کاربرد دکمه گردش هوای خودرو چیست و چه زمانی باید روشن شود؟
در سیستم تهویه مطبوع خودرو دکمه ای وجود دارد که مشخص می کند هوای داخل در گردش باشد یا هوای تازه از بیرون وارد اتاق شود. هر کدام از این وضعیت ها مزایا و معایبی دارند.
چه در گرمای تابستان و چه در سرمای زمستان، هنگام استفاده از سیستم تهویه هوای خودرو با انجام برخی تنظیمات می توانید نتیجه بهتری بگیرید. یکی از دکمه های روی کنسول تهویه مطبوع، نحوه گردش هوا را مشخص می کند که آیا هوا از بیرون وارد اتاق خودرو شود یا همان هوای داخل اتاق در گردش باشد.
علامت دکمه گردش هوا نمای جانبی خودر با یک فلش دایره ای داخل آن است. البته در نظر داشته باشید که هنوز خیلی از خودروهای ایرانی به جای یک دکمه روشن و خاموش، اهرمی دارند که معمولا به صورت افقی و در جهت چپ و راست جابهجا می شود، اما کار همان دکمه را انجام می دهد.
کاربرد دکمه گردش هوا چیست؟
دکمه گردش هوا مسیر ورود هوای بیرون به داخل خودرو در سیستم تهویه مطبوع را قطع می کند. در موارد زیر این دکمه را روشن می کنیم:
- تقویت سیستم AC برای سریع تر خنک شدن هوای داخل اتاق؛
- جلوگیری از ورود آلودگی و دود اگزوز خودروهای دیگر به داخل کابین در شرایط خاص، مثل ترافیک داخل شهر؛
- جلوگیری از ورود گرده گیاهان و دیگر مواد حساسیت زا به داخل اتاق؛
- جلوگیری از ورود بوی تند و نامطبوع محیط بیرون به داخل خودرو.
بخوانید: لیموزین های لوکسی که رهبران جهان سوار می شوند +تصاویر
مزایای گردش هوای داخل خودرو
عملکرد دکمه گردش هوا تضمین می کند که کولر خودرو در حد بهینه کار کند و فضای داخل خودرو زودتر خنک شود.
کارکرد بهینه کولر موجب کاهش فشار به آن و در نتیجه کاهش مصرف سوخت می شود.
جلوگیری از ورود هوای بیرونی به داخل کابین باعث می شود که فیلتر هوای کابین خودرو دیرتر کثیف شود.
برخی از خودروهای جدید دکمه گردش هوا ندارند. دلیل این امر آن است که خودروهای مدرن اغلب مجهز به حسگرهایی هستند که میزان هوا و سطح رطوبت کابین را کنترل و «گردش هوا» را به طور خودکار تنظیم می کنند.
معایب دکمه گردش هوا
نقطه ضعف اصلی دکمه گردش هوا این است که رطوبت را در داخل خودرو نگه می دارد و باعث می شود که شیشه های خودرو بخار بگیرند و دید راننده کاهش پیدا کند. این موضوع به ویژه وقتی هوا سرد است یا در آب و هوای مرطوب رخ می دهد. در تابستان روشن بودن دکمه AC موجب بخارزدایی می شود و عملا چنین مشکلی ندارید.
- می تواند باعث بخارآلود شدن شیشه ها شود.
- می تواند رطوبت را داخل اتاق گیر بیاندازد.
- اگر تعداد سرنشینان زیاد باشد، ممکن است باعث کاهش اکسیژن داخل اتاق و خواب آلوده شدن راننده و دیگران شود.
چه زمانی گردش هوای داخلی را فعال کنیم؟
هنگام استفاده از کولر؛
در تابستان و هوای گرم؛
در ترافیک سنگین برای جلوگیری از ورود آلودگی به اتاق؛
اگر در اوج گرما قرار دارید، برای این که هرچه سریع تر خودرو خنک شود، علاوه بر روشن کردن کولر، گردش هوای خودرو را در حالت داخلی قرار دهید.
اگر گردش هوا از داخل را روشن نکنید، تهویه مطبوع خودرو مجبور است که دائماً هوای گرم خارج از خودرو را خنک کند، در نتیجه باید بیشتر کار کند و فشار بیشتری به دمنده و کمپرسور هوا وارد شده و مصرف سوخت هم بیشتر می شود.
زمانی که سیستم تهویه مطبوع از هوای داخل خودرو استفاده کند، بدان معناست که کافی است هوای خنک داخل خودرو را به گردش دربیارورد و کمتر به خودرو فشار وارد می شود.
چه زمانی گردش هوای داخلی را خاموش کنیم؟
در زمستان و هوای سرد.
به عنوان یک قاعده کلی، هنگامی که هوا سرد است، مطمئن شوید که دکمه گردش مجدد هوا خاموش است. روشن کردن دکمه گردش هوای داخل خودرو در هوای سرد زمستان فایده زیادی ندارد و حتی می تواند مضر باشد.
برخی از رانندگان فکر می کنند اگر در زمستان از بخاری استفاده می کنند، منطقی است که هوای سرد بیرون وارد اتاق خودرو نشود. با این حال، بهتر است که آن را خاموش کنید و اجازه بدهید جریان هوای بیرون به داخل اتاق برقرار باشد. در حالت استاندارد هوای تازه بیرون از طریق هسته گرم خودرو وارد اتاق می شود، بنابراین قبل از اینکه هوای سرد به شما برسد، گرم و مطبوع می شود. همچنین ورود هوای بیرون باعث می شود که شیشه ها کمتر بخار بگیرند و در حین رانندگی کمتر اذیت می شوید.