قطار فوقسریع هایپرتیوب کره جنوبی معرفی شد: رقیبی جدی برای قطارهای فوقسریع چین!
کره جنوبی رسماً به توسعه قطار فوقسریع هایپرتیوب روی آورده است که با سرعت حیرتانگیز ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، حتی از هواپیماهای مسافربری نیز پیشی میگیرد.

کره جنوبی رسماً به توسعه قطار فوقسریع هایپرتیوب روی آورده است که با سرعت حیرتانگیز ۱,۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، حتی از هواپیماهای مسافربری نیز پیشی میگیرد. این قطار که در تونلهای مهر و موم شده تحت خلأ حرکت میکند، قرار است امسال به بهرهبرداری برسد و تحولی بزرگ در صنعت حمل و نقل ایجاد کند.
قطار فوقسریع هایپرتیوب کره جنوبی
به نوشته روزیاتو، پروژه «کی-هایپرتیوب» (K-Hypertube) با بودجهای حدود ۸.۶ میلیون دلار طی سه سال آینده پشتیبانی میشود که ۲.۵ میلیون دلار آن برای سال اول در نظر گرفته شده است. در حالی که سریعترین قطار فعلی کره جنوبی، کیتیایکس (KTX)، حداکثر سرعتی معادل ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد، هایپرتیوب میتواند تا چهار برابر سریعترحرکت کند.
افزایش سرعت جابجایی و مزایای زیستمحیطی
با استفاده از هایپرتیوب، زمان سفر بین سئول و بوسان، که حدود ۳۲۰ کیلومتر فاصله است، به تنها ۱۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه کاهش مییابد. این زمان تقریباً یکهفتم مدت فعلی سفر با قطار KTX است. علاوه بر سرعت بالا، هایپرتیوب تأثیر زیستمحیطی کمتری دارد و کمتر تحت تأثیر اختلالات آب و هوایی قرار میگیرد. این قطار، در صورت موفقیت، میتواند نسبت به هواپیماها نیز، مزایای زیستمحیطی بیشتری داشته باشد.

توسعه این هواپیماهای روی ریل در سال ۲۰۱۳ با نام «هایپرلوپ» آغاز شد، مفهومی که توسط ایلان ماسک مطرح شد. در حالی که کارشناسان پیشبینی میکنند که این فناوری در اروپا تا ۲۰۳۰ راهاندازی شود و چین نیز برنامههایی برای حدود ۲۰۳۵ دارد، هایپرتیوب کره جنوبی ممکن است حتی امسال عملیاتی شود.
پروژه هایپرتیوب تحت هدایت وزارت امور اراضی، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی، با همکاری مؤسسه تحقیقات راهآهن کره انجام میشود. یون جینهوان، رئیس اداره راهآهن وزارت حمل و نقل، میگوید: «این تحقیق و توسعه، گامی مهم به سوی تحقق فناوری هایپرتیوب است.» او همچنین اشاره میکند که این پروژه میتواند به توسعه منطقهای و مقابله با کاهش جمعیت محلی کمک کند.

وزارت امور اراضی، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی اعلام کرده که کار روی هایپرتیوب از روز سهشنبه آغاز میشود. محققان بر توسعه فناوریهای کلیدی مانند سیستم آهنربای ابررسانا، سیستمهای کنترل قطار، ساخت بدنه قطار و مسیر ریلی تمرکز خواهند کرد. ساخت لولههای مقاوم در برابر خلأ و حفظ شرایط اتاقک هوابندی شده از چالشهای اصلی پیش رو هستند.
رقبای جهانی
این پروژه در پی برنامههای چین برای توسعه شبکه قطار مگلو (قطارهای شناور مغناطیسی) انجام میشود. سیستم مگلو خط لوله فوقسریع چین، که معمولاً به عنوان هایپرلوپ شناخته میشود، قصد دارد با سرعتی تا ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت در یک تونل خلأ ۱۵۰ کیلومتری بین شانگهای و هانگژو حرکت کند.
در آزمایشهای فوریه ۲۰۲۴، هایپرلوپ چین رکوردهای قبلی را شکست و با شناوری پایدار در طول کامل یک مسیر آزمایشی ۲ کیلومتری حرکت کرد. اگرچه سرعت دقیق محرمانه باقی مانده، اما گزارشها حاکی از آن است که از رکورد قبلی ثبت شده توسط قطار V150 فرانسه در سال ۲۰۰۷ با سرعت ۵۷۴ کیلومتر در ساعت پیشی گرفته است. انتظار میرود این خط تا ۲۰۳۵ به بهرهبرداری برسد.
بیشتر بخوانید: ۱۰ خودروی برقی با سریعترین زمان شارژ در ۲۰۲۵