بحران کمبود روغن در بازار: احتکار یا مشکلات توزیع؟

کمبود و کاهش شدید روغن خوراکی در بازار منجر به نگرانی مصرف‌کنندگان شده است. اما مسئله چیست؟ مشکلات فرآیند توزیع یا ورود احتکارکنندگان؟

کاهش شدید روغن خوراکی در بازار، نگرانی‌هایی برای مصرف‌کنندگان در پی داشته است. حالا سوال اصلی این است که تولید و توزیع روغن با مشکل مواجه شده یا احتکارکنندگان در حال جمع‌آوری روغن‌ها از بازار هستند؟

کاهش محسوس عرضه روغن در فروشگاه‌ها

اقتصادنیوز نوشت: گزارش‌های میدانی از تهران و شهرستان‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های پخش، توزیع روغن خوراکی را به‌شدت کاهش داده‌اند. در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، به هر مشتری فقط یک یا دو بطری روغن فروخته می‌شود و تنوع برندها نیز کاهش یافته است.

درحالی که فروشندگان دلیل این وضعیت را کاهش عرضه از سوی شرکت‌ها می‌دانند، معاون وزیر جهادکشاورزی معتقد است واردکنندگان به دلایلی مانند افزایش قیمت‌ها و تغییر قوانین گمرکی، روغن‌های موجود در انبارها را عرضه نمی‌کنند.

برنامه‌ریزی دولت برای تغییر نرخ ارز نیمایی در پایان سال گذشته، هرچند اجرایی نشد، اما باعث ایجاد تنش در بازار روغن شد. این تنش‌ها حتی پس از عقب‌نشینی دولت از این طرح نیز ادامه یافته است.

در همین راستا، دولت با ارائه لایحه‌ای به مجلس، پیشنهاد کاهش مالیات بر ارزش افزوده روغن از ۱۰ درصد به یک درصد را داده است. همچنین به گمرک دستور داده شده تا در فرآیند ترخیص کالا تسهیل‌گری کند.

با وجود وعده‌های مسئولان، فروشندگان معتقدند تا زمانی که قیمت‌ها افزایش نیابد، وضعیت توزیع روغن خوراکی بهبود نخواهد یافت. این درحالی است که مصرف‌کنندگان نگران تشدید کمبودها در آستانه ماه‌های پر مصرف سال هستند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا