تأخیر اپل در ورود به رقابت هوش مصنوعی؛ فرصتی از دست رفته؟
دیدگاه محتاطانه مدیران اپل در قبال چتباتها و مدلهای زبانی بزرگ، باعث عقبماندن این شرکت از رقبا در رقابت داغ هوش مصنوعی شده است.

به نقل از د ورج، منابع آگاه فاش کردهاند که کریگ فدریگی، معاون ارشد نرمافزار اپل، در ابتدا تمایلی به سرمایهگذاری وسیع در حوزه هوش مصنوعی نداشته و همین تردید موجب شد این شرکت در خرید سختافزارهایی مانند GPU برای آموزش مدلهای زبانی بزرگ تأخیر داشته باشد؛ موضوعی که زمینهساز پیشیگرفتن رقبا شد.
همچنین بخوانید: تسلا و xAI در مسیر همگرایی؛ ماسک از احتمال ادغام گفت
وقتی ChatGPT همهچیز را تغییر داد
تا پیش از ظهور ChatGPT در اواخر سال ۲۰۲۲، ایدهای تحت عنوان «Apple Intelligence» حتی در سطح مفهومی هم در اپل مطرح نبود، این در حالی است که مایکروسافت و گوگل بهسرعت وارد رقابت شدند و ابزارهای هوش مصنوعی تولید محتوا، چتبات و جستجوی هوشمند را در محصولات خود پیادهسازی کردند.
از سوی دیگر، جان جیاناندریا، مسئول هوش مصنوعی اپل، باور داشت کاربران علاقهای به چتبات ندارند و بهطور معمول آنها را غیرفعال میکنند؛ دیدگاهی که موجب شد منابع انسانی و مالی کافی به توسعه LLM اختصاص داده نشود.
اپل در حال حاضر تلاش دارد با استفاده از فناوری حریم خصوصی تفاضلی (Differential Privacy)، دادههایی ساختگی تولید کرده و آنها را با زبان واقعی کاربران در ایمیل و پیام ترکیب کند تا بدون ارسال اطلاعات به سرور مرکزی، مدلهای هوشمند را آموزش دهد. همچنین قرار است نسخه جدید سیری توانایی جستجوی زنده در وب و ارائه پاسخهای بهروز مشابه ابزارهایی مانند Perplexity AI را پیدا کند. مذاکرات اپل با چند شرکت جستجوی هوشمند نیز در جریان است.
منبع: ایمنا