برنامه ویژه هیوندای برای ارتقای کیفی خودروهای شاسی‌ بلندش

شرکت هیوندای اعلام کرد که قصد دارد مدل‌های سال آینده خودروهای شاسی بلند خود از جمله سانتافه و پیکاپ سانتا کروز را ارتقا دهد.

بر اساس این خبر، این خودروها دیگر با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه (DCT) عرضه نخواهند شد و به‌جای آن، از این پس به گیربکس اتوماتیک سنتی با مبدل گشتاور مجهز می‌شوند؛ تغییری که می‌تواند تجربه رانندگی را به شکل محسوسی بهبود دهد و یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف این دو محصول را برطرف کند.

تا پیش از این، مدل‌های مجهز به پیشرانه‌ ۲.۵ لیتری توربوشارژ هیوندای، از گیربکس هشت‌سرعته‌ دوکلاچه استفاده می‌کردند؛ نوعی گیربکس که در صورت تنظیم صحیح می‌تواند انتقال قدرت سریع‌تری نسبت به گیربکس‌های سنتی داشته باشد و بهره‌وری سوخت را افزایش دهد.

با وجود این، در تجربه‌ واقعی، عملکرد این گیربکس در سرعت‌های پایین با تأخیر، تکان و ناهماهنگی همراه بود؛ مشکلی که به‌ویژه در سانتافه احساس می‌شد و یکی از معدود کاستی‌های این شاسی‌بلند سه‌ردیفه‌ خوش‌قیمت و خوش‌طراحی بود.

همچنین بخوانید: هیوندای آیونیک ۶ N با طراحی جسورانه و قیمت مناسب معرفی شد +تصاویر

عملکرد ناپایدار گیربکس دوکلاچه تنها به نارضایتی رانندگان محدود نشد و در نهایت باعث فراخوان‌های گسترده و تعویض کامل گیربکس در برخی موارد شد؛ روندی که با کمبود قطعات و زمان‌بر بودن خدمات پس از فروش، مشکلاتی جدی برای مشتریان ایجاد کرد. همچنین این موضوع بار مالی سنگینی برای هیوندای به همراه داشت.

سخنگوی هیوندای در گفت‌وگو با نشریه‌ MotorTrend تأیید کرد که این شرکت قصد دارد در ادامه‌ مسیر، گیربکس دوکلاچه را از جذاب‌ترین شاسی‌بلندهای خود حذف کند. طبق اعلام رسمی، دلیل این تغییر، «دسترس‌پذیر شدن گیربکس سنتی در چرخه‌ توسعه و عملکرد بهتر آن در تست‌های عملی» عنوان شده است. با وجود این، تحلیلگران معتقد هستند که مشکلات گسترده و هزینه‌های ناشی از تعمیرات و گارانتی نیز در این تصمیم بی‌تأثیر نبوده‌اند.

هیوندای سانتافه ۲۰۲۴
هیوندای سانتافه ۲۰۲۴

لازم به ذکر است که مدل هیبریدی سانتافه از همان ابتدا با گیربکس شش‌سرعته‌ اتوماتیک عرضه شده و عملکرد روان‌تری از خود نشان داده است. همچنین نسخه‌ غیرتوربوی سانتا کروز نیز با گیربکس سنتی عرضه می‌شود و مشمول تغییر جدید نخواهد بود. در سوی مقابل، شرکت کیا که در بسیاری از پلتفرم‌ها و قطعات با هیوندای شریک است، اعلام کرده است که برنامه‌ای برای کنار گذاشتن گیربکس دوکلاچه ندارد. این موضوع نشان می‌دهد که اگرچه این دو برند در کره‌جنوبی روابط نزدیکی دارند، اما در بازار آمریکای شمالی تصمیم‌گیری‌های مستقلی انجام می‌دهند.

با حذف گیربکس دوکلاچه و جایگزینی آن با گیربکس اتوماتیک سنتی، هیوندای گام بلندی در جهت بهبود کیفیت رانندگی و رضایت مشتریان برداشته است. این تغییر می‌تواند سانتافه و سانتا کروز را به گزینه‌هایی جذاب‌تر و مطمئن‌تر در بازار رقابتی خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ‌های کامپکت تبدیل کند.

منبع: تک‌ناک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا