تعرفه واردات خودرو مجددا کاهش یافت: آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی
طبق تصویب نامه جدید هیئت وزیران، تعرفه واردات خودرو مجدداً کاهش یافت تا در نهایت اعتراض دیوان عدالت اداری به نفع مردم تمام شود.

هیئت وزیران در جدیدترین واکنش خود نسبت به اعتراض دیوان عدالت اداری تصویبنامه جدیدی برای واردات خودرو منتشر کرد که طی آن شاهد کاهش مجدد تعرفه و همچنین اعلام آزادسازی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سیسی به کشور هستیم.
پیشتر اسماعیل آقایی دررابطهبا تعرفه واردات خودرو شکایتی را در دیوان عدالت اداری مطرح کرد و سعی داشت تا از طرف قطعهسازان، مشکلاتی را برای روند واردات خودرو به کشور به وجود بیاورد و موجب شود تا قیمتهای نهایی تمام شده برای مردم در حد قابلتوجهی افزایش یابد.
به دنبال این قضیه موج بزرگی از نارضایتی میان مردم و شرکتهای واردکننده به وجود آمد تا این که در نهایت هیئت وزیران تصویبنامه جدیدی برای حل مشکل دیوان عدالت اداری و اسماعیل آقایی شاکی تنظیم و منتشر کرد. طبق تصویبنامه جدید هیئت وزیران که موجب شد تا میانگین تعرفه واردات خودرو به ۱۰۰ درصد برسد، شاهد کاهش تعرفه اعمالی برای خودروهای وارداتی با حجم موتور بیش از ۲۰۰۰ سیسی هستیم.
آزادسازی واردات خودرو با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی
حال سؤال مهمی پیش میآید که آیا تا کنون واردات خودرو با حجم بیش از ۲۵۰۰ سیسی در کشور امکانپذیر بوده و از طرفی دیگر خودروهایی که حجم موتور آنها بیش از ۲۰۰۰ سیسی است اصلاً در محدوده ارزی تعیین شده قرار میگیرند یا نه؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت که طبق اعلام مدیر پروژه واردات خودرو وزارت صمت، مهدی ضیغمی، قرار است بهزودی محدودیتهای موجود برای وارداتی خودرو بهکلی برداشته شود تا در آیندهای نزدیک هم شاهد واردات خودروهای گرانتر از محدودیت ارزی تعیین شده باشیم و خودروهایی که حجم موتور آنها بیش از ۲۵۰۰ سیسی است نیز در کشور و برای عموم مردم عرضه شوند.
کاهش تعرفه های واردات
در تصویبنامه جدید تعرفه تعیین شده برای خودروهایی که حجم موتور آنها کمتر از ۲۰۰۰ سیسی است تغییری نکرده؛ اما ارز اختصاصی به آنها نسبت به قبل کاهشیافته تا میانگین تعرفه کلی واردات خودرو به عدد ۱۰۰ درصد برسد.

در مقایسه با قبل اما تعرفه گروه خودروهایی که حجم موتور آنها بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی است از ۱۵۵ به ۱۳۰ درصد، خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی از ۱۸۰ به ۱۴۵ درصد و بیش از ۳۰۰۰ سیسیها نیز از ۱۹۰ به ۱۶۵ درصد کم شده است.
جدول تعرفه جدید (۲۸ مرداد ۱۴۰۴)
خودروهای بنزینی وارداتی | ارز هر گروه از خودروهای وارداتی (یورو) | تعرفه واردات (درصد) |
تا ۱۵۰۰ سی سی | ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۰ |
۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی | ۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۰ |
۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی | ۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۳۰ |
۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی سی | ۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۴۵ |
بیش از ۳ هزار سی سی | ۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۶۵ |
جمع | ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | میانگین ۱۰۰ درصد |
جدول تعرفه قبلی (۲۱ خرداد ۱۴۰۴)
خودروهای بنزینی وارداتی | ارز هر گروه از خودروهای وارداتی (یورو) | تعرفه واردات (درصد) |
تا ۱۵۰۰ سی سی | ۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۰ |
۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی | ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۰ |
۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی | ۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۵۵ |
۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی سی | ۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۸۰ |
بیش از ۳ هزار سی سی | ۲۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۹۰ |
جمع | ۲,۰۶۵,۰۰۰,۰۰۰ | میانگین ۱۰۷ درصد |
از دیگر موارد مهمی که در تصویبنامه جدید هیئت وزیران به آن اشاره شده است میتوان به حذف بند ۴ ماده ۴ تصویبنامه ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ اشاره کرد که به دنبال عدم کارایی این بند، اگر فردی شخصاً اقدام به واردات یک دستگاه خودرو کند میتواند آن را بدون اعمال محدودیت ۵ سال، بلافاصله در بازار آزاد به فروش برساند. در نتیجه میتوان گفت که دیگر محدودیت عدم فروش خودرو تا ۵ سال برای اشخاص حقیقی وجود ندارد.
بنابراین، در پایان باید رسماً اعلام کرد که تا به امروز سنگاندازی قطعهسازان توسط شکایت به دیوان عدالت اداری موجب شد تا نهتنها تعرفه واردات خودرو به کشور کاهش یابد؛ بلکه واردات خودرو با موتورهای حجیم نیز آزاد شود. بهاینترتیب میتوان نتیجه گرفت که نفع نهایی اعتراض دیوان عدالت اداری و قطعهسازان به مردم رسید و ضربالمثل عدو شود سبب خیر در موضوع واردات خودرو اتفاق افتاد.
منبع: اسب بخار