زمان عرضه اولیه دیجی کالا در بورس اعلام شد
مدیرعامل بورس تهران ضمن اشاره به پذیرش یک شرکت حوزه هوش مصنوعی، از زمان عرضه اولیه دیجی کالا در بورس خبر داد.

محمود گودرزی با اشاره به پذیرش یک شرکت هوش مصنوعی در بورس، از زمان عرضه اولیه دیجی کالا در بورس و پیچیدگیهای بحث قیمتگذاری سهام دیجیکالا گفت.
مدیرعامل بورس تهران شامگاه سهشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴ و در چارچوب همایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی زیستبوم دانشبنیان که در محل کتابخانه ملی و با حضور فعالان بازار سرمایه برگزار شد، ضمن تشریح راهبردهای بورس تهران در حمایت از شرکتهای دانشبنیان و اقتصاد دیجیتال، به برگزاری همایش اقتصاد دیجیتال در سه سال گذشته و دعوت از شرکتهای فعال در این حوزه اشار کرد.
اهمیت شرکتهای حوزه فناوری برای بازار سرمایه
وی با اشاره به نقش پررنگ اقتصاد دیجیتال در بازارهای جهانی گفت: یک شاخص در ایالات متحده آمریکا که ۵۰۰ شرکت برتر در داوجونز را در خود دارد، نشان میدهد یکسوم ارزش بازار S&P۵۰۰ متعلق به ۱۰ شرکت برتر دیجیتال است. این نشاندهنده اهمیت راهبردی این حوزه است.
گودرزی تصریح کرد: ارقام مذکور به این معناست که بورس تهران بر اساس یک راهبرد اصولی و نه سلیقه شخصی به پذیرش شرکتهای اقتصاد دیجیتال روی آورده است. تلاش بورس تهران حرکت از شرکتهای سرمایهمحور به سمت دانشمحور است.
مدیرعامل بورس تهران از تصمیم انقلابی بورس برای پذیرش شرکتهای فناور با سود خالص بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: این تصمیم، نقطه عطفی در تاریخ ۵۷ ساله بورس تهران است و تحول بزرگی در پذیرش شرکتهای دانشمحور ایجاد خواهد کرد.
گودرزی افزود: این امر نشان میدهد بورس تهران بهصورت جدی به دنبال تحول در ساختار پذیرش شرکتها و تسهیل ورود کسبوکارهای دیجیتال به بازار سرمایه است.
وی گفت: دیجیکالا در بورس پذیرش شده و تنها بحث قیمتگذاری آن مطرح است و برای عرضه مشکلی ندارد؛ امیدواریم عرضه اولیه آن تا پایان سال جاری محقق شود.
مدیرعامل بورس تهران همچنین از پذیرش یک شرکت هوش مصنوعی در بورس تهران خبر داد و تأکید کرد: چرخه پذیرش شرکتهای این حوزه در بورس راه افتاده است. ورود شرکتهای بزرگ دیجیتال مانند دیجیکالا و دیوار، اعتماد سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در این حوزه را افزایش خواهد داد.
وی سیاست جداسازی شرکتهای دیجیتال در بازارهای خاص را نادرست دانست و گفت: تجربه اروپا در ایجاد بازار جداگانه برای شرکتهای دیجیتال در یورونکست، نوآوری و خلاقیت را محدود کرد. راهبرد درست، الگوبرداری از مدل آمریکاست که شرکتها را در بازار اصلی پذیرفته است.
گودرزی پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه بازار سرمایه هنوز با ادبیات سرمایهگذاری پرریسک در حوزه دیجیتال آشنا نیست. برگزاری همایشی در این زمینه میتواند گفتمان مشترکی بین فعالان بازار و شرکتهای فناور ایجاد کند.
منبع: ایرنا