بیمه عمر تامین اجتماعی چیست؟ آشنایی با شرایط آن برای مستمری بگیران

بیمه عمر تامین اجتماعی برای حمایت از افراد در زمان کهولت سن، بازنشستگی، از کارافتادگی و حتی فوت فرد بیمه شده طراحی شده است که شامل مزایایی مانند پرداخت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی، و مستمری بازماندگان (برای وراث قانونی فرد بیمه ‌شده در صورت فوت) می ‌شود.

این نوع بیمه که تنها برای بازنشستگان و مستمری ‌بگیران در دسترس است و به عنوان یک گزینه موثر در لیست انواع بیمه ‌های عمر شناخته می ‌شود. با توافقی که میان کانون عالی بازنشستگان و شرکت بیمه ایران برقرار شده، اعضای این کانون می ‌توانند از مزایای بیمه آتیه تأمین اجتماعی بهره‌ مند شوند. حق بیمه این بیمه ‌نامه به صورت معقولی تعیین شده و شامل پرداخت‌ هایی به ازای فوت بیمه‌ گزار است. برای مشاوره دقیق ‌ترمی ‌توانید به مشاور بیمه تامین اجتماعی در مشهد مراجعه کنید.

بیمه عمر تامین اجتماعی به چه معناست؟

بیمه عمر تامین اجتماعی چیست؟ بیمه زندگی تأمین اجتماعی جزو گزینه‌ های موجود در لیست بیمه ‌های عمر است؛ با این تفاوت که بیمه شدگان بایستی تا ۳۰ سال حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند تا شامل دریافت بیمه عمر شوند. مبلغ حق بیمه ۳۰۵ هزار تومان تعیین شده که نیمی از آن (۱۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان) توسط سازمان و نیم دیگر از سوی خود بیمه‌ گزار پرداخت می ‌شود. در صورت فوت بیمه ‌گزار اصلی (بازنشسته)، مبلغ سه میلیون تومان به عنوان مستمری فوت به بازماندگان پرداخت خواهد شد.

مزایای بیمه عمر سازمان تامین اجتماعی

مزایای بیمه عمر سازمان تامین اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • این بیمه از آذر ماه ۱۳۹۳ اجرایی شده و افراد دارای بیمه تکمیلی می ‌توانند بیمه عمر را نیز تهیه کنند. غرامت این بیمه ‌نامه در سال ۱۴۰۳ به میزان ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.
  • بیمه عمر قابلیت بازخرید دارد؛ به این معنا که بیمه ‌گزار می ‌تواند در هر زمان که تمایل داشت، اصل سرمایه خود به همراه سود ماهانه را دریافت کند.
  • برای داشتن بیمه ‌نامه آتیه تامین اجتماعی، باید بیمه تامین اجتماعی نیز داشته باشید؛ از این رو می ‌توانید به طور همزمان از خدمات درمانی و مزایای بیمه عمر استفاده کنید.
  • بیمه عمر از پرداخت مالیات معاف است و همچنین فرد بیمه ‌گزار می ‌تواند بدون نیاز به ضامن وام دریافت کند.
  • حق بیمه عمر تامین اجتماعی با احتساب مالیات برای هر نفر ۳۹ هزار تومان محاسبه می‌ شود.

دلیل انتخاب بیمه عمر تامین اجتماعی چیست؟

این بیمه ‌نامه به عنوان یک کمک هزینه و نوعی سرمایه‌ گذاری برای بازنشستگان در نظر گرفته شده است تا هم خود آن ‌ها و هم افراد تحت تکفلشان بتوانند از مزایای آن بهره ‌مند شوند. مهم ‌ترین نکته این است که مستمری بازنشستگی به تنهایی کافی نیست و بیمه تکمیلی نیز تنها هزینه‌ های درمانی را پوشش می ‌دهد؛ بدون اینکه مبلغی به فرد پرداخت شود. با داشتن بیمه عمر، بازنشستگان از مزایای بیشتری بهره ‌مند خواهند شد.

مقایسه بیمه عمر تامین اجتماعی با سایر شرکت ‌های بیمه

این بیمه معمولا ویژگی‌ های کمتری نسبت به بیمه ‌های عمر ارائه شده توسط شرکت‌ های خصوصی دارد که می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حق بیمه اختیاری: بیمه‌ گزاران می ‌توانند در طول مدت بیمه‌ نامه حق بیمه خود را انتخاب کنند.
  • سود بر حق بیمه: بیمه ‌گزاران می‌ توانند از سود حق بیمه‌ های پرداختی بهره ‌مند شوند.
  • برداشت از اندوخته: امکان برداشت از اندوخته بیمه وجود دارد.
  • سود تضمینی و مشارکتی: بیمه ‌نامه‌ ها از ابتدای مدت قرارداد دارای سود تضمینی و مشارکتی هستند.
  • پوشش فوت عادی: بیمه عمر تامین اجتماعی پوشش فوت عادی را تا ۳۰ برابر حق بیمه ارائه می ‌دهد.
  • پوشش فوت ناشی از حادثه: این بیمه پوشش فوت ناشی از حوادث تا ۴ برابر فوت عادی را نیز شامل می ‌شود.
  • انتخاب ذی ‌نفعان: بیمه‌ گزاران قادر به انتخاب ذی ‌نفعان بیمه ‌نامه خود هستند.
  • مدت بیمه ‌نامه: امکان انتخاب مدت زمان بیمه ‌نامه برای بیمه‌ گزاران وجود دارد.

پوشش‌ های بیمه عمر تامین اجتماعی

اصلی ‌ترین پوشش‌ های بیمه عمر تأمین اجتماعی به شرح زیر است:

  • بازخرید سرمایه بیمه ‌نامه: امکان دریافت مبلغ بیمه ‌نامه به صورت بازخرید.
  • معافیت از پرداخت مالیات: غرامت‌ ها و پرداخت‌ ها تحت پوشش مالیات قرار نمی ‌گیرند.
  • دریافت وام بدون ضامن: بیمه ‌شدگان می ‌توانند وام ‌هایی را بدون نیاز به ضامن دریافت کنند.

زمان ثبت ‌نام در بیمه عمر تامین اجتماعی

افرادی که تحت پوشش بیمه پایه تأمین اجتماعی هستند، می‌ توانند از زمان شروع بیمه ‌پایه برای ثبت‌ نام در بیمه عمر اقدام کنند. با این حال، مزایای این بیمه تنها پس از بازنشستگی و شروع دریافت مستمری به ایشان تعلق می ‌گیرد.

روش دریافت بیمه عمر تامین اجتماعی

بازنشستگان و مستمری ‌بگیران تازه ‌وارد، حداکثر سه ماه پس از شروع دریافت مستمری خود فرصت دارند تا درخواست بیمه عمر و تکمیلی خود را ثبت کنند. این افراد باید به دفاتر کانون بازنشستگی در شهر محل سکونت خود مراجعه کنند. پس از ثبت ‌نام، حق بیمه مربوط به بیمه عمر و تکمیلی به ‌طور خودکار از مستمری آن‌ ها کسر خواهد شد.

انواع بیمه تامین اجتماعی به گونه ای است که تنها هزینه‌ های درمانی را پوشش می ‌دهد و پس از رسیدن بیمه‌ شده به سن بازنشستگی، سازمان بیمه ‌ای مستمری را به او پرداخت می ‌کند. با این حال، مستمری پس از فوت بیمه‌ شده قطع خواهد شد. در مقابل، با خرید بیمه عمر تامین اجتماعی، بیمه‌ گزار به نوعی در حال سرمایه ‌گذاری برای آینده خود است و از خدمات و مزایای بیشتری برخوردار می ‌شود.

مقایسه بیمه تامین اجتماعی و بیمه عمر

بیمه عمر و تأمین اجتماعی هر یک اهداف و مزایای خاص خود را دارند. بیمه عمر به‌ عنوان یک گزینه اختیاری، بر سرمایه‌ گذاری بلند مدت و تأمین آینده مالی فرد تأکید دارد، در حالی که تأمین اجتماعی بیشتر به تأمین هزینه‌ های درمانی و کمک‌ های مالی فوری مربوط می ‌شود. انتخاب بین بیمه عمر و تأمین اجتماعی به نیازها و اهداف شخصی هر فرد بستگی دارد. به نظر می ‌رسد که بهترین راه ‌حل برای پاسخ به این سؤال که کدامیک بهتر است، انتخاب همزمان هر دو بیمه باشد؛ چرا که این دو بیمه می ‌توانند به‌ خوبی یکدیگر را تکمیل کنند.

نتیجه گیری

بیمه عمر تامین اجتماعی برای حمایت از افراد در زمان کهولت سن، بازنشستگی، از کارافتادگی و حتی فوت فرد بیمه شده طراحی شده است که شامل مزایایی مانند پرداخت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی، و مستمری بازماندگان (برای وراث قانونی فرد بیمه ‌شده در صورت فوت) می ‌شود. هدف اصلی بیمه عمر تأمین اجتماعی، فراهم کردن امنیت مالی برای فرد بیمه ‌شده و خانواده او در زمان‌ هایی است که او دیگر توانایی کار و کسب درآمد را ندارد. برای بهره‌ مند شدن از مزایای این بیمه، فرد باید سال‌ ها به‌ طور منظم حق بیمه پرداخت کند و به سن بازنشستگی یا ازکارافتادگی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا