رونمایی از پتک فیلیپ کیوبیتس : بزرگ‌ترین رویداد صنعت ساعت در ۲۰۲۴

پتک فیلیپ در آنچه مهم‌ترین رویداد صنعت ساعت در سال 2024 خوانده می‌شود، از یک مجموعه جدید با نام کیوبیتس رونمایی کرد.

روز جمعه و پس از ۲۵ سال، «پتک فیلیپ» مجموعه ساعت جدید خود را رونمایی کرد. این مجموعه که به منظور جذب مشتریان شهری و مدرن و مقابله با رکود شدید در صنعت ساعت‌سازی طراحی شده است، با نام «کیوبیتس» (Cubitus) معرفی شده است.

پتک فیلیپ کیوبیتس به شکل مربع با گوشه‌های گرد و طراحی اسپرت است که به جریان روزافزون محبوبیت ساعت‌های با طراحی خاص اشاره دارد. این مجموعه همچنین نشان‌دهنده محبوبیت فزاینده ساعت‌های لوکس ورزشی، به‌ویژه ساعت‌های استیل لوکس با دستبندهای یکپارچه است.

رونمایی از مجموعه کیوبیتس در شرایطی صورت می‌گیرد که بر اساس گزارش «فدراسیون صنعت ساعت‌سازی سوئیس» صادرات ساعت‌های سوئیسی در ماه سپتامبر ۱۲.۴ درصد کاهش یافته و این بدترین عملکرد ماهانه در سال جاری بوده است. پتک فیلیپ که به عنوان شرکتی مستقل فعالیت می‌کند و اطلاعات مالی سالانه خود را فاش نمی‌کند، به عنوان معیاری برای این صنعت شناخته می‌شود. طبق گزارش مورگان استنلی درباره صنعت ساعت سوئیس، پتک فیلیپ پنجمین شرکت بزرگ ساعت‌سازی است و درآمد سالانه آن به ۲.۱ میلیارد فرانک سوئیس (۲.۴ میلیارد دلار) می‌رسد.

اورل باکس ، کارشناس صنعت ساعت و مشاور ارشد خانه حراج فیلیپس، به فایننشال تایمز می‌گوید: «پتک فیلیپ طلای استاندارد صنعت ساعت‌های مکانیکی پیچیده است. کاری که پتک فیلیپ انجام می‌دهد، چه خوب و چه بد، بسیار تاثیرگذار است. اکنون که با دورانی سخت و چالش‌برانگیز روبه‌روایم، این که ببینیم آن‌ها در چه مسیری پیش می‌روند، اهمیت بیشتری هم دارد.»

او اضافه می‌کند که رونمایی از یک مجموعه جدید توسط پتک فیلیپ بسیار مهم است: «مانند این است که پورشه مدل جدیدی را عرضه کند یا فراری بگوید که یک شاسی بلند تولید می‌کند.»


بخوانید: سیکو پریسیج جدید معرفی شد: Craftsmanship Urushi GMT SPB447


مراسم رونمایی از خط تولید کیوبیتس در برگسون مونیخ، که قبلا یک نیروگاه بوده و اکنون به فضایی فرهنگی تبدیل شده، برگزار شد. چند روز قبل از رونمایی، تصاویری از یکی از مدل‌های جدید به‌صورت غیررسمی در اینترنت منتشر شد که واکنش‌های زیادی در انجمن‌های اینترنتی تخصصی و شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. تیری استرن، رئیس پتک فیلیپ، گفته که از این اتفاق «ناامید و بهت‌زده» شده است.

مجموعه جدید کیوبیتس شامل سه مدل است. مدل پلاتینیوم رفرنس ۵۸۲۲P با نمایشگر بزرگ تاریخ، نمایش فازهای ماه و روزهای هفته است که همگی در یک لحظه با هم تغییر می‌کنند و ۶ پتنت در انتظار ثبت دارد. این مدل همراه با دو مدل دیگر که قابلیت نمایش تاریخ را دارند ارائه می‌شود: رفرنس ۵۸۲۱/۱AR با استایل کلاسیک و بدنه استیل رزگلد با صفحه آبی، و رفرنس ۵۸۲۱/۱A تمام استیل با صفحه زیتونی. قیمت این ساعت‌ها به ترتیب ۸۸.۳۸۰ دلار، ۶۱.۲۸۰ دلار و ۴۱.۲۴۰ دلار است.

ساعت کیوبیتس اکنون در کنار دیگر مجموعه‌های ساعت‌های ورزشی این شرکت مانند اکوانات (Aquanaut) و ناتیلوس (Nautilus) قرار می‌گیرد که هر دو فهرست انتظار طولانی داشتند. پتک فیلیپ اکوانات در سال ۱۹۹۷ عرضه شد و ناتیلوس که در سال ۱۹۷۶ تولید شده بود، در سال ۲۰۰۶ دوباره به خط تولید برگشت. کمترین قیمت برای مدل‌های استیل اکوانات و ناتیلوس به ترتیب ۲۲.۲۷۰ دلار و ۳۲.۵۲۰ دلار است.

استرن گفت که مهم‌ترین جنبه مجموعه جدید، ساخت یک ساعت ورزشی لوکس با طراحی قوی و متفاوت در بازاری است که ۸۵ درصد ساعت‌ها به شکل گرد هستند. او افزود: «بیش از ۱۵ سال است که به دنبال یک خط ورزشی مانند این بودم.»

استرن درباره وضعیت بازار هم گفت که رکود اخیر بیشتر به دلیل چرخه‌های طبیعی بازار است و نشان‌دهنده بازگشت به دوران عادی‌تر و محافظه‌کارانه‌تر پس از دوران سرخوشی پساکرونا است. البته او اضافه کرد که ساعت‌های میان‌رده با قیمت ۵,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ فرانک سوئیس، وضع خوبی ندارند.


بخوانید: ساعت سوپرلوکس محمدرضا گلزار از جنس طلا و چرم کروکودیل +تصاویر


به گفته استرن مدل استیل به‌ویژه برای خریداران جاه‌طلب بین ۳۰ تا ۵۰ سال جذاب خواهد بود، در حالی که مدل پلاتینیوم رفرنس ۵۸۲۲P بیشتر مشتریان مسن‌تر را هدف قرار داده است، البته فرد مسنی که «که همچنان باحال است و از جذابیت لذت می‌برد.»

کار ساخت کیوبیتس رسماً حدود چهار سال پیش آغاز شد و مفهوم آن در Ref 5822P ریشه دارد که دارای موتور کاملاً جدیدی است. بخش تخصصی موتورهای پتک فیلیپ می‌تواند تا یک دهه را صرف توسعه کالیبرهای جدید کند، و این شرکت در حال حاضر بر روی موتورهایی کار می‌کند که قرار است تا سال ۲۰۳۹ عرضه شوند.

استرن برای کیوبیتس از این فهرست موتورهای در حال توسعه، نمونه‌ای را که بر پایه کالیبر ۲۴۰ خودکار و بسیار باریک پتک فیلیپ ساخته شده انتخاب کرد، در حالی که نمایشگر بزرگ تاریخ این کالیبر به صفحه مربعی ساعت می‌آمد.

تنها چهار نفر از شرکت در خلق کیوبیتس نقش داشتند: استرن؛ ژروم پرنیکی، مدیر تجاری و بازاریابی؛ پاتریک کرمرز، مدیر فروشگاه اصلی برند در ژنو؛ و اریک فاگه ، رئیس بخش طراحی. استرن گاهی از مشاوره پسرانش که هر دو در دهه بیست زندگی خود هستند نیز استفاده می‌کرد. او گفت: «آن‌ها در حال یادگیری [کسب‌وکار] هستند، اما من هم از نظراتشان خوشم می‌آید.»


بخوانید: کاسیو جی شاک GM2110D تمام فلزی را معرفی کرد +قیمت


کیوبیتس طی یک سال جلسات هفتگی، طراحی و بازنگری شد. استرن به یاد می‌آورد که طراحی‌های اولیه یا بیش از حد سنتی بودند یا بیش از حد حجیم. در نهایت، طراحی نهایی کیوبیتس به سمت طراحی‌های اکوانات و ناتیلوس حرکت کرد، چیزی که استرن از آن پشیمان نیست، زیرا آنها «خطوط قوی» برند هستند.

تیری استرن، رئیس پتک فیلیپ، در مراسم رونمایی از مجموعه کیوبیتس، ساعتی با رفرنس 5822P را به دست کرده است.
تیری استرن، رئیس پتک فیلیپ، در مراسم رونمایی از مجموعه کیوبیتس، ساعتی با رفرنس ۵۸۲۲P را به دست کرده است.

او گفت: «وقتی که انتظار دارید من به سمت چپ بروم، دوست دارم به سمت راست بروم. این بخشی از وظیفه من است که چیزی خلق کنم که مردم انتظارش را ندارند. من پیرو روندها نیستم و هیچ‌وقت هم نخواهم بود. ما باید مردم را شگفت‌زده کنیم.»

باکس ، کارشناس خانه حراج، می‌گوید که هرچند پتک فیلیپ یک رهبر صنعت است، اما برندها نباید اشتهای بازار را دست کم بگیرند. «حتی اگر نام شما به بزرگی پتک، رولکس، فراری یا پورشه باشد، می‌توانید اشتباه کنید و چیزی عرضه کنید که با ذائقه بازار همخوانی نداشته باشد. و یک رهبر [صنعت] همیشه به شکلی سخت‌گیرانه‌تر و نزدیک‌تر از یک [برند کوچک‌تر] بررسی می‌شود.»

در همین حال، استرن تأکید می‌کند که معرفی کیوبیتس نشان‌دهنده یک استراتژی جدید برای رونمایی از مجموعه‌های بیشتر و مکرر نیست، بلکه به گسترش پایگاه مشتریان پتک فیلیپ مربوط است. در حال حاضر این برند سالانه ۷۲,۰۰۰ قلم ساعت تولید می‌کند که تقریباً دو برابر بیشتر از زمانی است که استرن به شرکت پیوست. او گفت: «ما آن زمان مجبور بودیم گزینشی‌تر عمل کنیم، راهی جز این نداشتیم.» اما امروز، «می‌توانم تعداد افرادی که می‌توانند صاحب یک ساعت پتک فیلیپ شوند را کمی افزایش دهم. می‌توانم مجموعه خود را کمی بازتر کنم.»

مشخصات فنی – مجموعه پتک فیلیپ کیوبیتس

پتک فیلیپ رفرنس ۵۸۲۱/۱A

– قاب: ۴۵ میلی‌متر (از ساعت ۱۰ به ۴)، ۴۴.۵ میلی‌متر عرض (از ۹ به ۳ با تاج) × ۸.۳ میلی‌متر ضخامت × ۴۴.۹ میلی‌متر فاصله بین قلاب‌ها – قاب از جنس استیل ضدزنگ، ساخت دو تکه- پرداخت عمودی مات و براق متضاد – شیشه از جنس یاقوت کبود در جلو و پشت – تاج پیچی – مقاومت در برابر آب تا عمق ۳۰ متر

– صفحه: سبز زیتونی با طرح خورشیدی و برجسته به‌صورت افقی – نشانگرهای ساعت از جنس طلای سفید با پوشش شب‌تاب سفید – عقربه‌های باتون‌ شکل از طلای سفید با پوشش شب‌تاب سفید

– موتور: کالیبر ۲۶-۳۳۰ S C – ساخت شرکت – مهر پتک فیلیپ – اتوماتیک با روتور طلای ۲۱ عیار – شامل ۲۱۲ قطعه از جمله ۳۰ جواهر – ۲۷ میلی‌متر × ۳.۳ میلی‌متر – ۲۸,۸۰۰ ضربان در ساعت – چرخ تعادل Gyromax، فنر مویی Spiromax – ذخیره انرژی بین ۳۵ تا ۴۵ ساعت – نمایش ساعت، دقیقه، ثانیه و تاریخ

– بند: بند یکپارچه از جنس استیل، مات و براق – قفل تاشو با سیستم تنظیم قفل‌دار (۴ وضعیت تنظیم)

– شماره مرجع: ۵۸۲۱/۱A-001

– قیمت: ۳۵.۰۰۰ فرانک سوئیس یا ۴۱.۲۴۰ دلار

 پتک فیلیپ رفرنس ۵۸۲۱/۱AR

– قاب: ۴۵ میلی‌متر (از ۱۰ به ۴)، ۴۴.۵ میلی‌متر عرض (از ۹ به ۳ با تاج) × ۸.۳ میلی‌متر ضخامت × ۴۴.۹ میلی‌متر فاصله بین قلاب‌ها – قاب از رزگلد ۱۸ عیار و استیل ضدزنگ، ساخت دو تکه – پرداخت عمودی مات و براق متضاد – شیشه از جنس یاقوت کبود در جلو و پشت – تاج پیچی – مقاومت در برابر آب تا عمق ۳۰ متر

– صفحه: آبی با طرح خورشیدی و برجسته به‌صورت افقی – نشانگرهای ساعت از جنس طلای رزگلد با پوشش شب‌تاب سفید – عقربه‌های باتون‌ شکل از طلای رزگلد با پوشش شب‌تاب سفید

– موتور: کالیبر ۲۶-۳۳۰ S C – ساخت شرکت – مهر پتک فیلیپ – اتوماتیک با روتور طلای ۲۱ عیار – شامل ۲۱۲ قطعه از جمله ۳۰ جواهر – ۲۷ میلی‌متر × ۳.۳ میلی‌متر – ۲۸,۸۰۰ ضربان در ساعت – چرخ تعادل Gyromax، فنر مویی Spiromax – ذخیره انرژی بین ۳۵ تا ۴۵ ساعت – نمایش ساعت، دقیقه، ثانیه و تاریخ

– بند: بند یکپارچه از طلای رزگلد ۱۸ عیار و استیل، مات و براق – قفل تاشو با سیستم تنظیم قفل‌دار (۴ وضعیت تنظیم)

– شماره مرجع: ۵۸۲۱/۱AR-001

– قیمت: ۵۲.۰۰۰ فرانک سوئیس یا ۶۱.۲۸۰ دلار

پتک فیلیپ رفرنس ۵۸۲۲P

– قاب: ۴۵ میلی‌متر (از ۱۰ به ۴)، ۴۴.۵ میلی‌متر عرض (از ۹ به ۳ با تاج) × ۹.۶ میلی‌متر ضخامت × ۴۴.۹ میلی‌متر فاصله بین قلاب‌ها – قاب پلاتین ۹۵۰، دو تکه – پرداخت عمودی مات و براق متضاد – الماس با تراش باگت (۰.۰۲ قیراط) در موقعیت ساعت ۶ بزل – شیشه از جنس یاقوت کبود در جلو و پشت – تاج پیچی – مقاومت در برابر آب تا عمق ۳۰ متر

– صفحه: آبی با طرح خورشیدی و برجسته به‌صورت افقی – نشانگرهای ساعت از جنس طلای سفید با پوشش شب‌تاب سفید – عقربه‌های باتون‌ شکل از طلای سفید با پوشش شب‌تاب سفید – پنجره بزرگ برای نمایش تاریخ در یک قاب برجسته و براق – عقربه‌های فرعی از جنس طلای سفید با رنگ سفید

– موتور: کالیبر ۲۴۰ PS CI J LU – ساخت شرکت – مهر پتک فیلیپ – اتوماتیک با میکرو روتور طلای ۲۲ عیار – شامل ۳۵۳ قطعه از جمله ۵۲ جواهر – ۳۱ میلی‌متر × ۴.۷۶ میلی‌متر – ۲۱,۶۰۰ ضربان در ساعت – چرخ تعادل Gyromax، فنر مویی Spiromax – ذخیره انرژی بین ۳۸ تا ۴۸ ساعت – نمایش ساعت، دقیقه، ثانیه کوچک، فاز ماه، روز هفته و تاریخ بزرگ

– بند: بند آبی تیره با دوخت کرم – از جنس کامپوزیت با طرح پارچه – قفل تاشو از پلاتین ۹۵۰ کیوبیتس

– شماره مرجع: ۵۸۲۲P-001

– قیمت: ۷۵,۰۰۰ فرانک سوئیس یا ۸۸.۳۸۰ دلار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا