سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری آمازون برای رقابت با استارلینک

آمازون با پرتاب موفقیت‌آمیز نخستین دسته از ماهواره‌های پروژه کویپر، به طور رسمی وارد رقابت اینترنت ماهواره‌ای با استارلینک شد.

به نقل از یورونیوز، این ماموریت که «کویپر اطلس ۱» نام دارد، ساعت ۷ عصر به وقت محلی از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا و با استفاده از موشک «اطلس وی» متعلق به شرکت «یونایتد لانچ الاینس» به فضا پرتاب شد و قرار است ۲۷ ماهواره را در مدار زمین قرار دهد. تلاش قبلی برای انجام این پرتاب به دلیل بدی آب‌وهوا لغو شده بود.

پروژه کویپر که زیرمجموعه‌ای از شرکت آمازون به شمار می‌رود و توسط جف بزوس بنیان‌گذاری شده، می‌کوشد به جایگاهی مشابه استارلینک دست یابد. استارلینک شبکه ماهواره‌ای متعلق به اسپیس‌ایکس است که تحولی در اینترنت ماهواره‌ای ایجاد کرده و ایلان ماسک را به بازیگری مهم در عرصه ژئوپلیتیک تبدیل کرده است.

رقابتی نفس‌گیر در مدار زمین

این طرح که ۱۰ میلیارد دلار هزینه دارد، قصد دارد حدود ۳۲۰۰ ماهواره را در مدار نزدیک زمین در ارتفاعی تا حدود ۱۹۰۰ کیلومتر از سطح زمین، مستقر کند. آمازون امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی خدمات اینترنتی خود را راه‌اندازی کند. هنوز قیمت این خدمات اعلام نشده اما آمازون وعده داده قیمت‌گذاری آن با سیاست‌های مقرون‌به‌صرفه این شرکت هماهنگ خواهد بود.

همچنین بخوانید: ارتقای هوش مصنوعی چین: علی‌بابا از نسخه پیشرفته Qwen ۳ رونمایی کرد

با این پرتاب، آمازون به‌طور رسمی وارد میدانی می‌شود که پر از رقابت و با رشد سریع است؛ میدانی که نه‌تنها استارلینک بلکه بازیگران جدید دیگری نیز در آن حضور دارند.

با پرتاب این ماهواره‌ها، آمازون رسما وارد عرصه رقابت در بازار اینترنت ماهواره‌ای شد؛ بازاری که نه تنها استارلینک بلکه شرکت‌های تازه‌وارد دیگری هم در آن حضور دارند.

اسپیس‌ایکس نخستین ماهواره‌های استارلینک را در سال ۲۰۱۹ به فضا فرستاد و اکنون بیش از ۶ هزار و ۷۵۰ ماهواره فعال دارد که به بیش از پنج میلیون نفر در سراسر جهان خدمات می‌دهند و بی‌رقیب‌ترین بازیگر این حوزه به شمار می‌رود.

استارلینک همچنین در مناطق آسیب‌دیده از جنگ و بلایای طبیعی از جمله پس از زلزله ویرانگر سال ۲۰۲۳ در مراکش و نیز در خطوط مقدم جنگ اوکراین با روسیه، نقش کلیدی در تامین اینترنت ایفا کرده است.

آمازون اعلام کرده در ماه‌ها و سال‌های پیش رو، روند پرتاب ماهواره‌های خود را سرعت خواهد بخشید. این شرکت تاکنون بیش از ۸۰ ماموریت را با همکاری شرکت‌های «یونایتد لانچ الاینس»، «آریان‌اسپیس» فرانسه، «بلو اریجین» متعلق به بزوس و حتی «اسپیس‌ایکس» برنامه‌ریزی کرده است.

ماهواره‌های آمازون به تدریج به مجموعه بزرگ ماهواره‌های مدار نزدیک زمین خواهند پیوست؛ جایی که اکنون شبکه‌های «استارلینک»، «وان‌وب» اروپا و ماهواره‌‌های «گوانگ» چین حضور دارند.

رشد سریع تعداد ماهواره‌ها در این بخش از فضا نگرانی‌هایی درباره ازدحام بیش‌ از حد، خطر برخورد و تاثیر منفی بر مشاهدات نجومی ایجاد کرده است.

نقش رو‌به‌رشد شرکت‌های خصوصی در فضا همچنین پرسش‌های را مطرح کرده، به‌ویژه از آن‌رو که نفوذ ماسک از دنیای تجارت فراتر رفته و به حوزه سیاست و دیپلماسی نیز کشیده شده است.

ماسک درخصوص آینده نقش استارلینک در اوکراین صحبت‌های متناقضی داشته است؛ این در حالی است که این شبکه همچنان یکی از ابزارهای حیاتی ارتش اوکراین در برابر روسیه است.

در عین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و از نزدیکان ماسک، وعده داده که این جنگ را به پایان خواهد رساند.

منبع: سینتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا