تعرفه واردات خودرو مجددا کاهش یافت: آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی

طبق تصویب نامه جدید هیئت وزیران، تعرفه واردات خودرو مجدداً کاهش یافت تا در نهایت اعتراض دیوان عدالت اداری به نفع مردم تمام شود.

هیئت وزیران در جدیدترین واکنش خود نسبت به اعتراض دیوان عدالت اداری تصویب‌نامه جدیدی برای واردات خودرو منتشر کرد که طی آن شاهد کاهش مجدد تعرفه و همچنین اعلام آزادسازی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور هستیم.

پیش‌تر اسماعیل آقایی دررابطه‌با تعرفه واردات خودرو شکایتی را در دیوان عدالت اداری مطرح کرد و سعی داشت تا از طرف قطعه‌سازان، مشکلاتی را برای روند واردات خودرو به کشور به وجود بیاورد و موجب شود تا قیمت‌های نهایی تمام شده برای مردم در حد قابل‌توجهی افزایش یابد.

به دنبال این قضیه موج بزرگی از نارضایتی میان مردم و شرکت‌های واردکننده به وجود آمد تا این که در نهایت هیئت وزیران تصویب‌نامه جدیدی برای حل مشکل دیوان عدالت اداری و اسماعیل آقایی شاکی تنظیم و منتشر کرد. طبق تصویب‌نامه جدید هیئت وزیران که موجب شد تا میانگین تعرفه واردات خودرو به ۱۰۰ درصد برسد، شاهد کاهش تعرفه اعمالی برای خودروهای وارداتی با حجم موتور بیش از ۲۰۰۰ سی‌سی هستیم.

آزادسازی واردات خودرو با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی

حال سؤال مهمی پیش می‌آید که آیا تا کنون واردات خودرو با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی در کشور امکان‌پذیر بوده و از طرفی دیگر خودروهایی که حجم موتور آن‌ها بیش از ۲۰۰۰ سی‌سی است اصلاً در محدوده ارزی تعیین شده قرار می‌گیرند یا نه؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که طبق اعلام مدیر پروژه واردات خودرو وزارت صمت، مهدی ضیغمی، قرار است به‌زودی محدودیت‌های موجود برای وارداتی خودرو به‌کلی برداشته شود تا در آینده‌ای نزدیک هم شاهد واردات خودروهای گران‌تر از محدودیت ارزی تعیین شده باشیم و خودروهایی که حجم موتور آن‌ها بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی است نیز در کشور و برای عموم مردم عرضه شوند.

کاهش تعرفه های واردات

در تصویب‌نامه جدید تعرفه تعیین شده برای خودروهایی که حجم موتور آن‌ها کمتر از ۲۰۰۰ سی‌سی است تغییری نکرده؛ اما ارز اختصاصی به آن‌ها نسبت به قبل کاهش‌یافته تا میانگین تعرفه کلی واردات خودرو به عدد ۱۰۰ درصد برسد.

تعرفه واردات خودرو مجددا کاهش یافت
تعرفه واردات خودرو مجددا کاهش یافت

در مقایسه با قبل اما تعرفه گروه خودروهایی که حجم موتور آن‌ها بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی است از ۱۵۵ به ۱۳۰ درصد، خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی از ۱۸۰ به ۱۴۵ درصد و بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی‌ها نیز از ۱۹۰ به ۱۶۵ درصد کم شده است.

جدول تعرفه جدید (۲۸ مرداد ۱۴۰۴)

خودروهای بنزینی وارداتیارز هر گروه از خودروهای وارداتی (یورو)تعرفه واردات (درصد)
تا ۱۵۰۰ سی سی۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰۲۰
۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰۴۰
۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰۱۳۰
۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی سی۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰۱۴۵
بیش از ۳ هزار سی سی۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰۱۶۵
جمع۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰میانگین ۱۰۰ درصد

جدول تعرفه قبلی (۲۱ خرداد ۱۴۰۴)

خودروهای بنزینی وارداتیارز هر گروه از خودروهای وارداتی (یورو)تعرفه واردات (درصد)
تا ۱۵۰۰ سی سی۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰۲۰
۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰۴۰
۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰۱۵۵
۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی سی۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰۱۸۰
بیش از ۳ هزار سی سی۲۷۵,۰۰۰,۰۰۰۱۹۰
جمع۲,۰۶۵,۰۰۰,۰۰۰میانگین ۱۰۷ درصد

از دیگر موارد مهمی که در تصویب‌نامه جدید هیئت وزیران به آن اشاره شده است می‌توان به حذف بند ۴ ماده ۴ تصویب‌نامه ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ اشاره کرد که به دنبال عدم کارایی این بند، اگر فردی شخصاً اقدام به واردات یک دستگاه خودرو کند می‌تواند آن را بدون اعمال محدودیت ۵ سال، بلافاصله در بازار آزاد به فروش برساند. در نتیجه می‌توان گفت که دیگر محدودیت عدم فروش خودرو تا ۵ سال برای اشخاص حقیقی وجود ندارد.

بنابراین، در پایان باید رسماً اعلام کرد که تا به امروز سنگ‌اندازی قطعه‌سازان توسط شکایت به دیوان عدالت اداری موجب شد تا نه‌تنها تعرفه واردات خودرو به کشور کاهش یابد؛ بلکه واردات خودرو با موتورهای حجیم نیز آزاد شود. به‌این‌ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که نفع نهایی اعتراض دیوان عدالت اداری و قطعه‌سازان به مردم رسید و ضرب‌المثل عدو شود سبب خیر در موضوع واردات خودرو اتفاق افتاد.

منبع:‌ اسب بخار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا