ویندرانر: بزرگترین هواپیمای جهان با ماموریتی عجیب!
ویندرانر بزرگترین هواپیمای جهان است که حتی از غول رویایی شوروی، یعنی آنتونوف ۲۲۵ مریا هم بزرگتر است. این شاهکار مهندسی اما ماموریتی غیرقابل حدس دارد!
شرکت انرژی «رادیا (Radia)» در حال ساخت یک هواپیمای غولپیکر به نام «ویندرانر» (WindRunner) است که میتواند پرههای عظیم توربینهای بادی – از بلندترین اجسام جهان – را به مناطق دورافتاده منتقل کند. این هواپیمای ۱۰۸ متری با ظرفیت حمل ۱۲ برابر بیشتر از بوئینگ ۷۴۷ که ۳۹ متر کوتاهتر هم هست، انقلابی در صنعت انرژی پاک ایجاد خواهد کرد.
طراحی انقلابی برای چالشهای لجستیکی
«مارک لاندستروم»، دانشمند علوم موشکی و یکی از چهرههای کلیدی در این پروژه است. او به طراحی این هواپیما برای حمل پرههای توربینهای بادی که گاهی تنها یک عدد از آنها در هر پرواز جا میگیرد، کمک کرده است. این راهحلی برای مشکلات فعلی انتقال پرهها به نقاط دوردست است که وزن هرکدام میتواند تا ۲۶ تن برسد.
نماینده رادیا به «انجمن سلطنتی هوانوردی (Royal Aeronautical Society)» توضیح داد که توربینهای بزرگتر و پرههای طولانیتر، انرژی بیشتری با هزینهای ۳۰ درصد کمتر تولید میکنند. «پل هانا»، معاون بازاریابی رادیا، درباره چالشهای انتقال پرهها گفت: «برنامهریزی برای جابجایی این پرهها از طریق جادهها یک سال و نیم طول میکشد. باید از زیر پلها عبور کرد، علائم راهنمایی را برداشت و حتی ممکن است مجبور شویم خانههای نزدیک به خروجیها را جابجا کنیم.»
ویژگیهای منحصربهفرد ویندرانر
هانا تاکید کرد که «تنها راه حل عملی»، ساخت هواپیمایی عظیم برای انتقال مستقیم پرهها از مزارع بادی است. ویندرانر با ارتفاع ۲۴ متری و طول بالهای ۸۰ متری، میتواند یک پره ۱۰۵ متری یا سه پره ۸۰ متری را حمل کند. با توجه به میانگین طول فعلی پرهها (۷۰ متر)، این هواپیما امکان تولید پرههای حتی بزرگتر – تا ۱۰۴ متر – را فراهم میکند که انرژی بادی بیشتری جذب خواهند کرد.
کاربردهای آینده: از نظامی تا نفت و گاز
لاندستروم پیشبینی میکند که ویندرانر در آینده برای اهداف نظامی مانند انتقال جنگندههای اف-۱۶ (F-16) بدون نیاز به قطعه قطعه کردن استفاده شود و یا در صنعت نفت و گاز به کار گرفته شود.
هانا انتظار دارد که هدف رادیا برای تحویل هوایی پرهها تا سال ۱۴۰۹ شمسی (۲۰۳۰ میلادی) محقق شود و اضافه کرد: «این فرصت را داریم که مقدار چشمگیری از دیاکسید کربن را از جو حذف کنیم و به صنعت هوانوردی اجازه میدهیم در کاهش ۳۰ درصدی هزینه انرژی مشارکت کند.»
مبارزه با تغییرات اقلیمی: انگیزه اصلی
لاندستروم در گفتگو با «مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum)» تاکید کرد: «ضرورت مبارزه با تغییرات آبوهوایی عامل محرک بزرگی است. ارائه راهحلی هوافضایی برای مقابله با این بحران—به جای تشدید آن—برای مهندسان و شرکتهای این صنعت فرصتی استثنایی است تا مهارتهای خود را نه صرفاً برای بهینهسازی پروازهای مسافری یا تولید محصولات دفاعی، بلکه برای حذف درصد قابلتوجهی از دیاکسید کربن جهان به کار بگیرند.»