همستر کامبت با کاهش ۹۹٫۹ درصدی حجم معاملات مواجه شد

شبکه‌ی همستر کامبت که زمانی از نظر تراکنش‌ها در ثانیه از سولانا پیشی گرفته بود، اکنون با کاهش شدید فعالیت‌ها و مشارکت کاربران مواجه شده است.

همستر کامبت پس‌از تلاش برای ایجاد جذابیت‌های گوناگون ‌برای کاربرانش، تا ۹۹٫۹ درصد از حجم معاملات بلاک‌چینش را از دست داده است.

بلاک‌چین لایه‌ی دوم (L2) همستر کامبت برای مدت کوتاهی از نظر تعداد تراکنش‌ها در ثانیه (TPS) حتی از شبکه‌ی قدرتمند سولانا (Solana) پیشی گرفت، اما اکنون با کاهش چشمگیری در فعالیت‌ها مواجه شده است.

تنها دو هفته پس‌از راه‌اندازی، شبکه همستر کامبت شاهد افت ۹۹٫۹ درصدی حجم معاملات خود است که نگرانی‌هایی را درباره دوام بلندمدت آن ایجاد کرده. شبکه‌ی همستر کامبت که در فوریه (بهمن و اسفند) ۲۰۲۵ راه‌اندازی شد، در ابتدا به‌عنوان یک بلاک‌چین متمرکز بر بازی‌ها معرفی شد که از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و بازی‌ها در اکوسیستم بازی‌ خود به‌نام «همستروِرس» (Hamsterverse) پشتیبانی می‌کند.

در اواسط اسفند ماه، BeInCrypto گزارش داد که شبکه‌ی لایه دوم همستر کامبت به رکورد ۳۴,۰۲۱ تراکنش در ثانیه دست یافت که ۳٫۵ برابر بیشتر از سولانا بود.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری روی NFT یا ارز دیجیتال؟ کدام گزینه بهتر است؟

در آن زمان، همستر کامبت اعلام کرد: «۳۴,۰۲۸ تراکنش در ثانیه توسط شبکه همستر انجام شد! این عدد ۳٫۵ برابر سریع‌تر از سولانا است! اتفاقات بزرگ در راه است! شبکه‌ی همستر به زودی یک برنامه‌ی شتاب‌دهنده برای توسعه‌دهندگان راه‌اندازی می‌کند تا برنامه‌های کاملاً غیرمتمرکزی ایجاد کنند که بدون مشکل کارمزدهای بالا و مسائل مقیاس‌پذیری کار کنند.»

تعداد تراکنش‌ها در ثانیه شبکه همستر کامبت
تعداد تراکنش‌های پردازش شده در هر ثانیه توسط شبکه‌ی همستر کامبت

بااین‌حال تا تاریخ ۱۳ مارس (۲۳ اسفند)، راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم همستر کامبت تنها ۰٫۸۴ تراکنش در ثانیه پردازش می‌کند و در ۲۴ ساعت گذشته فقط ۵۲,۵۱۶ تراکنش را مدیریت کرده است. این موضوع نشان‌دهنده‌ی کاهش شدید در مقایسه با روز راه‌اندازی شبکه است که نزدیک به ۱۵۰ میلیون تراکنش انجام شد.

علاوه‌بر کاهش شدید فعالیت‌ها، گیم‌پلی «کلیکر» یا «تبدیل کلیک به درآمد» (tap-to-earn) همستر کامبت نیز کاهش محسوسی در تعداد بازیکنان نشان می‌دهد. همستر کامبت (Hamster Kombat) که زمانی بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر ماهانه داشت، اکنون برای حفظ مشارکت کاربران با مشکل مواجه شده است.

تا تاریخ ۲۶ فوریه (۸ اسفند) ۲۰۲۵، این بازی ۱۱٫۵ میلیون بازیکن داشت. این عدد اکنون به ۱۰٫۳ میلیون کاهش یافته است که نشان‌دهنده‌ی از دست دادن بیش از ۱٫۲ میلیون کاربر در تنها دو هفته است. تعداد حساب‌های کاربری جدید روزانه نیز بسیار کم بوده و تنها ۱۲ حساب کاربری جدید ایجاد شده که نشان‌دهنده‌ی جذابیت پایین بازی است. این بازی زمانی تا ۳۰۰ میلیون کاربر ماهانه داشت.

تعداد حساب های همستر کامبت
تعداد حساب های همستر کامبت

تحلیلگران صنعت کریپتوکارنسی معتقدند که بخش عمده‌ای از موفقیت اولیه‌ی شبکه‌ی همستر کامبت ناشی از تبلیغات گسترده حول ایردراپ‌های ارز دیجیتال آن بوده است، نه علاقه‌ی پایدار کاربران به عملکرد بلاک‌چین. بسیاری از بازی‌های «بازی کن و درآمد کسب کن» (P2E) و «تبدیل کلیک به درآمد» (tap-to-earn) با مشکل حفظ بازیکنان پس‌از کاهش مشوق‌های اولیه مواجه هستند و به‌نظر می‌رسد همستر کامبت نیز از این قاعده مستثنی نباشد.

کاهش اخیر فعالیت‌ها پس از پایان رویداد درون‌بازی GameDev Heroes Combo رخ داده است که یک رویداد تکراری با مشوق‌هایی برای بازیکنان بود. بدون چنین پاداش‌هایی، فعالیت کاربران کاهش یافته و نگرانی‌هایی درباره توانایی بازی برای حفظ مشارکت بلندمدت ایجاد کرده است.

تیم همستر کامبت اصرار دارد که شبکه‌ی لایه دوم هنوز در مراحل اولیه‌ی خود قرار دارد و تست‌های استرس بیشتری برای تعیین قابلیت‌های کامل آن انجام خواهد شد. کاهش چشمگیر حجم تراکنش‌ها و مشارکت بازیکنان، نوسانات موجود در پروژه‌های بازی‌های بلاک‌چینی را برجسته می‌کند.

توانایی این تیم برای احیای شتاب اولیه‌ی بلاک‌چین هنوز نامشخص است. همچنین مشخص نیست که آیا توسعه‌دهندگان و گیمرها همچنان ارزشی در این پلتفرم خواهند دید یا خیر. داده‌های CoinGecko نشان می‌دهد که توکن HMSTR به‌عنوان توکن اصلی همستر کامبت، در زمان نگارش این مطلب با قیمت ۰٫۰۰۲۱۴۴ دلار معامله می‌شود که کاهشی نزدیک به ۴ درصد در ۲۴ ساعت گذشته را نشان می‌دهد.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا