پورشه به دنبال ساخت یک موتور غول‌آسا برای خودروهایش است

پورشه پس از خداحافظی با موتور W12 با ثبت پتنت جدید خود به دنبال ساخت یک موتور جدیدِ غول‌آسا است.

بنتلی در سال ۲۰۲۴ با موتور نمادین W12 خود خداحافظی کرد، اما ظاهراً گروه فولکس‌واگن هنوز قصد ندارد این نوع موتور را کنار بگذارد. پورشه پتنتی منتشر کرد که از توسعه‌ی پیشرانه‌ی جدید با سه ردیف سیلندر خبر می‌دهد؛ طرحی که از نظر مهندسی حتی از W12های گذشته هم پیچیده‌تر است.

در پتنت پورشه توضیح داده شده است که سیلندرها به شکل W واقعی و نه ترکیب دو موتور V در کنار هم چیده شده‌اند. هر سرسیلندر ورودی و خروجی جداگانه دارد و مسیر جریان هوا به‌گونه‌ای طراحی شده است تا بدون انحنا و با حداقل اصطکاک وارد سیلندر شود؛ عاملی که به افزایش راندمان و کاهش دمای هوا کمک می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی پورشه ۹۱۱ GT3: ترکیبی از سرعت، تکنولوژی و طراحی اسپرت

 به‌نوشته‌ی Carscoops، پورشه در طراحی جدید خود مجرای اصلی هوا را در بالای موتور قرار داده است تا هوای خنک‌تر مستقیماً وارد سیلندرها شود. این ساختار علاوه‌بر تفکیک کامل سیستم ورودی و خروجی، امکان استفاده از مسیرهای کوتاه‌تر برای مکش هوا را نیز فراهم می‌کند که عملکرد پیشرانه را بهبود می‌دهد.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، موتور جدید احتمالاً توان پشتیبانی از سه توربوشارژر یا سوپرشارژر را دارد؛ قابلیتی که اگر اجرایی شود، گامی بزرگ‌تر از موتور ۶ لیتری W12 بنتلی با توان ۷۴۰ اسب بخار خواهد بود. چنین ظرفیتی نشان می‌دهد پورشه در تلاش است مرزهای قدرت و بازده را فراتر ببرد.

هرچند هنوز مشخص نیست طراحی موتور سه سیلندر به مرحله‌ی تولید یا استفاده در خودروهای مسابقه‌ای برسد، اما انتشار این پتنت نشان می‌دهد پورشه و گروه فولکس‌واگن همچنان به نوآوری در موتورهای درون‌سوز باور دارند. شاید این طرح سرانجام در قلب نسل بعدی بوگاتی یا یک ابرخودروی جدید پورشه بتپد.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا