شرایط پرداخت اقساطی مالیات در سال ۱۴۰۴ مشخص شد
اجرای سازوکارهای هوشمند و امکان پرداخت اقساطی مالیات، ضمن کاهش فشار مالی بر مودیان، موجب تسهیل فرآیند مالیاتدهی و افزایش انگیزه برای پرداخت به موقع مالیات میشود.

پرداخت مالیات یکی از مهمترین ابزارهای تأمین منابع مالی کشور است، اما فرآیند پرداخت مالیات برای بسیاری از مودیان، به ویژه صاحبان مشاغل و اصناف، میتواند دشوار و پرچالش باشد. اجرای سازوکارهای هوشمند و امکان پرداخت اقساطی مالیات، ضمن کاهش فشار مالی بر مودیان، موجب تسهیل فرآیند مالیاتدهی و افزایش انگیزه برای پرداخت به موقع مالیات میشود.
این اقدام، هم به نفع مودیان است که میتوانند بدون دغدغه و به تدریج مالیات خود را بپردازند و هم به نفع دولت که از وصول به موقع و منظم درآمدهای مالیاتی اطمینان حاصل میکند.
هوشمندسازی مالیات و پرداخت اقساطی در نظام مالیاتی ایران
رئیس اتحادیه ابزارفروشان تهران با اشاره به اهمیت استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ برای دریافت مالیات مشاغل و اصناف، گفت: «این سازوکار هم به نفع مودیان است و مشکلات آنان را کاهش میدهد و هم به نفع سازمان امور مالیاتی.»
وی توضیح داد که حدود ۹ میلیون نفر صاحبان مشاغل، اصناف و بازاریان مشمول مالیات هستند؛ این بخش بیش از ۲۶ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل میدهد اما تنها حدود ۶ درصد از مالیات کل کشور را پرداخت میکند. برای انضباطبخشی به دریافت مالیات از این بخش، سازمان امور مالیاتی اقدامات هوشمندانهای اجرا کرده است.
در سازوکار تبصره ماده ۱۰۰، نیازی به مراجعه مودیان به مأموران مالیاتی نیست و اظهارنامه پیشفرض به صورت خودکار صادر میشود. اعمال معافیتها نیز سیستمی است که موجب کاهش ارتباط رو در رو بین مودی و مأمور مالیاتی و رفع بسیاری از مشکلات گذشته میشود.
پرداخت مالیات ذیل تبصره ماده ۱۰۰ منجر به کاهش هزینهها و صرفهجویی در وقت و انرژی مودیان و مأموران مالیاتی شده و افزایش فرهنگ مالیاتی کشور و انضباط سازوکار مالیاتستانی را به همراه دارد.
مزایای پرداخت مالیات اقساطی
باقرپور افزود: «سازمان امور مالیاتی مشوقهایی برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ در نظر گرفته است.»
مودیانی که ذیل این تبصره مالیات خود را پرداخت کنند، از تخفیف بهرهمند شده و امکان تقسیط مالیات نیز دارند. این اقدامات باعث شده تا مودیانی که در نگهداری دفاتر و ارائه اظهارنامه مشکل داشتند، مشکلاتشان رفع شود و نیازی به ارائه اظهارنامه دستی نداشته باشند.
وی خاطرنشان کرد که کمترین برخورد نفر به نفر مودی و ممیز مالیاتی در سازوکارهای جدید رخ میدهد و این امر روند پرداخت مالیات را تسهیل کرده و آرامش روانی برای مودیان ایجاد میکند. همچنین، عدد ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای حد مالیاتی در چارچوب تبصره ماده ۱۰۰ مشخص شده است و کسانی که کمتر از این میزان درآمد دارند، اظهارنامه به صورت پیشفرض برایشان صادر میشود.
پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و معاملات نسیه
نماینده لنجان در مجلس با اشاره به اصلاح نظام مالیاتی کشور گفت: «حل مشکل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاملات نسیه و ایجاد امکان پرداخت مالیات پس از تسویه منجر به پیشبینیپذیری اقتصاد، کاهش فرار مالیاتی و تحقق درآمدهای مالیاتی میشود.»
وی توضیح داد که مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهمترین انواع مالیات است و پیش از این، مودیان به دلیل نامشخص بودن نرخ مالیات بر کالاها و خدمات با مشکلاتی روبرو بودند. به همین دلیل، دولت نرخ مالیات بر ارزش افزوده بیش از ۳ میلیون کالا و خدمت را مشخص کرده و زمینه بروز اختلاف بین مودی و مأمور مالیاتی را از بین برده است.
یکی دیگر از مشکلات مودیان مربوط به معاملات اعتباری و نسیه بود. اکنون سازمان امور مالیاتی امکان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده پس از تسویه معامله را فراهم کرده است که از مودیان حمایت میکند و زمینه رونق کسبوکارها را فراهم میسازد.
پولادی تصریح کرد: «هوشمندسازی روند دریافت مالیات بر ارزش افزوده و صدور صورتحساب الکترونیک، اعمال سلیقه شخصی مأمور مالیاتی را حذف کرده و مشکلات گذشته را برطرف میکند.»
وی افزود که صدور صورتحساب الکترونیک و بررسی هوشمند آن قبل از صدور، امکان رد صورتحسابها پس از صدور را از بین برده و مانع از به دردسر افتادن مودیان میشود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد که هوشمندسازی مالیات بر ارزش افزوده موجب صرفهجویی در وقت و انرژی مودیان و سازمان امور مالیاتی، افزایش دقت و انضباط سازوکار مالیاتی و رضایت عمومی از روندهای مالیاتی شده است. همچنین اعتبارسنجی شرکتها برای جلوگیری از صدور فاکتور جعلی، پرداخت مالیات پس از تسویه و اصلاح فرآیندهای الکترونیک، زمینه پیشبینیپذیری اقتصادی و کاهش فرار مالیاتی را فراهم میکند.
منبع: اقتصادآنلاین