هر فوتی تصادفات ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد

در آستانه نوروز و آغاز مسافرت ها در جاده های کشور کمپین «نه به تصادف» از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفته و کارشناسان امیدوارند که در نوروز امسال اولین تاثیرات این کمپین را مشاهده کنند و اخبار مرگ و میر در جاده ها و در آستانه سال جدید، کمتر به گوش مردم برسد. دیروز هم مسعود پزشکیان؛ رئیس‌جمهور کشورمان به پویش ملی نه به تصادف! پیوست و در همین خصوص با تأکید بر اهمیت فرهنگ رانندگی ایمن، اعلام کرد: «بیشترین عواملی که منجر به حوادثی واقعاً دردناک می‌شود، نوع رانندگی و رفتار ما در جاده‌هاست. وی با اشاره به آمار بالای تلفات ناشی از تصادفات رانندگی گفت: سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مجروح، معلول یا زمین‌گیر می‌شوند.»

تصادف و مرگ در جاده های کشور که همچنان و در طی سال های گذشته فقط در حد یک «خبر تلخ» روبه افزایش مانده، به غیر از داغدار شدن خانواده ها، تبعات وحشتناک بسیاری دارد که در طی سال های آینده همچنان می توان آن را مشاهده کرد. یک ثانیه غفلت یا اشتباه تقریبا می تواند یک یا دو نسل از یک خانواده را دچار تغییر سرنوشت کند، زنی که بی سرپرست می‌شود، فرزندانی که یتیم خواهند شد و اگر مشکل مالی نداشته باشند، خلع مهربانی و حمایت پدر را نخواهند داشت.

جوان نان آوری که بر اثر تصادفات معلول خواهد شد، خود به جای نان آوری سربار مالی نیز خواهد بود و… این موضوعات جنبه های بعد از تصادفات رانندگی است.

آماری که معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز ارائه می دهد این موضوع را تایید می کند: «۸۳ درصد از فوتی‌های تصادفات جاده‌ای زیر ۵۰ سال سن دارند و جزو گروه‌های مولد و جوان جامعه محسوب می‌شوند.» طبق گفته های علیرضا رئیسی با اشاره به برگزاری پویش «نه به تصادف» اظهار کرد: «یک برنامه سه‌ساله برای کاهش تصادفات تدوین کرده‌ایم و در قالب این پویش، در مرحله نخست، ایام نوروز را به کاهش تصادفات جاده‌ای اختصاص خواهیم داد. متاسفانه ۶۰ درصد از مرگ‌های ناشی از تصادفات در هشت استان کشور رخ می‌دهد که شامل تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و خوزستان است، در حالی که استان ایلام کمترین میزان تصادفات را دارد.»

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه حوادث ترافیکی هر ساله پس از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها، دومین یا سومین عامل مرگ‌ومیر در کشور هستند، گفت: «هر مرگ ناشی از تصادف حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه برای کشور به همراه دارد و بین ۷ تا ۸ درصد از درآمد ناشی از تولید ناخالص داخلی صرف حوادث ترافیکی می‌شود.»

سال گذشته بود که حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در رابطه با آسیب‌های اجتماعی بعد از وقوع حادثه رانندگی و مرگ شهروندان به «آرمان امروز» گفته بود: «در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، اگر آن خانواده نیز مبلغ دیه را دریافت کنند این پول تنها چند سال می‌تواند هزینه‌های زندگی آنها را جبران نماید و بعد از آن مشکلات شروع می‌شود.

همچنین ببینید: فروش ویژه خودروهای کی ام سی X5 و جک J4 کرمان موتور اسفند ۱۴۰۳

سید حسن موسوی چلک در ادامه می‌افزاید: چه مبلغی می‌تواند جای محبت پدرانه و جایگزین خلأ تنهایی همسر باشد، در صورتی که این عوامل باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی در آینده می‌شود. در کشور ما نهایتا افراد فامیل تا ۴۰ روز پس از مرگ در کنار خانواده هستند و بعد از آن تنهایی و به تبع آن فقر خانواده را فرا می‌گیرد. زنی که همسرش را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهد، اگر شغل یا مهارتی نداشته باشد تا آخر عمر مسیر زندگی‌اش عوض می‌شود. اگر همسر او در حادثه رانندگی فوت شده یا به‌دلیل ناتوانی در پرداخت دیه روانه زندان شود، فقر در درون آن خانواده نهادینه می‌شود و هر کجا که فقر باشد، آسیب‌های اجتماعی نیز رشد می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا