یوتیوبر مشهور: هوش مصنوعی خالقان محتوا را بیکار می‌کند

MrBeast ، یکی از مشهورترین یوتیوبرهای دنیا در تازه‌ترین اظهارنظر خودش نسبت به تأثیرات منفی هوش مصنوعی بر آینده شغلی خالقان محتوا هشدار داد.

او در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت که نمی‌داند ویدیوهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی چه تأثیری بر «میلیون‌ها خالق محتوایی خواهد داشت که از این راه امرار معاش می‌کنند.» وی تصریح کرد: «زمان‌ ترسناکی است.»

جیمی دونالدسون، با نام مستعار MrBeast، در صدر فهرست ۲۰۲۵ مجله فوربز از برترین خالقان محتوا قرار دارد؛ او با درآمدی معادل ۸۵ میلیون دلار و بیش از ۶۳۴ میلیون دنبال‌کننده، نفوذ چشمگیری بر صنعت تولید محتوا دارد. از همین رو، زمانی که چنین شخصی نگران تهدید وجودی هوش مصنوعی برای حرفه خود می‌شود، طبیعی است که خالقان کوچک‌تر محتوا نیز احساس نگرانی بیشتری داشته باشند.

اظهارات او هم‌زمان با رونمایی شرکت OpenAI از مدل جدید تولید صدا و ویدیو به نام Sora 2 مطرح شده است؛ مدلی که همراه با یک اپلیکیشن موبایل عرضه شد و به کاربران اجازه می‌دهد با کمک هوش مصنوعی، حتی ویدیوهایی از چهره خود بسازند. این برنامه به سرعت در صدر فهرست دانلود اپ‌استور آمریکا قرار گرفت.

همچنین بخوانید: پژوهش تازه: چت‌بات‌های هوش مصنوعی می‌توانند گرایش سیاسی کاربران را تغییر دهند

در همین حال، یوتیوب نیز به‌ طور گسترده در حال بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی است. ابزارهای ویرایش ویدیوی هوشمند مانند مدل Veo به خالقان محتوا امکان می‌دهد که تصاویر ثابت را به ویدیوهای متحرک تبدیل کنند یا سبک‌های مختلف تصویری را روی آثار خود اعمال نمایند. همچنین چت‌بات داخلی جدید YouTube Studio می‌تواند به پرسش‌های فنی یا محتوایی سازندگان پاسخ دهد و حتی از پادکست‌ها یا لایوها، کلیپ‌های کوتاه تولید کند.

جیمی دونالدسون، با نام مستعار MrBeast
جیمی دونالدسون، با نام مستعار MrBeast

نکته جالب این است که خود MrBeast نیز در گذشته از هوش مصنوعی استفاده کرده است. او تابستان امسال به دلیل عرضه ابزاری که با استفاده از هوش مصنوعی، تصاویر بندانگشتی (Thumbnail) تولید می‌کرد، با واکنش منفی کاربران روبه‌رو شد. در نهایت، این ابزار از پلتفرم تحلیلی او، Viewstats حذف شد و MrBeast اعلام کرد که به‌جای آن، پیوندهایی برای سفارش کار به هنرمندان انسانی قرار خواهد داد. شرکت خیریه او نیز در برخی پروژه‌ها روی فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است.

با وجود این، هنوز بحث‌ها درباره نقش واقعی هوش مصنوعی در آینده تولید محتوا ادامه دارد. برخی معتقد هستند که این فناوری می‌تواند هر کسی را به یک خالق محتوا تبدیل کند، در حالی که دیگران باور دارند خلاقیت انسانی همچنان عنصر کلیدی در ساخت ویدیوهای موفق باقی خواهد ماند.

در مقابل، شماری از کاربران از رشد محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی ناراضی‌ هستند و آن را «محتوای بی‌کیفیت» یا «Slop» می‌نامند. حتی اگر روزی ویدیوهای هوش مصنوعی از محتوای انسانی قابل تشخیص نباشند، احتمال از دست رفتن اعتماد مخاطبان نسبت به خالقانی که بدون شفاف‌سازی از این فناوری استفاده می‌کنند، بزرگ‌ترین تهدید برای اعتبار آنان خواهد بود.

منبع: تک‌ناک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا