بیوک در سراشیبی تغییر هویت؛ از خودروهای لوکس به انواع اقتصادی
با وجود معرفی بیوک بهعنوان برند لوکس جنرال موتورز، قیمتهای پایین و محصولات اقتصادی نشان میدهد این برند هویت اصلی خود را در بازار آمریکا از دست داده است.

جنرال موتورز سالها است خود را شرکتی با برندهای متنوع معرفی میکند؛ جایی که خریداران از شورلتهای اقتصادی شروع کرده و به کادیلاکهای لوکس میرسند. این تصویر برای بسیاری از مشتریان قدیمی هنوز جذاب است اما واقعیت چیز دیگری است.
بیوک زمانی درست یک پله پایینتر از کادیلاک در سلسلهمراتب جنرال موتورز قرار داشت اما حالا این جایگاه را از دست داده است. میانگین قیمت خودروهای بیوک در مارس ۲۰۲۵ تنها ۳۵,۷۴۵ دلار بوده که پایینترین رقم در میان برندهای جنرال موتورز است.
در مقایسه، میانگین قیمت کادیلاک ۷۴,۰۷۸ دلار، جیامسی ۶۴,۹۴۶ دلار و شورلت ۴۷,۱۷۵ دلار بوده است. در میان برندهای فعال در بازار آمریکا، بیوک با این قیمت در رده چهارم ارزانترینها قرار دارد و تنها سوبارو (۳۵,۰۷۶ دلار)، نیسان (۳۲,۸۰۹ دلار) و میتسوبیشی (۳۱,۶۹۲ دلار) را پشت سر خود دارد.
این رقم از برندهایی مثل مزدا (۳۶,۱۱۷ دلار)، کیا (۳۶,۷۱۶ دلار)، هیوندای (۳۷,۲۰۹ دلار)، هوندا (۳۷,۵۳۷ دلار) و دوج (۴۹,۵۴۸ دلار) پایینتر است و فاصله زیادی با برندهای لوکس واقعی مثل آکورا (۵۲,۵۹۰ دلار) یا حتی جیامسی (۶۴,۹۴۶ دلار) دارد که در نمایندگیهای مشترک با بیوک به فروش میرسد.
درنتیجه، اگرچه بیوک همچنان بهعنوان برندی لوکس معرفی میشود اما قیمتهای آن داستان دیگری را روایت میکنند.
همچنین بخوانید: بهبود فرآیند صدور کارت هوشمند سوخت
چرا بیوک دیگر لوکس نیست؟
این اختلاف تا حدی به دلیل گستردگی قیمت محصولات هر برند جنرال موتورز و برنامهریزی ضعیف محصولات بیوک در بازار آمریکا است. سبد محصولات بیوک از بیوک انویستا با قیمت پایه ۲۳,۸۰۰ دلار شروع شده و به بیوک انکلیو اونیر با قیمت ۵۹,۶۹۵ دلار ختم میشود. در این میان، انکور GX با قیمت ۲۶ هزار دلار و انویژن با قیمت ۳۶,۵۰۰ دلار قرار دارند. در سال ۲۰۲۴ حدود ۶۰ درصد فروش بیوک به انویستا و انکور GX اختصاص داشته است. بخش عمده فروش بیوک به دو مدل اقتصادی محدود شده که عملاً مدلهای پایه هستند. به نظر میرسد بیوک تصویر برند خود را بدون اطلاعرسانی تغییر داده است.
در مقابل، قیمت خودروهای کادیلاک با سدان CT4 از قیمت پایه ۳۴,۹۹۵ دلار شروع میشود و تا ۳۵۰ هزار دلار برای مدل پرچمدار و دستساز سلستیک میرسد. بیوک رقبای داخلی دیگری هم دارد. قیمت محصولات جیامسی از تراین با قیمت ۳۱,۹۹۵ دلار شروع شده و تا هامر شاسیبلند با قیمت ۱۰۷,۱۴۵ دلار میرسد. شورلت با ترکس پایه به قیمت ۲۰,۵۵۰ دلار ارزانتر از بیوک است اما در کوروت ZR1 به ۱۷۳,۳۰۰ دلار میرسد. شورلت به دلیل فروش خودروهای بالای ۵۰ هزار دلار، میانگین قیمت بالایی دارد.
منطق محصولات بیوک
چرا بیوک روی خودروهای ارزانقیمت تمرکز کرده و سبد محصولات لوکس واقعی ندارد؟ این برند قیمتها را نزدیک به شورلت نگه داشته اما با ظاهری کمی لوکستر. البته خودروهای بیوک هنوز هم مثل ۱۰ سال پیش لوکس به نظر میرسند ولی حالا بهطور عجیبی ارزانتر شدهاند. این استراتژی بد نیست و فروش بیوک در آمریکای شمالی را تثبیت کرده است. فروش بیوک از پایینترین سطح خود یعنی ۱۰۳,۵۱۹ دستگاه در سال ۲۰۲۲، بیش از ۴۳ درصد رشد کرده است. وقتی از بیوک درباره تناقض قیمت و تصویر برند سؤال شد، سخنگوی بیوک گفت:
سبد محصولات لوکس اما مقرونبهصرفه بیوک، مشتریان جدید و جوانتر را جذب کرده است. انویستا با ۴۰ درصد خریداران بین ۳۶ تا ۵۵ سال، ۲۵ درصد بین ۱۸ تا ۳۵ سال و بیش از ۶۰ درصد مشتریان جدید در سال ۲۰۲۴ پیشتاز است
اگرچه بیوک میتوانست به سمت محصولات گرانتر حرکت کند اما رقابت با کادیلاکهایی که قیمت پایه مشابه بیوک انویژن دارند، دشوار است. دامنه قیمتی کادیلاک شبیه مرسدس بنز است اما جنرال موتورز از بیوک برای تغذیه بخش پایین بازار لوکس استفاده میکند، چیزی که مرسدس بنز ندارد.
بااینحال، در چین بیوک محصولاتی لوکستر مثل بیوک GL8 سنچوری با قیمت معادل ۹۶,۷۰۷ دلار ارائه میدهد. همچنین از سال ۲۰۲۳ بیوک خودروهای الکتریکی مثل الکترا E5 را هم در چین به فروش میرساند اما به دلیل کاهش تقاضای خودروهای الکتریکی در آمریکا و تعرفههای سنگین بر کالاهای وارداتی از چین، احتمال عرضه این مدلها در آمریکا کم است.
نتیجهگیری
افزایش فروش بیوک در آمریکا امیدوارکننده است اما بازار چین از زمان بازگشت بیوک به این کشور در سال ۱۹۹۷ نقش اصلی را در بقای این برند ایفا کرده است. بااینحال، این وضعیت در حال تغییر است. بیوک در زمان ورشکستگی جنرال موتورز با فروش ۱.۲ میلیون دستگاه در چین زنده ماند، اما فروش آن در سال گذشته به حدود ۳۰۰ هزار دستگاه کاهش یافته و مانند سایر برندهای غیرچینی، همچنان رو به کاهش است.
بدتر از آن، از مدلهای کنونی بیوک در آمریکا، تنها انکلیو در آمریکا تولید میشود و بقیه در آسیا ساخته میشوند. درنتیجه، اگر فروش بیوک در چین کاهش یابد و تعرفهها توجیه اقتصادی سه مدل از چهار مدل بیوک در آمریکا را از بین ببرد، برند بیوک در آمریکای شمالی ممکن است حذف شود.