۵ نکته دربارۀ ترمز گرفتن هنگام برف و یخبندان

کاهش چسبندگی لاستیک‌ها روی برف و یخ، خطر رانندگی را افزایش می‌دهد. در این مقاله نکات مهمی برای رانندگی ایمن در زمستان بررسی شده است.

کاهش چسبندگی لاستیک‌ها روی برف و یخ، خطر رانندگی را افزایش می‌دهد. در این مقاله نکات مهمی برای رانندگی ایمن در زمستان بررسی شده است.

چسبندگی لاستیک‌ها روی برف و یخ به حداقل می‌رسد، به‌ویژه اگر خودروی شما فاقد لاستیک‌های زمستانی باشد. بهترین توصیه این است که از رانندگی در شرایط برفی و یخبندان پرهیز کنید، اما اگر مجبور به این کار هستید، باید بدانید که خودروی شما دارای سیستم ترمز ABS است یا خیر، زیرا این موضوع بر تکنیک ترمزگیری تأثیر می‌گذارد.

فاصله ایمن از خودروی جلویی

رانندگی سپر به سپر همیشه خطرناک است، اما در زمستان این خطر بیشتر می‌شود. حداقل ۸ ثانیه فاصله با خودروی جلویی را رعایت کنید. برای اندازه‌گیری این فاصله، یک نقطه ثابت مانند علامت جاده‌ای انتخاب کرده و از لحظه عبور خودروی جلویی از آن نقطه شروع به شمردن کنید. اگر فاصله زمانی بین ۸ تا ۱۰ ثانیه باشد، فاصله ایمن را رعایت کرده‌اید.

در دمای منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد، فاصله توقف شما باید دو برابر زمانی باشد که دمای هوا صفر درجه است.

انتخاب لاستیک مناسب

اگر در منطقه‌ای با زمستان‌های سخت زندگی می‌کنید، لاستیک‌های زمستانی باعث کاهش خطرات رانندگی می‌شوند. این لاستیک‌ها با آج‌های عمیق‌تر، کشش بهتری روی برف و یخ ایجاد می‌کنند. اگر در مناطقی با آب‌وهوای معتدل‌تر هستید اما نگران یخبندان جاده‌ها می‌باشید، لاستیک‌های چهارفصل گزینه‌ای مناسب خواهند بود.

با وجود بهترین لاستیک‌ها، باید هوشیار باشید. در جاده‌های یخ‌زده، سرعت شما نباید بیش از ۷۲ کیلومتر بر ساعت باشد، حتی در بزرگراه‌ها. رانندگی آرام‌تر زمان بیشتری برای واکنش ایجاد کرده و به حفظ فاصله ایمن کمک می‌کند.

استفاده از ترمز ABS

اگر خودروی شما دارای ترمز ABS است، می‌توانید آن را از طریق دفترچه راهنما، اینترنت یا نمایندگی بررسی کنید. ترمزهای ABS مانع از قفل شدن چرخ‌ها شده و به هدایت خودرو در حین ترمزگیری کمک می‌کنند.

به‌جای قرار دادن دست‌ها در موقعیت ساعت ۱۰ و ۲، دست‌ها را در کناره‌های فرمان بگذارید تا هنگام چرخاندن فرمان، بازوها با یکدیگر برخورد نکنند و کنترل بهتری داشته باشید.

ترمزگیری صحیح در برف

اگرچه ترمزهای ABS از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کنند، اما در برف و یخ عملکردی مشابه شرایط عادی ندارند. هنگام ترمزگیری، به‌سرعت واکنش نشان دهید و اجازه دهید سیستم کار خود را انجام دهد. همچنین پدال ترمز را محکم فشار دهید و پای خود را برندارید. لرزش پدال در این سیستم طبیعی است.

گاهی ترمزگیری کافی نیست و باید با فرمان دادن از برخورد جلوگیری کنید. در این شرایط، حرکات نرم و کنترل‌شده داشته باشید، زیرا چرخاندن ناگهانی فرمان ممکن است باعث لغزش خودرو شود.

روش ترمزگیری آستانه‌ای برای خودروهای فاقد ABS

اگر خودروی شما فاقد سیستم ABS باشد، هنگام ترمزگیری ناگهانی احتمال قفل شدن چرخ‌ها و لغزش خودرو افزایش می‌یابد. در روش ترمز آستانه‌ای، فشار روی پدال به‌گونه‌ای اعمال می‌شود که خودرو حداکثر توقف ممکن را بدون قفل شدن چرخ‌ها داشته باشد.

بیشتر خودروهای مدرن دارای ABS هستند، اما مدل‌های قدیمی‌تر این سیستم را ندارند. اگر خودروی شما فاقد ABS است، یادگیری روش ترمز آستانه‌ای می‌تواند در شرایط برفی و یخی نجات‌بخش باشد.

همچنین بخوانید: اگر سوئیچ ماشین قفل شد، چه کار کنم؟ +ویدئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا