AI Overviews؛ رقابت گوگل با جست‌وجوگرهای هوش مصنوعی

مدیرعامل آلفابت اعلام کرد که قابلیت AI Overviews گوگل اکنون ماهانه بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر فعال دارد و به بخش مهمی از تجربه جست‌وجوی کاربران تبدیل شده است.

سوندار پیچای، مدیرعامل آلفابت اعلام کرد قابلیت هوش مصنوعی AI Overviews در جست‌وجوی گوگل اکنون ماهانه بیش از ۱٫۵ میلیارد کاربر فعال دارد. این ابزار که از می ۲۰۲۴ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳) دردسترس عموم قرار گرفت، اکنون بخش مهمی از تجربه‌ی جست‌وجوی کاربران را تشکیل می‌دهد.

همچنین بخوانید: احتمال خرید کروم توسط یاهو؛ معامله‌ای به ارزش ده‌ها میلیارد دلار

ویژگی AI Overviews فقط بخشی از فعالیت‌های گسترده‌ی گوگل در حوزه‌ی هوش مصنوعی محسوب می‌شود. این شرکت در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۵ از مدل پیشرفته‌ی جمینای ۲٫۵ پرو رونمایی کرد و قابلیت ساخت پادکست با ابزار Deep Search جمینای را در اختیار کاربران گذاشت. همچنین گوگل مپ اکنون با کمک جمینای می‌تواند از اسکرین‌شات‌ها برای برنامه‌ریزی سفر استفاده کند.

AI Overviews، برگ برنده گوگل در رقابت با هوش مصنوعی

گوگل با وجود انتقادهای اولیه به AI Overviews، توسعه‌ی قابلیت مذکور را متوقف نکرد و حتی تبلیغات رسمی را نیز در آن به‌نمایش گذاشت. این اقدام تلاش جدی گوگل برای رقابت با جست‌وجوگرهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT Search و پرپلکسیتی را نشان می‌دهد.

از طرف دیگر، گوگل در گوشی‌ها درحال جایگزینی دستیار صوتی اسیستنت با جمینای است. پیچای می‌‌گوید تا پایان سال، تبلت‌ها، خودروها و سایر گجت‌های متصل به موبایل نیز از جمینای بهره خواهند برد. در حوزه‌ی سخت‌افزار نیز گوشی پیکسل 9A معرفی شد، اما عرضه‌ی آن به‌دلیل مشکل کیفیتی به تعویق افتاد.

گوگل در کنار پیشرفت‌های اخیر، با چالش‌های حقوقی جدی نیز روبه‌رو شده است. این شرکت پرونده‌ی انحصار تبلیغات دیجیتال را باخت و به‌دلیل سلطه در بازار جست‌وجو با دادگاه دست‌وپنجه نرم می‌کند. بااین‌حال، طبق گزارش مالی گوگل، این شرکت در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۵ با ثبت درآمد ۹۰٫۲ میلیارد دلاری همچنان عملکرد قدرتمندی دارد.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا