سبقت بی وای دی از تسلا در بازارهای جهانی؛ کمپانی چینی جدیدترین دردسر ایلان ماسک!
کمپانی چینی موفق BYD، در آمار فروش جهانی خودروهای برقی خود تا سه ماهه سوم سال 2025، کمپانی مطرح تسلا را پشت سر گذاشته و به بزرگترین فروشنده خودروهای برقی در جهان بدل شده است.

تحریریه حرف مرد: بی وای دی در نه ماه اول سال ۲۰۲۵ در فروش جهانی خودروهای برقی (EV) از تسلا پیشی گرفته است. این خودروساز چینی از ژانویه تا سپتامبر ۱.۶۱ میلیون دستگاه خودروی برقی باتریدار (BEV) تحویل داده است، در حالی که تسلا ۱.۲۲ میلیون دستگاه فروخته است. بر اساس دادههای منتشر شده توسط هر دو شرکت، این نشان دهنده برتری ۳۸۸۰۰۰ دستگاهی BYD است.
چینیها پرچمدار عرضه خودروهای برقی شدند
فروش BYD نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزایش یافته است، در حالی که فروش تسلا 6 درصد کاهش یافته است. این چهارمین سه ماهه متوالی است که BYD در فروش جهانی خودروهای برقی از تسلا پیشی گرفته است. دادهها نشان میدهد که BYD احتمالا سال را به عنوان پرفروشترین برند خودروهای برقی در سطح جهان به پایان خواهد رساند.
تسلا با ۴۹۷۱۰۰ تحویل جهانی، رکورد جدیدی را بین جولای و سپتامبر ثبت کرد. با این حال، هنوز از بی وای دی که در همان دوره ۵۸۲۵۰۰ دستگاه خودروی برقی باتریدار ارسال کرده بود، عقب مانده است. سهماههی قوی تسلا در حالی رخ داد که مشتریان آمریکایی برای استفاده از یارانههای فدرال خودروهای برقی که در پایان سپتامبر منقضی شده بود، هجوم آورده بودند.
عملکرد تسلا در چین نیز با عرضهی مدل Y L، یک شاسیبلند شش نفره با فاصلهی دو محور، بهبود یافته است. طبق گزارشها، این مدل اندکی پس از عرضه، ۱۲۰ هزار سفارش دریافت کرد. با این حال، تسلا همچنان در اروپا و استرالیا با فشار مواجه است، جایی که رقابت از سوی برندهای محلی و چینی تشدید شده است.
در حالی که تسلا همچنان یک تولیدکننده بزرگ خودروهای برقی است، BYD همچنان به فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی ادامه میدهد. این استراتژی به BYD کمک کرده است تا با وجود رقابت شدید قیمتی در چین، حجم بالای فروش خود را حفظ کند. تحلیلگران انتظار دارند BYD تا پایان سال ۲۰۲۵، ۲.۱۷ میلیون خودروی برقی تحویل دهد، در حالی که پیشبینی میشود تسلا به حدود ۱.۶۱ میلیون دستگاه برسد.
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در مورد «سهماهه سخت» پیش رو هشدار داده است. این شرکت تمرکز خود را به رانندگی خودکار و رباتیک تغییر داده است، اگرچه این حوزهها هنوز تاثیر مالی قابل توجهی نداشتهاند.
میانگین قیمت فروش پایینتر و سبد محصولات گسترده BYD به این شرکت اجازه داده است تا به سرعت سهم بازار را به دست آورد. توانایی این شرکت در حفظ شتاب خود در بازارهای بینالمللی احتمالا تعیین خواهد کرد که آیا میتواند رهبری خود را تا سال ۲۰۲۶ حفظ کند یا خیر.
منبع: gizmochina