آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام صلاحیت تصمیمگیری برای مخالفت با تعطیلی آخر هفته را داشته است؟
ساعاتی پیش هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، از مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعطیلی یک روز در هفته به جز جمعه خبر داد. این در حالی است که عدهای معتقدند این مصوبه، براساس اختیارات مجمع نبوده است.

تحریریه حرف مرد- امیررضا منعمی: به گزارش حرف مرد، دیروز هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، از مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعطیلی یک روز در هفته به جز جمعه خبر داد. این در حالی است که عدهای معتقدند این مصوبه، براساس اختیارات مجمع نبوده است.
هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری اخیر خود در مورد لایحه کاهش ساعت کاری ادارات، یعنی لایحهی اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری اعلام کرد که با مصوبه تعطیلی یک روز در هفته و کاهش ساعات کاری کارکنان مخالفت شده است.
وی ادامه داد: دو دسته ایراد نسبت به این لایحه مطرح شده و به همین دلیل با انجام و اجرای آن مخالفت شده است. یک دسته ایرادات از سمت شورای نگهبان مطرح شده و دسته دیگر ایراداتی است که هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام مطرح کرده است.
سحنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: با اصلاحات مجلس، ایرادات شورا نسبت به آن مصوبه برطرف شده، اما مجلس نسبت به ایرادات هیات عالی نظرات اصلاحی نداشته و تصمیم نهایی در این رابطه با مجمع تشخیص مصحلت نظام است.
مرتبط با این خبر: لایحه کاهش ساعت کاری اداری تأیید نشد
آیا «مجمع» صلاحیت قانونی برای این تصمیمگیری را دارد؟
مطابق اصل ۱۱۲ قانون اساسی ایران و سایر این اصول، مجمع تشخیص مصلحت نظام چند وظیفهی کلی را باید دنبال کند. اول در مواردی که اختلاف نظری میان مجلس و شورای نگهبان به وجود میآید و مجلس با پافشاری، نسبت به مصوبهی خود اصرار ورزد و آن را به مصلحت کشور بداند. دوم در مواردی که از سوی رهبر انقلاب مصوبهای با جنبهی مشورتی به مجمع ارجاع شود تا در مورد آن تصمیمگیری شود. سایر مسئولیتهای مجمع، وظایفی مقطعی است که در اینجا موضوع بحث ما نیست.
در مورد مصوبهی اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که یا به عبارتی تعطیلی پنجشنبهها، مشخصا مورد اول صادق نیست. زیرا این مصوبه با تصویب مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان همراه بوده است و لذا موجباتی برای اختلاف نظر و ارجاع به مجمع وجود نداشته است.
در مورد دوم یعنی مواردی که رهبری تصمیمگیری در خصوص موضوعی را به مجمع میسپارد نیز لااقل چیزی در این خصوص منتشر نشده است و بعید بنظر میرسد چنین تصمیمی در حال حاضر به مجمع تشخیص مصلحت نظام محول شده باشد؛ نکتهای که در اینجا حائز اهمیت است، در هیچ کجای قانون، علت و فلسفهی وجود این مجمع، قانونگذاری و یا سیاستگذاری مستقل نبوده است. بلکه در هر کجا که قانوناً مجمع تشخیص مصلحت نظام صلاحیت تصمیمگیری داشته، از ارجاع موضوعی از جانب مجلس، رهبری یا… بوده است.
بنابراین بنظر میرسد تصمیمگیری هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، از همان جنس بدعتهایی باشد که در سالهای اخیر قدرت قانونگذاری را از مجلس گرفته است و برخلاف اصل ۵۸ قانون اساسی، اختیارات قانونگذاری به نهادهای دیگر موازی با مجلس داده میشود. از جمله، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی و در حال حاضر نیز هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که وظیفهاش بررسی مصوباتی است که سیاستهای کلی نظام را در بر میگیرد.
انتقادات به هیئت عالی نظارت
از مجلس دهم، انتقاداتی به هیئت عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام در مجمع یا به اختصار هیئت عالی نظارت، وجود داشته است. به عنوان مثال، افزایش دامنهی شمول سیاستهای کلی نظام به عناوین و مصداقهای مختلف، از موارد اختلافی میان مجلس و مجمع بوده است. در واقع میتوان گفت در عمل نهادی در کنار شورای نگهبان پدید آمده است که مصوبات مجلس را در کنار شورای نگهبان بررسی و تائید و رد میکند. به طوری که احمد لاهوتی، نماینده مجلس دوازدهم، در تذکری خطاب به این هیئت گفت :«هیات عالی نظارت بر سیاستهای کلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی میکند. فقط هم سیاستهای کلی را بررسی نمیکند و به موارد دیگر هم میپردازد. عملاً هیات عالی نظارت مجمع به شورای نگهبان دیگری تبدیل شده است.»
از طرفی، این انتقاد توسط محمود احمدینژاد، رئیس جمهور اسبق، به شکل دیگری به مجمع تشخیص وارد بود. به این ترتیب که در مصوبات چالشی میان دولت و مجلس که به اعتقاد او خارج از اختیارات مجلس تصویب میشد، با اصرار نمایندگان به مجمع تشخیص میرفت و در آنجا تصویب میشد. البته رئیس دولت نهم و دهم در اقدامی که اولین بار توسط خودش انجام و بعدا به رویهای در دولتهای پس از خودش بدل شد، از امضای این قوانین سر باز زد.
دو ساله بخاطر تعطیلی پنجشنبه ها با روح و روان و احساسات مردم بازی شده، دوسال انتظار مردم برای مصوبه ای که هم اکنون در تهران اجرا می شود قلب مردم را به درد آورده، بی انگیزگی کارکنان و نفرت از مسببین وضعیت فعلی، پیامد برخورد غیر عادلانه با مردم است.
از حضرت آیت آله العظمی لاریجانی رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام استدعا داریم در مورد مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره تعطیلی پنجشنبه ها تجدیدنظر فرمایند.
همه کسانی که در هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص نظر مخالف دادند، خودشان پنجشنبه تعطیل هستند
یا مجمع تشخیص مصلحت ، درک درستی از لایحه ندارد، یا درک دارد ولی مصلحت اقلیتی در پشت پرده نشین را به مصلحت واقعی نظام و مردم، ترجیح داده است
چقدر سنگ اندازی می کنند برای تعطیلی پنجشنبه ها. این مملکت کلا تعطیله. چطور ادارات دولتی پنجشنبه ها تعطیل هستند به اقتصاد مملکت ضربه وارد نمی شه اما اگه شرکتهای خصوصی با دستمزد حداقل دو روز در هفته تعطیل باشند کشور فلج میشه؟! چقدر تبعیض!!!
پیشنهاد میکنم نهادهای نظارتی جهت تحقیق و تفحص ب این مقوله ورود کنند، احتمالاً کارفرماها ب عنوان دست چپ دولت پنهان، دارن در روند اجرای قانون اختلال ایجاد میکنند. اجرایی شدن قانون کاهش ساعت کار بیش از ۶ ماه ب تأخیر افتاده و جز دولت پنهان، هیچکس از تأخیر در تصویب و نهایی شدن این قانون سود نمیبره.
پینوشت: دست راست دولت پنهان، بازاریها هستن و دست چپ دولت پنهان، کارفرماها. چون بازاریها روز ب روز مخارج مردم رو بیشتر میکنند و کارفرماها روز ب روز درآمد مردم رو کمتر میکنند.
تا جاییکه ما درسشو خوندیم هیچ کجای دروس حقوقی نیامده که مصوبهی تایید شده مجلس و شورای نگهبان رو هیئت نظارتی بیاد و دخالت داشته باشه اینگونه دخالت ها غیر از بدبینی به نظام و مجلس فلسفه دیگری نخواهد داشت
در ثانی اگر تعطیلی پنجشنبهها به اقتصاد ضربه میزنه چرا تهران تعطیله ؟ تهرانی که همینجوریشم تعطیله
ایام عید مجمع تعطیله یا مثل ما کارمندان سر کار می روند؟؟
این بار مجمع تشخیص مصلحت با زیر سوال بردن مصوبه مجلس شورای اسلامی و شواری نگهبان منزلت و جایگاه قوه مقننه کشور را خدشه دار کرد مجلس خبرگان هم ممکن است دچار همین سرنوشت گردد باید از تفسیر به رای مجمع در مورد سیاست های کلی نظام و سو استفاده از اختیارات جلوگیری شود.
فلسفه وجودی تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام بنبست شکنی در روند قانون گذاری است مخالفت مجمع با مصوبه مجلس در مورد تعطیلی پنجشنبهها مخصوصا در شرایطی که این مصوبه به تایید شورای نگهبان رسیده باعث بنبست در وضع قانون شده و با فلسفه وجودی مجمع مغایرت دارد.
از نمایندگان عزیز مجلس شورای اسلامی خواهشمندیم با توجه با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی را به دلیل مغایرت با سیاستهای کلی نظام و ایجاد وحدت رویه در روزهای کاری کارکنان، لغو فرمایند یا کارکنان سایر شهرستان ها را نیز مشمول این تعطیلی نمایند.
الان چی میشه؟
با عنایت به اینکه نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد مصوبه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در رابطه با تعطیلی پنجشنبهها باعث تداوم تبعیض بین کارمندان تهرانی و کارمندان شهرستانی میشود خواهشمندیم ازطریق راهکارهای قانونی یا حکم حکومتی مقام معظم رهبری مدظلهالعالی، تبعیض و بیعدالتی موجود پایان یابد تا کارکنانی که اغلب دچار مشکلات معیشتی هستند حداقل به لحاظ روحی و انگیزه کاری تحت فشار قرار نگیرند.
مگه چاله میدونه که از هم حساب ببرن
اگه مملکت قانون داشته باشه این وضع پیش نمیومد
از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عاجزانه خواهشمندیم برای رفع ایرادات وارد شده از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام بر مصوبه تعطیلی پنجشنبهها اقدام فرمایند.
خدا رحمتش کنه ولی این طرح چون به ضرر دولت هست رییس جمهور قاعدتا باید مخالف باشه و احتمالا آقای پزشکیان اعمال نفوذ کرده
ای کاش مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصلحت اندیشی میکرد و به مصوبه مجلس و شورای نگهبان ایراد نمیگرفت. مجلس ثمره خون هزاران شهید از زمان مظفرالدین شاه قاجار تا نظام مقدس جمهوری اسلامی است تضعیف مجلس به نفع کشور نیست و نباید آنرا قربانی تفاوت نظر های سیاسی کرد.
مگه امیدی هم بوده ؟اینهمه گند میزنندبرا ی تعطیلی خودشونو به تب و تاب انداختن
عملا وجود مجلس شورای اسلامی که نماینده ۸۵ میلیون ایرانی و همچنین شورای نگهبان زیر سوال میره و نظر این نمایندگان هیچ اهمیتی ندارد که مجمع تشخیص مصلحت به این سادگی همه چیز را نادیده میگیره و رد میکنند . این تصمیمات باعث عدم اعتماد و نامید شدن مردم به مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و حکمرانی میشه . واقعاً باعث تأسف است
اگه آقای رئیسی بود جذبه داشت از اهرم هایی استفاده می کرد و تعطیل می کرد ولی اینا از پزشکیان نمی ترسند و حسابش نمی کنند .