استون مارتین دی بی ۱۲ اس رونمایی شد؛ بازگشت باشکوه ابرخودرو محبوب +تصاویر

استون مارتین از جدیدترین مدل نمادین خود، دی‌بی‌۱۲ اس (Aston Martin DB12 S) رونمایی کرده است.

تحریریه حرف مرد: این خودرو که نقطه آغاز خود را مدل پرهیجان و راننده‌محور دی‌بی‌۱۲ قرار داده، با قدرت بیشتر و توانایی‌های دینامیکی برتر، بر اساس فرمول پیشگامانه خود در زمینه عملکرد فوق‌لوکس و بسیار پویا بنا شده است. در کنار تغییرات چشمگیر در نمای خارجی و بهبودهای گسترده در فضای داخلی، دی‌بی‌۱۲ اس اوج جدیدی از تورر (Super Tourer) محسوب می‌شود.

پاسداری از یک سنت دیرینه

دی‌بی‌۱۲ اس به جمع دی‌بی‌ایکس اس (DBX S) و ونتیج اس (Vantage S) می‌پیوندد تا جدیدترین نمونه در سنت دیرینه استون مارتین برای اعمال پسوند «اس» به برترین نمونه عملکردی از یک مدل تثبیت‌شده باشد. این سنت در سال ۱۹۵۳ با خودروی مسابقه‌ای درخشان دی‌بی‌۳اس (DB3S) آغاز شد.

استون مارتین دی بی 12 اس
استون مارتین دی بی ۱۲ اس

از نمونه‌های اخیر می‌توان به ونکویش اس (Vanquish S) نسل اول و دوم که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۶ معرفی شدند؛ مدل‌های ونتیج اس وی‌۸ و وی‌۱۲ (V8 and V12 Vantage S) که در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ معرفی شدند و رپید اس (Rapid S) چهارنفره magnificent که آن هم در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، اشاره کرد.

قلبی تواناتر

قلب تپنده دی‌بی‌۱۲ اس، نسخه‌ای حتی قدرتمند‌تر از موتور V8 و ۴.۰ لیتری توربوشارژ دوقلو استون مارتین است. این موتور اکنون با ۷۰۰ اسب بخار (PS) در ۶۰۰۰ دور در دقیقه که ۲۰ اسب بخار افزایش یافته و گشتاور ۸۰۰ نیوتن‌متر که بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه عرضه می‌شود، پاسخگویی درخشان، شتابی بی‌امان و حداکثر سرعت ۲۰۲ مایل بر ساعت (۳۲۵ کیلومتر بر ساعت) را ارائه می‌دهد.

صدای متمایز و سیستم اگزوز جدید

دی‌بی‌۱۲ اس از یک صدای اگزوز جدید و متمایز بهره می‌برد. سیستم اگزوز اسپورت استیل ضدزنگ با چهار خروجی، برای تشدید فرکانس‌های موتور در سرتاسر محدوده دور موتور، به منظور عمق و قدرت بیشتر، تنظیم شده است. یک سیستم اگزوز تیتانیوم اختیاری (optional titanium exhaust system) نیز این صدا را تقویت کرده و بسامدهای bass, mid و treble را بیشتر تقویت می‌کند و سطح صدا را ۱.۵ دسی‌بل افزایش می‌دهد، در حالی که در مقایسه با سیستم استیل ضدزنگ، ۱۱.۷ کیلوگرم نیز از وزن می‌کاهد.

بهینه‌سازی در عملکرد و انتقال قدرت

تغییرات کالیبراسیون در سیستم انتقال قدرت، سیستم کنترل را بهینه کرده، زمان‌های تعویض دنده را بیش از ۵۰ درصد کاهش داده و منجر به بهبود ۰.۱ ثانیه‌ای در زمان ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت شده است که اکنون تنها ۳.۴ ثانیه است. مهندسان آستون مارتین همچنین کالیبراسیون پدال گاز را بیشتر صیقل داده‌اند و با معرفی یک نقشه جدید گاز “by-wire” مخصوص اس، کاری کرده‌اند تا پدال گاز حس اتصال و کنترل حتی بیشتری به راننده بدهند.

ارتقای شاسی و دینامیک

بسته‌ای گسترده از تغییرات شاسی، با هدف افزایش تناسب در حس چابکی، اتصال و دقت راننده، همراه با بهبود در حس و تعادل انجام شده است. تغییرات نرم‌افزاری در میراکننده‌های بیل‌شتاین DTX برای بهبود کنترل رول و گام، همگام با یک میله ضد رول (anti-roll bar) سفت‌تر در عقب و تنظیمات دقیق‌شده هندسی camber, toe و caster عمل می‌کنند. ترکیب این تغییرات، منجر به بهبود در اطمینان بخش جلویی و حس کلی چابکی می‌شود.

استون مارتین دی بی 12 اس
استون مارتین دی بی ۱۲ اس

فرمان و دیفرانسیل الکترونیکی دقیق‌تر

تنظیمات اضافی در کالیبراسیون فرمان و دیفرانسیل عقب الکترونیکی (electronic rear differential – E-diff)، این امکان را برای مهندسان شاسی آستون مارتین فراهم کرده تا اتصال و پاسخگویی بیشتری را برای حسی طبیعی‌تری برنامه‌ریزی کنند. با قابلیت استفاده بیشتر از گاز در مراحل اولیه پیچ برای حداکثر رضایت از ورود تا خروج از پیچ، دی‌بی‌۱۲ اس به تعادلی بی‌نظیر از چابکی و قابلیت بهره‌برداری (exploitability)، همراه با یک ثبات زمینه‌ای برای حداکثر اطمینان و لذت دست می‌یابد.

ترمزهای کربن سرامیک استاندارد

یکی دیگر از ارتقاهای قابل توجه برای دی‌بی‌۱۲ اس، نصب ترمزهای کربن سرامیک (Carbon Ceramic Brakes – CCB) است. این ترمزها که با عملکرد و ظرفیت حرارتی افزایش‌یافته و همچنین کاهش قابل توجه وزن متصل‌نشده (unsprung weight) ارائه می‌شوند؛ با قطر ۴۱۰ میلی‌متر در جلو و ۳۶۰ میلی‌متر در عقب پاسخ خطی ترمز و حس یکنواخت پدال را با مقاومت استثنایی در برابر فرسودگی ترکیب می‌کنند. آن‌ها همچنین در مقایسه با ترمزهای فولادی، ۲۷ کیلوگرم از وزن متصل‌نشده می‌کاهند که مزایایی برای کیفیت سواری، حس فرمان و رفتار دینامیک هندلینگ به ارمغان می‌آورد.

سیستم جدید کنترل ترمز در پیچ

دی‌بی‌۱۲ اس همچنین از نسل بعدی سیستم کنترل ترمز در پیچ (corner braking control system – CBC) بهره می‌برد که بهینه‌سازی تعامل بین ماژول‌های کنترل یکپارچه لغزش ترمز و کنترل یکپارچه وسیله نقلیه را انجام می‌دهد. یک عملکرد پیش‌بینی کننده درون سیستم CBC که به خودرو اجازه می‌دهد تا هنگام ترمز کردن به سمت پیچ (trail braking)، ثبات بهینه را حفظ کند و با استفاده بیشتر از عملکرد ترمز عقب، خطی تنگ‌تر از ورود به پیچ تا اوج حفظ کند.

این سیستم به راننده اجازه می‌دهد دیرتر ترمز کند و با ثبات بهبودیافته‌ای این کار را انجام دهد، در حالی که سیستم کنترل یکپارچه لغزش ترمز، عملکردی را در محور عقب ارائه می‌دهد تا رفتار قابل پیش‌بینی، دقیق و منسجم در پیچ‌ها را در تمام محیط‌های رانندگی، از جاده‌های پیچ‌دار روستایی گرفته تا خروجی‌های تقاطع بزرگراه با سرعت بالا یا رانندگی در مسیر مسابقه فراهم کند.

سایمن نیوتن (Simon Newton)، مدیر عملکرد وسایل نقلیه آستون مارتین درباره خودرو جدید می‌گوید: «فناوری که با دی‌بی‌۱۲ معرفی کردیم، اکنون به ما این امکان استثنایی را می‌دهد تا عمق جدیدی از شخصیت و قابلیت را درون یک پلتفرم خودرویی یکسان کاوش کنیم. با دی‌بی‌۱۲ اس، ما با دقت میزانی از تغییرات دقیق را مهندسی کرده‌ایم که سطوح اثر ظرافت را حفظ می‌کنند، عملکرد وسیله نقلیه را تقویت می‌کنند و مشارکت راننده را تشدید می‌نمایند. پس از افزودن این پهنای باند دینامیکی و عملکردی بالاتر به دی‌بی‌۱۲ اس، ما معتقدیم که این کار، اتوس تورر را به سطح هیجان‌انگیز جدیدی ارتقا می‌دهد.»

ظاهر تهاجمی و کاربردی

از نظر بصری، دی‌بی‌۱۲ اس جدید، عملکرد و حس اسپرت تقویت‌شده خود را با ظاهری چشمگیر و جدید منعکس می‌کند. از جلو، دی‌بی‌۱۲ اس با اسپلیتر (splitter) جلو و دریچه‌های کاپوت جدید شناسایی می‌شود که هر کدام نقشی کاربردی و زیبایی‌شناختی ایفا می‌کنند.

اسپلیتر به صورت بصری دی‌بی‌۱۲ اس را پایین‌تر و پهن‌تر نشان می‌دهد تا ظاهری قاطع‌تر ایجاد کند، در حالی که نیروی رو به پایین تولید می‌کند و جریان هوا را به درون و اطراف چرخ‌های جلو هدایت می‌کند تا جریان هوا را تثبیت کرده و تاثیر لیفت را بیشتر کاهش دهد. دریچه‌های کاپوت — که با روکش مشکی براق یا فیبرکربن ۲×۲ Twill اختیاری ارائه می‌شوند، به خروج هوای گرم از موتور۴.۰ لیتری با پیکربندی «hot-V» کمک می‌کنند و در عین حال نمای پیشانی تهاجمی‌تر دی‌بی‌۱۲ اس را کامل می‌کنند.

استون مارتین دی بی 12 اس
استون مارتین دی بی ۱۲ اس

نمای جانبی و نشان‌های متمایز

در طرفین، دی‌بی‌۱۲ اس دارای افزوده‌های جدید مشکی براق است. این موارد خط تشکیل‌شده توسط اسپلیتر جلوی جدید را ادامه می‌دهند. دی‌بی‌۱۲ اس همچنین سنت قرار دادن نشان‌های اس در مکان‌های کلیدی را ادامه می‌دهد. به طور خاص، روی فندرها این نشان را می‌بینیم. این نشان که با دست ساخته شده و از جنس کروم روشن یا تیره است، با لعاب شیشه‌ای قرمز رنگ تکمیل شده و نشانی گسسته اما پایدار از عملکرد بالای این خودرو است.

طراحی عقب

طراحی عقب دی‌بی‌۱۲ اس یک اعلام تاکیدی انجام می‌دهد و ذات قدرت تقویت‌شده، دینامیک تقویت شده شده و یک صدای فراموش‌نشدنی را به تصویر می‌کشد. یک بار دیگر آیرودینامیک نقش عمده را ایفا می‌کند، اسپویلر (spoiler) عقب ثابت، نمایش افزوده و پایداری در سرعت‌های بالا را افزایش می‌دهد. در زیر آن، دیفیوزر (diffuser) عقب جدید قرار دارد که لیفت را کاهش می‌دهد در حالی که فضا را برای لوله‌های اگزوز دی‌بی‌۱۲ اس فراهم می‌کند که درون یک سپر عقب گسترده‌تر برای حداکثر تاثیر بصری قاب شده‌اند.

فضای داخلی منحصربه‌فرد و لوکس

مشابه بدنه اس در مجموعه احیا شده استون مارتین، فضای داخلی دی‌بی‌۱۲ اس میزبان مجموعه‌ای از جزئیات متمایز کننده منحصربه‌فرد برای مدل نمادین است. در صدر این موارد، آنودایز قرمز رنگ روی کنترلر چرخشی فلزی گره خورده برای انتخاب حالت رانندگی قرار دارد که بر رنگ کمربندهای ایملی، دکمه‌های کنتراست صندلی، دوخت کنتراست و گلدوزی هدرست (headrest) نیز تاثیر گذاشته است.

از میان گزینه‌های جذاب ارائه‌شده برای دی‌بی‌۱۲ اس می‌توان به یک فرمان اسپرت گرم‌شونده آلکانتارا (Alcantara) و نشان نمادین بال‌های استون مارتین اعمال‌شده روی هدرست صندلی‌ها با استفاده از یک تکنیک خاص که از هر دو روش حکاکی و برجسته‌کاری برای دقت و عمق طرح استفاده می‌کند، اشاره نمود.

استون مارتین دی بی 12 اس
استون مارتین دی بی ۱۲ اس

دی‌بی‌۱۲ اس با انتخاب از بین سه گزینه تزئین داخلی عرضه می‌شود: تریم چرم و آلکانتارا Accelerate، تریم چرم نیم‌آنیلین اس و آلکانتارا Inspire S و تریم چرم کامل نیم‌آنیلین اس. هر دو بسته Inspire S شامل لایه‌گذاری Herringbone S و سقف آلکانتارا می‌شوند. دی‌بی‌۱۲ اس به صورت استاندارد به صندلی‌های جلوی الکتریکی ۱۶ حالته اسپرت پلاس مجهز است.

لازم به ذکر است که دی‌بی‌۱۲ اس هم‌اکنون در دو فرم کوپه (Coupe) و وولانته (Volante) قابل سفارش است و تحویل آن از سه ماهه اول سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.

منبع: astonmartin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا