بررسی معنای RAV4؛ چرا تویوتا شاسی‌بلند محبوبش را این‌طور نام‌گذاری کرد؟

تویوتا RAV4 با معنای نام‌گذاری خاص و عملکرد پرفروش، یکی از مهم‌ترین شاسی‌بلندهای تاریخ خودروسازی است اما شناخت نسل‌ها و مشکلات خاص هر مدل، نکته‌ای کلیدی در خرید این خودرو محسوب می‌شود.

تویوتا در بیانیه مطبوعاتی سال ۲۰۱۹ خود برای رونمایی از نسل پنجم شاسی بلند محبوب RAV۴، این خودرو را به‌عنوان «وسیله نقلیه‌ای دقیق و قدرتمند با سیستم چهار چرخ محرک» یا “Robust Accurate Vehicle with ۴ Wheel Drive”، توصیف کرد. با این حال، از زمان رونمایی راو۴ در سال ۱۹۹۴، تویوتا همواره از این خودرو به‌عنوان «وسیله نقلیه تفریحی با سیستم چهار چرخ محرک» یا  Recreational Active Vehicle with ۴WD یاد کرده و همین عبارت، مخفف RAV۴ را به‌وجود آورده است.

RAV۴ مسلما پیشگام کراس‌اوورهای مدرن است و از آن زمان تاکنون به پرفروش‌ترین خودروی تویوتا در بازار آمریکای شمالی تبدیل شده است. اوج‌گیری سریع راو ۴ در فوریه امسال و زمانی که از فورد F-۱۵۰ به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی جدید آمریکا پیشی گرفت، برجسته‌تر شد. این عملکرد چشمگیر به‌دلیل افزایش ۹ درصدی فروش RAV۴ در سال ۲۰۲۴ اتفاق افتاد؛ به‌طوری که تویوتا در مجموع ۴۷۵ هزار و ۱۹۳ دستگاه RAV۴ را به فروش رساند و نسبت به فورد F-۱۵۰ با فروش ۴۶۰ هزار و ۹۱۵ دستگاه در جایگاه بالاتری قرار گرفت.

تویوتا

راو ۴ هرگز قوی‌ترین، لذت‌بخش‌ترین و سریع‌ترین خودرو در بین همتایان خود و حتی در بین محصولات تویوتا، نبوده است؛ اما تویوتا با هر نسل جدید، آن را بزرگ‌تر، بهتر و توانمندتر کرده است. البته شهرتی که تویوتا برای قابلیت اطمینان، دوام و کیفیت ساخت به دست آورده نیز به راو ۴ در بازار خودروهای نو و دست دوم، برتری ویژه‌ای داده است. به‌عنوان مثال، راو ۴ نسل چهارم مدل ۲۰۱۳ جزو قابل اعتمادترین خودروهای تویوتا از ابتدا تاکنون بوده و Consumer Reports نیز اعلام کرده که RAV۴ Prime PHEV مدل ۲۰۲۴ از یک خودروی نو معمولی، قابل اعتمادتر خواهد بود.

همچنین بخوانید: نسل بتا دیگر رانندگی نخواهند کرد؛ آینده حمل و نقل در دستان خودروهای خودران

تویوتا RAV۴ مدل ۲۰۲۶، فقط هیبریدی و پلاگین هیبریدی است

تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۲۶، ششمین نسل از پرفروش‌ترین خودروی آمریکا است. این خودرو، نشان‌دهنده پایان استفاده از پیشرانه تمام بنزینی خواهد بود؛ چرا که قرار است فقط به‌صورت هیبریدی و پلاگین هیبریدی (PHEV) با سیستم دیفرانسیل جلو (FWD) یا سیستم چهار چرخ محرک (AWD) عرضه شود. علاوه بر این، نسل ششم راو ۴ یادآور عرضه اولین RAV۴ GR Sport است، اما مانند کرولا جی آر اسپرت یا جی آر یاریس، حس و حال مسابقات رالی را القا نخواهد کرد.

در عوض، RAV۴ GR Sport کاملا جدید دارای سیستم تعلیق Gazoo Racing، چرخ‌های ۲۰ اینچی و یک پیشرانه پلاگین هیبریدی با قدرت ۳۲۰ اسب بخار است. RAV۴ Woodland مدل ۲۰۲۶ نیز با چراغ‌های آفرود Rigid Industries استاندارد، لاستیک‌های All-Train و ریل‌های سقفی بلندتر با میله‌های عرضی، روح ماجراجویانه یک شاسی بلند تفریحی با سیستم چهار چرخ محرک را تداعی می‌کند. RAV۴ Woodland در نمایندگی‌ها با پیکربندی‌های هیبریدی AWD یا پلاگین هیبریدی AWD موجود خواهد بود.

تویوتا راو ۴ نسل ششم به‌لطف ظاهر الهام گرفته از کوسه سرچکشی، هرگز بهتر از این نبوده است؛ اما مدل‌های قبلی نیز هر کدام جذابیت منحصربه‌فرد خود را داشتند. با وجود محبوبیت راو ۴ و ارزش فروش مجدد بالای آن که باعث شده قابلیت اطمینان تویوتا در قلب و ذهن علاقه‌مندان نفوذ کند، اگر به‌دنبال یک راو ۴ دست دوم هستید باید به این نکته توجه داشته باشید که همه چیز خوب و عالی نیست.

نسل‌ها و مدل‌های خاصی از این خودرو شاسی بلند وجود دارند که باید از خرید آنها خودداری کنید. مدل‌های نسل دوم (۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵) و نسل سوم (۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲) مشکلات خاص خود را دارند. به‌خصوص مدل‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ که از مشکلات روغن‌سوزی و میل فرمان رنج می‌برند. علاوه بر این باید در مورد خرید راو ۴ نسل پنجم، به‌خصوص مدل ۲۰۱۹ محتاط باشید؛ چرا که مشمول فراخوان‌های متعدد NHTSA و مشکلات گیربکس شده است.

منبع: گجت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا