکن
سنسور پارک جلو و عقبنمایشگر لمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا