طرفداری از سلبریتی ها مغز را تضعیف می‌کند؟

پژوهشگران دریافته‌اند که طرفداران افراطی سلبریتی‌ها در تست‌های شناختی عملکرد ضعیف‌تری دارند، اما هنوز مشخص نیست که آیا این علاقه افراطی باعث کاهش توانایی‌های مغزی می‌شود یا خیر.

نتایج یک پژوهش علمی جدید نشان می‌دهد که افرادی که به‌شدت اخبار و زندگی سلبریتی‌ها را دنبال می‌کنند، در آزمون‌های شناختی عملکرد ضعیف‌تری دارند. این مطالعه که در مجارستان انجام شده و در مجله BMC Psychology منتشر شده است، نشان می‌دهد که شیفتگی افراطی به سلبریتی‌ها می‌تواند با کاهش توانایی‌های مغزی مرتبط باشد.

در این پژوهش، بیش از ۱۷۰۰ بزرگسال شرکت کردند و مجموعه‌ای از آزمون‌های شناختی را انجام دادند، ازجمله یک تست ۳۰ کلمه‌ای برای سنجش دایره واژگان و آزمون جایگزینی نمادهای عددی.

همچنین شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌ای تحت عنوان «مقیاس نگرش به سلبریتی‌ها» پاسخ دادند که میزان علاقه آن‌ها به افراد مشهور را مشخص می‌کرد. این پرسشنامه شامل جملاتی بود مانند:

«اغلب احساس می‌کنم باید عادت‌های شخصی سلبریتی موردعلاقه‌ام را بشناسم.»
«به جزئیات زندگی سلبریتی موردعلاقه‌ام وسواس دارم.»

افراد شرکت‌کننده همچنین اطلاعاتی درباره میزان درآمد، دارایی‌های مادی و سطح تحصیلات خود ارائه دادند تا تصویر دقیق‌تری از وضعیت کلی آن‌ها به دست آید.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین همکاری‌های سلبریتی‌های ایرانی در تبلیغات برندها

نتایج پژوهش چه می‌گوید؟

تحلیل داده‌ها نشان داد که افرادی که امتیاز بالاتری در مقیاس نگرش به سلبریتی‌ها داشتند، در آزمون‌های شناختی عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان دادند. با این حال، پژوهشگران تأکید کرده‌اند که این مطالعه نمی‌تواند مشخص کند که آیا علاقه افراطی به سلبریتی‌ها باعث کاهش توانایی شناختی شده است یا نه. محققان در گفتگو با PsyPost گفتند:

«اگرچه این پژوهش ثابت نمی‌کند که علاقه افراطی به سلبریتی‌ها مستقیماً باعث کاهش توانایی شناختی می‌شود، اما بهتر است افراد درباره علاقه وسواس‌گونه خود هوشیار باشند.»

این مطالعه در فضای مجازی نیز واکنش‌های زیادی داشته است. برخی از کاربران شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرده‌اند که از نتایج این پژوهش تعجب نکرده‌اند. برخی حتی گفته‌اند که افرادی که دچار وسواس نسبت به سلبریتی‌ها هستند، احتمالاً هرگز این مقاله را نخواهند خواند!

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا