رقابتی نفسگیر: شاسیبلند ۲.۵ تنی پورشه در برابر بیامو M4 + فیلم
مسابقه درگ نفسگیر بین پورشه کاین توربو E-Hybrid و بامو M4 کامپتیشن xDrive که با اختلافی ناچیز به پایان رسید.

وقتی یک شاسیبلند سنگینوزن با یک کوپه اسپرت سبکوزن در مسابقه درگ روبهرو میشود، انتظار رقابتی یکطرفه را داریم ولی پورشه کاین توربو E-Hybrid در برابر بامو M4 کامپتیشن همه را شگفتزده میکند.
مصاف یک شاسیبلند خانوادگی با یک کوپه اسپرت اتفاقی معمول نیست ولی تیم کارواو تصمیم گرفته با برگزاری یک مسابقه درگ بین پورشه کاین توربو E-Hybrid و بامو M4 کامپتیشن xDrive، قواعد را به هم بریزد. روی کاغذ، این رقابت نامتوازن به نظر میرسد اما فناوری پلاگینهیبریدی نشان داد که میتواند قوانین را تغییر دهد. بامو M4 هرچند کوپهٔ اسپرت بسیار سریعی است اما شاسیبلند پورشه با گشتاور فوری الکتریکی و سیستم چهارچرخ محرک، ثابت کرد که میتواند فیزیک را به بازی بگیرد.
کاین توربو E-Hybrid با سیستم پلاگینهیبریدی ۷۴۰ اسب بخاری خود، بسیار قدرتمند است. این خودرو یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو را با یک موتور الکتریکی ترکیب میکند تا ۹۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیرو از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود.
همچنین بخوانید: در حدود ۱۴۰ سال پیش؛ نخستین موتورسیکلت جهان متولد شد
با وجود وزن سنگین ۲۴۹۵ کیلوگرمی، شتاب اولیه آن فوقالعاده است. در مقابل، بامو M4 کامپتیشن xDrive هم هرگز خودروی دستوپابستهای نیست. موتور ۳.۰ لیتری توئین توربو شش سیلندر خطی آن ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو نیز از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک منتقل میشود، اما با وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم، بیش از یک تن از رقیب خود سبکتر است.
در مسابقه درگ از حالت سکون، این دو خودرو رقابتی شانهبهشانه داشتند و هر دو زمان ۱۱.۳ ثانیه را ثبت کردند؛ اما بامو با اختلافی ناچیز برنده شد. طرفداران پورشه شاید از این نتیجه خوشحال نباشند، اما با توجه به اختلاف وزن، این عملکرد کاین شگفتانگیز است.
مسابقه درگ تنها بخش این رقابت نبود و کارواو آزمایشهای دیگری نیز انجام داد تا عملکرد این دو خودرو را در مسابقات رولینگ و تست ترمز هم بررسی کند. در رولینگ از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت در حالت اتوماتیک، پورشه گشتاور اولیه بهتری داشت، اما بامو با اختلاف کمی برنده شد. در رولینگ دوم در حالت دستی، بامو ابتدا پیش افتاد، اما کاین در نزدیکی پایان فاصله را کم کرد. در آزمایش تست ترمز از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز هرچند M4 به دلیل وزن کمتر، مسافت توقف کوتاهتری داشت، اما اختلاف جزئی بود.
مشخصات فنی
پورشه کاین توربو | بامو M4 کامپتیشن | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین توربو هیبرید | ۳ لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | ۷۴۰ اسب بخار | ۵۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۹۵۰ نیوتن متر | ۶۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۴۹۵ کیلوگرم | ۱۸۰۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۶۳,۴۹۵ دلار | ۹۰,۱۷۵ دلار |
منبع: مجله پدال