یارانۀ سهمیۀ بنزین از این ماه به کارت بانکی واریز می‌شود

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته گفت: انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به کارت بانکی، بیش از آنکه یک تغییر فنی در ابزار پرداخت باشد، نقطه ورود به بازطراحی نظام یارانه‌ای سوخت و مدیریت منابع انرژی کشور است.

علی محمودیان در ارزیابی انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی به جای کارت سوخت و اینکه آیا این تحول، مقدمه‌ای برای بازتعریف سیاست‌های انرژی است، اظهار داشت: انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به کارت بانکی، بیش از آنکه یک تغییر فنی در ابزار پرداخت باشد، نقطه ورود به بازطراحی نظام یارانه‌ای سوخت و مدیریت منابع انرژی کشور است. این تصمیم، که در نگاه اول یک تسهیل فرایند اداری به نظر می‌رسد، در حقیقت زمینه‌ساز تحولاتی اساسی در مصرف، قیمت‌گذاری و حتی سیاست‌های سوخت‌های جایگزین در کشور خواهد شد.

وی با طرح این پرسش که آیا طراحان این سیستم، چشم‌انداز بلندمدت آن را در سیاست‌های کلان انرژی در نظر گرفته‌اند؟ افزود: آیا این تغییر فقط یک جابه‌جایی در بستر پرداخت است یا آغازی برای کنترل هوشمند و تدریجی مصرف سوخت یارانه‌ای؟ اگر این طرح صرفا به هدف حذف کارت‌های فیزیکی محدود شود، ممکن است یک فرصت تاریخی برای مدیریت انرژی در ایران از دست برود.

رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته گفت: اکنون زمان آن است که به جای یک تغییر مقطعی، این تحول را به‌عنوان نخستین گام در مسیر یک بازمهندسی جامع در مدیریت انرژی ببینیم.

وی درباره چشم‌انداز استراتژیک این طرح توضیح داد: سامانه هوشمند سوخت از سال ۱۳۸۶ برای کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت طراحی شد. اما پس از گذشت بیش از ۱۸ سال، چالش‌هایی همچون تخصیص غیرهدفمند یارانه‌های سوخت، ناکارآمدی در مدیریت مصرف، و فشار مالی دولت برای تأمین یارانه بنزین، همچنان به قوت خود باقی است.

مرتبط با این خبر: شیوۀ قیمت‌گذاری بنزین سوپر مشخص شد

محمودی تاکید کرد: اگر سهمیه‌بندی و قیمت‌گذاری انرژی در کشور هوشمند نشود، این روند در نهایت منجر به یک بحران اقتصادی و انرژی خواهد شد. تغییر از کارت سوخت به کارت بانکی، در صورت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و سیاست‌گذاری دقیق، می‌تواند به‌عنوان مقدمه‌ای برای حل این چالش‌ها عمل کند. نکته کلیدی اینجاست این سیستم می‌تواند زمینه‌ای برای سیاست‌گذاری نوین در قیمت‌گذاری پلکانی بنزین بر اساس میزان مصرف باشد.

وی با بیان اینکه آیا طراحان این طرح، این فرصت را برای اجرای یک مدل عادلانه‌تر در قیمت‌گذاری سوخت و تخصیص یارانه‌های سوختی در نظر گرفته‌اند، پیشنهاد کرد: تعریف سهمیه اولیه یارانه‌ای (مشابه مدل فعلی) اما با امکان تنظیم آن بر اساس داده‌های واقعی مصرف کاربران، تعریف بازه‌های مصرفی که در آن، مصرف‌کنندگان کم‌مصرف همچنان از یارانه بیشتر بهره‌مند می‌شوند، درحالی‌که مصرف‌کنندگان پرمصرف (مانند خودروهای لوکس و صاحبان چند خودرو) ملزم به پرداخت قیمت واقعی بنزین خواهند شد. اتصال این سامانه به داده‌های خودروهای برقی و CNG تا از هم‌اکنون، زمینه لازم برای تغییر تدریجی سوخت مورد استفاده در کشور فراهم شود.

رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: این سیستم، نه‌تنها سهمیه را مدیریت می‌کند، بلکه به سیاست‌گذاران امکان می‌دهد که مصرف سوخت را بهینه کرده و مسیر گذار به انرژی‌های پاک را برنامه‌ریزی کنند.

وی بیان کرد: یکی از دلایل اصلی اجرای طرح حذف کارت سوخت فیزیکی، کاهش قاچاق سوخت در کشور است. اما تجربه نشان داده که بدون نظارت و امنیت مناسب، هرگونه تغییر سیستمی می‌تواند به نقاط جدید آسیب‌پذیری منجر شود و اکنون این سوال مطرح است که آیا طراحان این طرح، تمهیدات لازم را برای جلوگیری از ایجاد بازارهای غیررسمی انتقال سهمیه‌های سوختی اندیشیده‌اند؟

محمودیان تاکید کرد: سیستم احراز هویت و تحلیل تراکنش‌های مشکوک باید صورت گیرد، با استفاده از تحلیل کلان‌داده‌ها (Big Data Analytics)، می‌توان الگوهای غیرعادی مصرف را شناسایی کرد، ارتباط آنلاین میان سامانه‌های جایگاه‌های سوخت و داده‌های ثبت‌شده در بانک مرکزی، می‌تواند مانع انتقال غیرقانونی سهمیه‌ها شود، همچنین یکپارچه‌سازی اطلاعات سهمیه‌های سوخت با داده‌های بیمه، مالیات، و معاینه فنی خودروها، می‌تواند به کنترل مؤثرتر قاچاق سوخت کمک کند.

وی گفت: اگر امنیت داده‌ها و نظارت بر تراکنش‌ها به‌درستی انجام نشود، این طرح ممکن است با چالش‌های جدیدی در فساد و قاچاق روبه‌رو شود. بنابراین، قبل از اجرای سراسری، یک مرحله تحلیل امنیتی برای بررسی نقاط ضعف احتمالی ضروری است.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته با اشاره به نقش این تحول در آینده سوخت‌های جایگزین و انرژی‌های پاک اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در سیاست‌های انرژی ایران مغفول مانده، مسیر توسعه سوخت‌های جایگزین است.

وی اجرای این طرح را فرصتی برای مدیریت هوشمند سهمیه‌های CNG و سوخت‌های جایگزین، ایجاد یک مدل آزمایشی برای پرداخت و تخصیص سهمیه‌های برق خودروهای الکتریکی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جایگاه‌های شارژ الکتریکی و ایستگاه‌های گاز هیدروژن عنوان کرد.

محمودیان درباره اینکه آیا این سیستم، در آینده می‌تواند برای تخصیص هوشمند سهمیه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز مورد استفاده قرار گیرد؟ گفت: برای این منظور باید یک سامانه یکپارچه انرژی (Integrated Energy System) ایجاد شود که سهمیه‌بندی سوخت‌های مختلف (بنزین، گاز، برق) را مدیریت کند همچنین باید مشوق‌های مالی برای افرادی که سهمیه بنزین خود را به‌صورت داوطلبانه به اعتبار استفاده از CNG یا برق تبدیل کنند، تعریف شود.

وی یادآور شد: این سیستم می‌تواند راهکاری برای تغییر تدریجی الگوی مصرف سوخت در کشور باشد، به شرطی که در سیاست‌گذاری کلان، آینده‌نگری شود.

به گفته رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته؛ انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی، اگر با سیاست‌گذاری هوشمند همراه شود، می‌تواند آغازگر یک تحول بنیادین در مدیریت انرژی ایران باشد. اما اگر صرفا یک تغییر فنی در روش پرداخت باقی بماند، فرصتی تاریخی برای اصلاح نظام سوخت و انرژی از دست خواهد رفت.

وی با بیان اینکه این سیستم به‌عنوان بستری برای مدیریت پویا و پلکانی قیمت‌گذاری سوخت در نظر گرفته شود، متذکر شد: اتصال آن به سیستم‌های سهمیه‌بندی CNG، برق و دیگر سوخت‌های جایگزین، توسعه سیستم‌های هوشمند تحلیل داده برای نظارت بر تراکنش‌های غیرعادی و جلوگیری از قاچاق و پیش‌بینی قابلیت‌های آینده برای تخصیص انرژی‌های تجدیدپذیر در چارچوب این سیستم از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

محمودیان گفت: آینده انرژی ایران در گرو تصمیمات امروز است. باید بدانیم آیا این طرح، مسیری برای تحول پایدار خواهد شد یا تنها یک تغییر سطحی در روش پرداخت؟ در هر حال این تصمیم نه‌تنها آینده بنزین، بلکه آینده تمام منابع انرژی ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

همچنین ببینید: پژو ۲۰۷ اتوماتیک پاناروما هم از مرز یک میلیارد تومان عبور کرد

۵۰ دیدگاه

  1. نیک می دانید که ارزانترین بنزین دنیا در ایران است و بیشترین ضربه را بر اقتصاد و دولت وارد می کند ، آلودگی هوا و بروز بیماری‌های مختلف نیز تاثیر ارزانی بنزین و سفرهای غیر ضرور شهری را نیز باعث می باشد ، لطفا در دفاتر پیشخوان ، از مردم برای دریافت یارانه بنزین ، ثبت نام شود و اعلام شود که به هر فرد با توجه به دهک یارانه ای که دارد ، یارانه مشخصی برای بنزین تعیین شود ، پس از ثبت نام از ۷۰٪ مردم ، یارانه بنزین و سهمیه بنزین حذف گردد و یارانه بنزین به حساب مردم بصورت ماهیانه واریز گردد و قیمت بنزین به قیمت معدل بنزین کشورهای همسایه باشد ، بخشی از فروش بنزین آزاد نیز برای تولید خودروهای برقی ، هزینه گردد ، لطفا این طرح ابتدا در کیش و قشم و سپس در استان‌های جنوبی ، شرقی ، غربی و دیگر استان‌ها و در آخر ، در تهران اجرا شود ، با سپاس ، خدانگهدار

  2. بنزین و سهمیه اش مال تمام ایرانی ها هست حتی ان بچه و ان خانواده ای که با چهار پا در روستا رفت امد می کند و هیچ وسیله ندارد و ان یتیمی که پدرش فوت کرده حق سهمیه بنزین دارد هر چند که وسیله نداشته باشد مگر سهمیه و سوپسید فقط مال طبقه بال هست هرچند خود مسولان اکثرشان هر کدام با خانواده و فرزنداشان سه چهار ماشین دارند و خواهشن گر فتاری و مشکلات قدیم را به گردن مرد خدا رئیس جمهور پزشکیان ندازید نگارنده متن پدر کاربر بسیجی زمان جنگ

  3. بنزین فقط مونده تیر خلاص بزنید درآمد مردم زیر خط فقر هست حالا هزینه جابجایی هم روش بیاد باید به فکر خود کشی باشیم

  4. قاچاق سوخت با این ۶۰ لیتر انجام نمیشه خود مسئولین بهتر میدونن که تریلی تریلی سوخت میره نه با ۶۰ لیتر اینکار هم باعث گرونی مجدد میشه تو کشور

  5. بهترین کار همینه قیمت بنزین آزاد بشه و یارانه را نقدی به هر نفر ایرانی بدن . یک تیر و صد نشان است . یک عده زیاده خواه هم مجبور می شن مصرفشون را کنتل کنند .

  6. سلام وقت بخیر بنده کارت سوختم مسدود شده بعلت اینکه یکی از جایگاه داران کارت سوخت بنده را کپی کرده واین کپی از مرز سر درآورده واز آن برای سوخت قاچاق استفاده شده و شرکت نفت به بنده گفته باید بروید به شهر مرزی و از آنجا برای رفع مسدودی اقدام کنید حالا سوالم این است ایا با این طرح دولت دیگر نیازی به اقدام من هست یا نیازی نیست؟ لطفا راهنمایی فرمائید ممنون

  7. بازچه خوابی دیدن برای مردم خدایا کمک برسان ازاین همه گرونی تورم امسال سال سختی بود گذشت سال جدید چند درصد حقوق کارگر افزایش بدن بااین تورم اصلا برابری نداره نمیخونه

  8. خدایا ما را از دست این حزب کثیف اصلاح طلبان نجات بده ، مملکت پر دزد شده ، آدمهای اکثریت کثیف دنبال قدرت و شهرت و مسئولیت هستند چون به روز حسابرسی الهی هیچ اعتقادی ندارن و ایتم زندگی ملت ، اکثریت مغز خر خوردن و بعد میخواهن ناجی ملت شوند ، ای کاش اکثریت مسئولین مثل رهبر معظم به اصلاح اقتصاد و کشور و ملت ارق داشتن ، ولی متاسفانه پر کلاش و دروغگو است ، خدا مرگتون بده که ما را روزی چند بار میمیرانید ، اللهم عجل الولیک الفرج ❤️

  9. اینها هم از زیر دستان هاشمی هستند یکبار پول مرغ را داد و بعد قیمت مرغ آزاد شد حالا هم یکبار قیمت بنزین را پرداخت میکنند و بعد دیگر بنزین را آزاد اعلام میکنند و مردم را با قیمت آزاد بنزین رها خواهند کرد.

  10. این صغرا کبرا برای چیه اگر مرد هستید مصرف سوخت خودروهای مثل نیسان وحتی سواری ها را نصف می‌کردید خودش نصف بنزین صرفه جویی میشد چرا همش از طرف مردم قیچی می‌کنید یک بار شده از خودرو ساز سواریها شروع کنید جهان خودروهای ۵لیتر درصد کیلومتر دارد ما صدی ۱۰ چرا

  11. اینم راه جدیدی برای دزدی و غارت جدید این مملکته،این مردم دیگه چیزی برای از دست دادن براشون نمی‌مونه .البته از طرفی هرچی فشار بیشتر بشه بهتره چون ما مردم باید واقعا چیزی واسه خوردن نداشته باشیم تا یه حرکتی بکنیم . این کارم بکنید
    بقول قبلیه الا برکت ا….

  12. آنقدر مسئولین بیسواد و بی عرضه آمدن و رفتن هرکدام یک ترفند شعبده بازی در هر مورد از ادرات کردن خواستن خودی نشان بدهند برای نفر بعدی و مردم یک خرابکاری بجا گذاشته و رفته. اون از تعویض پلاک بود که ۳بار تعویض شد اون از شناسنامه بود ۲ بار تعویض شده و اون از سیستم نظام آموزشی بود که ۳ یا ۴ بار عوض شده و خیلی از چیزهای دیگه حالا هم بیکار نشستن زهی با خیال باطل و نادانی طرح ناقص و نصفه میذارن به بهانه کنترل قاچاق سوخت…! زرشک… قاچاق سوخت رو خودتون مستقیم میکنید با باک، باک نمیشه به مرز قاجاق کرد، گوش های خودتون دارزه و… خودتون هستید! شما هرجا کفگیر تون به ته دیگ میخوره یک بودجه ای از یکجا بِکَنید یک شعبده بازی میکنید این هم شعبده جدیدتون هست برای صدور یک کارت و و هزینه ثبت نام و… یک پولی را هم هَپولی میکَنید از مردم هیچ و با این شگردتون هم که میگید”اطلاعات سهمیه‌های سوخت با داده‌های بیمه، مالیات، و معاینه فنی خودروها، می‌تواند به کنترل مؤثرتر قاچاق سوخت کمک کند.” صرفا مردم طبقه ضعیف را به بهانه کمک میخواهید غارت کنید و مالیات و معاینه و بیمه و… بهانه کنید پول کم کنید از کارت بانکی شان. چه بدبخت شدیم که بنزین کشورمان که هیچ بنزین وارداتی را هم نمیتونیم بزنیم چرا که با این گوه کاری های دولت ها دلار که به ۹۵ تومان میرسد بهانه خوبی دارن بگن دولت متضرر بنزین وارداتی هست! عرضه داشته باشید دلار را بیارید بکنید ۷۸ ریال! اونوقت بنزین هم میشه لیتری ۱۰۰ ریال که اون عرضه را هرگز نداشته و نخواهید داشت! پس لطفاً دروغ نگویید…خودتون هستید.

  13. خدایا تنهاآرزوم اینه، کشورم نجات بده،
    یکی مسول میشه تمام فک،فامیلهای بیسواد مثل خودش روسرکارمیاره،کاردست کاردان نیست، نماینده ای که ماهی ۲۵۰ میلیون میگیره،میتونه ازحق ملت دفاع کنه؟ اگه بنزین لیتری یک میلیون بشه،بازم نمیتونن کشوربچرخانن، مشکل از ریخت پاشهای بی رویه است،از دزدی ،اختلاس،وسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا