سقوط فروش تسلا؛ آیا امپراتوری ایلان ماسک در آستانه فروپاشی است؟
فروش تسلا با افتی کمسابقه روبهرو شده و سهم بازار این برند در آمریکا و جهان بهشدت کاهش یافته است. رقابت فشرده، محصولات قدیمی و حواشی شخصی ایلان ماسک، چالشهایی بزرگ برای آینده این شرکت رقم زدهاند.

فروش تسلا به شدت سقوط کرده و زنگ خطر برای امپراتوری ایلان ماسک به صدا درآمده است. اما دلیل این افت فروش چشمگیر چیست و چه آیندهای در انتظار این غول خودروسازی است؟
فروش تسلا با افتی بیسابقه مواجه شده و این زنگ خطری جدی برای امپراتوری ایلان ماسک محسوب میشود که تا دیروز شکستناپذیر به نظر میرسید. آمارها نشان میدهند فروش این شرکت در آمریکا طی نیمه اول سال ۲۰۲۵ حدود ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. این افت شدید تنها یک اتفاق ساده نیست. بلکه نتیجه ترکیبی از سه عامل کلیدی است که آینده تسلا را در هالهای از ابهام فرو برده است. در ادامه به بررسی دلایل این بحران میپردازیم.
رقابت نفسگیر و ظهور مدعیان جدید
تسلا برای سالها استاندارد طلایی خودروهای برقی بود و هیچ رقیبی توانایی نزدیک شدن به آن را نداشت. اما این دوره طلایی به سرعت در حال محو شدن است. در بازار آمریکا رقبایی مانند هیوندای، کیا، فولکسواگن و حتی شورولت با مدلهای جذاب و خوشقیمت، مستقیما مدلهای ۳ و Y را به چالش کشیدهاند. این خودروها گزینههایی با ارزش خرید بالا ارائه میدهند که دیگر نمیتوان به سادگی از کنارشان گذشت.
شرایط در بازارهای جهانی حتی از این هم پیچیدهتر است. در چین به عنوان بزرگترین بازار خودروی جهان و همچنین در اروپا، تسلا زیر فشار شدید برندهای چینی مانند BYD و جیلی قرار گرفته است. BYD اکنون با پیشی گرفتن از تسلا به بزرگترین تولیدکننده خودروی برقی در جهان تبدیل شده و با ساخت کارخانه در مجارستان و مکزیک، برای تسلط بر بازارهای اروپا و آمریکا خیز برداشته است.
محصولات تکراری و نبود یک مدل اقتصادی
بخش بزرگی از سبد محصولات تسلا قدیمی شده است. مدل S در سال ۲۰۱۲ و مدل X در سال ۲۰۱۵ عرضه شدند. حتی مدلهای پرفروش ۳ و Y نیز به ترتیب در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ به بازار آمدند. اگرچه بهروزرسانیهای نرمافزاری و بهبود باتریها عمر این مدلها را افزایش میدهد اما طراحی ظاهری آنها در مقابل رقبای جدید، تکراری و قدیمی به نظر میرسد. تغییر چراغها یا افزایش جزئی برد دیگر برای هیجانزده کردن بازار کافی نیست.
همچنین بخوانید: تعدیل نیروی ۵ هزار نفری غول کامیونسازی جهان
از سوی دیگر جای خالی یک مدل ارزانقیمت در سبد محصولات تسلا به شدت احساس میشود. در حالی که رقبا خودروهای برقی باکیفیت را با قیمت حدود ۳۰ هزار دلار عرضه میکنند، تسلا هنوز محصولی برای این بخش از بازار ندارد. بسیاری منتظر مدل ۲ بودند اما ایلان ماسک تمرکز خود را روی پروژه ربوتاکسی گذاشت. پروژهای که شاید بتواند پایهای برای یک تسلای ارزانقیمت باشد اما فعلا خبری از آن نیست.
حواشی بیپایان؛ آیا امپراتوری ایلان ماسک در خطر است؟
زمانی ایلان ماسک یک تونی استارک واقعی بود. یک کارآفرین نابغه که دنیا را با تسلا و اسپیسایکس متحول کرد. اما خرید پرحاشیه توییتر و تمرکز روی پروژههایی مانند نورالینک و بورینگ کمپانی، او را از وظیفه اصلیاش به عنوان مدیرعامل تسلا دور کرد. به نظر میرسد ماسک به جای تمرکز بر تولید خودروهای برقی، بیشتر به وعده آیندههای دور مانند هوش مصنوعی و رباتهای انساننما علاقهمند است.
این حواسپرتی با ورود جنجالی او به دنیای سیاست بدتر هم شد. حمایتهای آشکار ماسک از دونالد ترامپ و اظهارنظرهای تند سیاسی، بخش بزرگی از مشتریان اصلی تسلا را که در ایالتهای لیبرال زندگی میکنند، از این برند دلسرد کرده است. این رفتارها نشان میدهد که مدیرعامل، تمرکز خود را از دست داده و این موضوع مستقیما به فروش خودروهایش آسیب میزند. برای بقای امپراتوری ایلان ماسک، او باید از حواشی فاصله بگیرد و دوباره روی ساخت خودروهای فوقالعاده تمرکز کند.
منبع: گجت نیوز