کارزار تبلیغاتی گسترده ایران برای جذب گردشگران عراقی
بنا به گزارش رسانههای عراق، ایران در حال راهاندازی یک کارزار تبلیغاتی گسترده در شهرهای بزرگ عراق با جذب حداقل ۵ میلیون گردشگر عراقی است.

ایران در اقدامی تاریخی برای گسترش همکاریهای گردشگری با عراق، از ۶ تا ۹ اکتبر سال جاری ( ۱۴ تا ۱۷ مهر) کارزار تبلیغاتی گستردهای را در بغداد، بصره و کربلا راه اندازی میکند تا با معرفی تنوع بینظیر جاذبههای فرهنگی، مذهبی، درمانی و طبیعی خود، تا پایان سال ۲۰۲۶ میزبان پنج میلیون گردشگر عراقی باشد.
پایگاه خبری «شفق نیوز» عراق نوشت: جمهوری اسلامی ایران قصد دارد از ۶ تا ۹ اکتبر سال جاری (۱۴ تا ۱۷ مهر۱۴۰۴) کارزار ترویج گردشگری گستردهای را در سه شهر مهم عراق یعنی بغداد، بصره و کربلا برگزار کند. این اقدام در راستای هدف بلندپروازانهای است که تهران برای جذب پنج میلیون گردشگر عراقی تا پایان سال ۲۰۲۶ تعیین کرده است.
به نوشته شفق نیوز، این کمپین تبلیغاتی با همکاری «وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» و «اتحادیه شرکتهای خدمات سفر ایران» طراحی شده است و فراتر از جذب گردشگر، بر تنوع الگوهای گردشگری از جمله گردشگری مذهبی، فرهنگی، درمانی و تفریحی تمرکز دارد.
همچنین بخوانید: رکوردشکنی دوباره ترکیه در زمینه گردشگری
بر اساس این گزارش، در مرحله نخست، ایران قصد دارد تا نیمه دوم سال ۱۴۰۴ (معادل سال میلادی ۲۰۲۵–۲۰۲۶) حدود ۲.۵ میلیون گردشگر عراقی را جذب کند و سپس این رقم را بهتدریج به سمت هدف نهایی یعنی ۵ میلیون نفر در سال ۲۰۲۶ افزایش دهد.
در ادامه این گزارش آمده است: گردشگری مذهبی، بهویژه سفر به مشهد و زیارت حرم امام رضا (ع)، همواره یکی از محورهای اصلی تبادلات گردشگری بین دو کشور بوده است، اما این بار، کارزار تبلیغاتی ایران با تاکید بر بهبود تجربه زیارتی از جمله تسهیل فرآیندهای سفر، دسترسی آسانتر به اماکن مذهبی و ارائه خدمات رفاهی مناسب، قصد دارد این رابطه را فراتر از چارچوب سنتی گسترش دهد.
شفق نیوز اضافه کرد: در کنار این، جاذبههای فرهنگی و تاریخی ایران نیز در این کمپین معرفی خواهند شد. از جمله این جاذبهها میتوان به پاسارگاد، تخت جمشید، معماری اسلامی اصفهان و دیگر آثار ثبتشده در فهرست میراث جهانی یونسکو اشاره کرد. همچنین در این کارزار، صنایع دستی، موسیقی سنتی و معماری باستانی ایران بهعنوان بخشی از هویت فرهنگی غنی این کشور معرفی میشوند.
از سوی دیگر، گردشگری تفریحی و طبیعتگردی نیز در اولویتهای این کارزار قرار گرفته است و کوههای البرز برای پیادهروی و کوهنوردی، منطقه دیزین برای اسکی، و سواحل زیبای خلیج فارس برای گردشگران عراقی و سایر کشورهای منطقه معرفی خواهند شد.
این گزارش همچنین به گردشگری سلامت در ایران اشاره و آن را به عنوان یک بخش رو به رشد توصیف کرده است.
شفق نیوز با اشاره به اینکه ایران به یک مقصد محبوب برای گردشگری پزشکی و سلامت، به ویژه برای گردشگرانی از کشورهای همسایه مانند عراق، تبدیل شده است، افزود: بخش سلامت ایران با توسعه خود و ارائه خدمات پزشکی با کیفیت بالا و مقرون به صرفه، از جمله مراقبتهای تخصصی، جراحی زیبایی و درمانهای باروری، متمایز است.
ایرنا نوشت در این گزارش آمده است که بیمارستانها و مراکز درمانی ایران به لطف خدمات پیشرفته مراقبتهای بهداشتی و کادر پزشکی ماهر، در منطقه شناخته شدهاند.
به نوشته شفق نیوز، گردشگران عراقی به ویژه آنهایی که به دنبال درمان پزشکی هستند، به دلیل نزدیکی جغرافیایی، قیمتهای رقابتی و مراقبتهای پزشکی عالی، ایران را برای سفر انتخاب میکنند.
این گزارش پس از اشاره به اهمیتی که دولت ایران برای این کارزار در عراق قائل است، افزود: مذاکرات بین مقامات تهران و بغداد بر تسهیل سفر برای بازدیدکنندگان عراقی متمرکز بوده است. تلاشهایی برای سادهسازی مراحل ویزا، بهبود امکانات زیرساختهای مرزی و افزایش خدمات گردشگری برای بازدیدکنندگانی که بین دو کشور سفر میکنند، در حال انجام است.
شفق نیوز ادامه داد: برگزاری این کارزار، نهتنها گامی کلیدی در جهت تحقق اهداف گردشگری ایران محسوب میشود، بلکه میتواند الگویی برای همکاریهای مشابه با سایر کشورهای منطقه باشد. این اقدام، ضمن تقویت روابط دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی، زمینهساز گسترش تبادلات مردمی و افزایش درآمدهای غیرنفتی ایران خواهد شد.
به نوشته این رسانه عراقی: انتظار میرود که کارزار اکتبر آینده، در کنار جذب گردشگر، نقشی مؤثر در تثبیت جایگاه ایران بهعنوان مقصدی چندبعدی و جذاب در نقشه گردشگری منطقه ایفا کند.
منبع: اکوایران